Kubuntu og visning af harddisk

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
DICKHILL

Kubuntu og visning af harddisk

Indlæg af DICKHILL »

Jeg vil først beklage hvis jeg har fået smidt mit emne i forkert kategori, men følte selv at dette ville være det rigtige sted, da det ikke er en installation jeg har problemer med..

Men for at komme til sagen..
Så har jeg hentet Kubuntu 10.10 da jeg skal have smidt ny (/ekstra) harddisk i min server som skal være systemdisk, da den 750GB der allerede sidder i skal køre som /home..
Men når jeg booter fra Kubuntu CD'en og vil ind på min harddisk skriver den at størrelsen kun er 241,xMB og på selve disken ligger der blot en masse filer samt mapperne "grub" og "lost+found", hvis jeg husker helt rigtigt..

Har også forsøgt mig med at hente Ubuntu Desktop 10.10 og den vil heller ikke vise det hele..
Der får jeg kun noget filsystem på 255MB som viser det samme som Kubuntu..
Jeg har været lidt rundt omkring for at se om man så evt. skulle selv skulle mounte, men har ikke kunne finde noget.. /:

Da jeg i sin tid installerede Ubuntu 9.10 valgte jeg at benytte hele harddisken og sætte LVM op, men hvor er alle de andre mapper??
For skal have slettet ALT og lagt alt fra /home ud i roden, da disken som skrevet skal køre som /home..

Harddisken der sidder i, er en simpel SATA2 disk fra Samsung, hvis det skulle have nogen betydning..

- På forhånd tak! (:
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kubuntu og visning af harddisk

Indlæg af AJenbo »

Du skal have lvm værtøjet installeret for at kunne håndtere lvm partitionen, den 250MB partition du ser er bare boot partitionen med linux kernen.

Kode: Vælg alt

sudo -i
apt-get install lvm2
modprobe dm-mod
vgchange -a y

Der er lidt mere hjælp at hente her:
http://www.linuxquestions.org/questions ... tu-569507/
DICKHILL

Re: Kubuntu og visning af harddisk

Indlæg af DICKHILL »

Nu ved jeg ikke præcist hvad LVM er, men troede sku godt nok at harddisken (partitionerne) alligevel ville kunne læses uden noget..
Men min næste tanke var så godt nok også at der skulle hentes et værktøj, men turde bare ikke at pille for meget selv, da jeg er lidt følsom overfor data'en der ligger på disken..

Jeg vil lige få øjne i hovedet, noget at spise og så vil jeg gå i krig med det samme!
Takker endnu en gang for den store hjælp! (: