adgangskode

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
123

adgangskode

Indlæg af 123 »

Hej

Jeg har overtaget en HP fra en gl. kollega.

Problemet er at jeg ikke kan opdater pga. adgangskoden (siger at adgangskode er forkert)

Hvad gør jeg ???
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: adgangskode

Indlæg af soundpartner »

123 skrev:Hej

Jeg har overtaget en HP fra en gl. kollega.

Problemet er at jeg ikke kan opdater pga. adgangskoden (siger at adgangskode er forkert)

Hvad gør jeg ???

du bliver nød til at kontakte din gamle kolega og høre ham hvad koden er.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
123

Indlæg af 123 »

Det har jeg gjort :D men den kode som han har givet mig virker ikke (forkert kode).

kan man gøre noget ???
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Har han ikke andre bud?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum

Du må prøve at få fat i din kollega igen, hvis det var hans pc kan han vel næppe have glemt password.

Prøv at se det lidt fra vores side, du er helt ny i forum og det første indlæg du kommer med er om at "ændre password", det vil helt sikkert give lidt rynkede øjenbryn hos mange herinde, hvis vi hjælper dig med det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
123

Indlæg af 123 »

Jeg er godt klar over hvad du mener. :D

Det er bare ikke nemt at ringe og stille det samme spørgsmål igen (når manden er gal på firmaet).

vedr.: ny i forum - så viste jeg ikke at der var noget der hed Ubuntu før i fredags og nu kan jeg ikke komme vidre... så det var vist det bekendskab.

God dag...

Rasmus
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

123 skrev:Jeg er godt klar over hvad du mener. :D

Det er bare ikke nemt at ringe og stille det samme spørgsmål igen (når manden er gal på firmaet).

vedr.: ny i forum - så viste jeg ikke at der var noget der hed Ubuntu før i fredags og nu kan jeg ikke komme vidre... så det var vist det bekendskab.

God dag...

Rasmus

kære rasmus...

problemet er for os at din maskine lige så godt kunne være stjålet. Selv har jeg for nyligt fået stjålet 3 maskiner. disse er alle med ubuntu, disse er alle sammen sikret med password i bios således at der ikke kan installeres nyt styresystem på, så pågældende tyv, eller de mennesker der får købt sig en billig (varm) maskine de er tvangsinlagt til at køre ubuntu på maskinen. forøvrigt er sikkerheden så stærk i linux generelt at da de ikke kender mit login samt min kode til maskinen (jeg er den eneste oprettede bruger der har admin rettigheder på maskinerne) så kan personen ikke installere opdateringer, installere programmer osv.
Der er på 2 af maskinerne en oprettet bruger som kan logges ind uden password, så maskinen kan bruges som den er, men der kan som sagt ikke installeres eller ændres i opsætning på maskinen.

fra min side er det gjort således da maskinen derved er stort set ubrugelig for en eventuelt køber af maskinen, og derved også temmelig værdiløs for en tyv (omend han/hun ikke kunne vide dette da han/hun stjal den) jeg håber på at jeg en dag får mine 3 maskiner tilbage, men frygter at de nok er endt i en kontainer et eller andet sted.

på forum har vi et prinsip om at vi ikke vil hjælpe med at omgå disse sikringer. Om det er muligt eller ej afhænger af hvordan det er sat op, men vi ønsker ikke at hjælpe med det.

Jeg håber du kan se det fra vores side også (om ikke andet min personlige side) og at du kan acceptere at vi har valgt at forholde os sådan.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
123

Indlæg af 123 »

Jeg har fuld forståelse :D

Det er jo en godt sikkerhed for at andre ikke ser vores dokumenter - men nu har vi desværre bare en PC nu som ingen kan anvende - det er næsten (og kun næsten) lige så træls som vist den var hugget...

Jeg må se hvad jeg kan finde ud af - i får ihverfald tak for jeres svar !

Hilsen Rasmus
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Hvis det er password til styresystemet, så kan du da bare geninstallere med en frisk Ubuntu-skive. Så den er da langt fra ubrugelig...
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Når du har overtaget en maskine ville det nok også være bedere at lave en ny installation så er du fri for hans rod.

Hent en iso http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download , brænd den til en cd og sæt cd'en i maskine, genstart og følg vejledningen på skærmen.