Opdatering af nokia telefon

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Darmann
Geografisk sted: Hedensted

Opdatering af nokia telefon

Indlæg af Darmann »

jeg har en Nokia 5230 med gps jeg plejer at opdatere telefonen på en Windows-computer via ovi suite men findes der en måde hvor jeg kan opdatere med Nokia telefon via en Ubuntu maskine?
Med venlig hilsen

Darmann
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opdatering af nokia telefon

Indlæg af AJenbo »

Mener du at opdatere det software der er på nokia telefonen?
Darmann

Indlæg af Darmann »

både gps og andre programmer men også selveste mobilen
Med venlig hilsen

Darmann
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det lyder da mærkeligt. Kan den ikke opgradere over det netværk den nu engang er sat op til at bruge? Eller er det for at spare netværkstrafik?
Firmware måske, men sker det ofte at du kan få ny firmware? Jeg har endnu ikke oplevet ny firmware til min 5-6 år gamle mobil.
Darmann

Indlæg af Darmann »

ja det er for at spare datatrafik + at det går hurtiger via nettet
Med venlig hilsen

Darmann
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

zob skrev:Det lyder da mærkeligt. Kan den ikke opgradere over det netværk den nu engang er sat op til at bruge? Eller er det for at spare netværkstrafik?
Firmware måske, men sker det ofte at du kan få ny firmware? Jeg har endnu ikke oplevet ny firmware til min 5-6 år gamle mobil.

@zob
Jeg har en Nokia N95 og dens firmware, GPS kort mm skal opdateres via det program som følger med.

@Darmann
Det er rent faktisk et java program, som dog kun virker på Windows - Jeg bruger programmet i en Windows XP SP3 i en virtualbox med usb support, for at opdatere telefonen.

Jeg må indrømme at jeg ikke har kigget efter en Linux version af programmet de sidste mange år - så sig endelig til (med et link) hvis du finder det.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
jvvhøjer
Geografisk sted: mern

Indlæg af jvvhøjer »

hmm tror i forvejen at lig den model som jeg også har, ligger de i forveje lidt op til at den skal opdateres vir tlf.. men en dejlig ting den virker sammen med bluetooth søg og godked og så var mand på sin tlf og kunne overfører musik og fotos dejligt at oplever .
Darmann

Indlæg af Darmann »

@Darmann
Det er rent faktisk et java program, som dog kun virker på Windows - Jeg bruger programmet i en Windows XP SP3 i en virtualbox med usb support, for at opdatere telefonen.

hvordan gør man det?
Med venlig hilsen

Darmann
lath

Indlæg af lath »

Darmann skrev:
@Darmann

hvordan gør man det?

Der er en guide her på forum - af jeg tror at det er sådanubuntu - om hvordan man installerer virtualbox. Du hente den *.deb fil fil fra virtualbox.org der passer med din ubuntu version og bits (32-bit/64-bit).

Du må ikke installere virtualbox-ose pakken for den understøtter ikke usb.

På den virtual box installerer du en en windows + det der hedder guest additions. Til sidst installerer du så windows programmet i den windows.

Før programmet kan se din telefons usb port skal du ind i virtual box kontrolprogram, og at fortælle at din telefons usb signaler skal sendes videre til dit gæste styresystem (som er windows). Det kan du først gøre når du har 1) installeret virtual box, 2) oprettet en virtuel computer til Windows og 3) tilsluttet din nokia mobil via usb til den fysiske computer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Darmann

Indlæg af Darmann »

Windows + er det noget man henter et sted eller køber man det?
Med venlig hilsen

Darmann
lath

Indlæg af lath »

Darmann skrev:Windows + er det noget man henter et sted eller køber man det?

+ er i den sætning af betydningen "og"

Du skal installere en helt alm windows fra bunden af på den virtuelle computer, som du booter fra virtualbox programmer

guest additions er noget der kommer med virtual box, og gør det mere behageligt at bruge Windows i virtual box.
guest additions finder også til andre styresystemer.

/Lars
Darmann

Indlæg af Darmann »

hehe jeg er stået af nu hvad er en virtuel computer?
Med venlig hilsen

Darmann
lath

Indlæg af lath »

Darmann skrev:hehe jeg er stået af nu hvad er en virtuel computer?

Det er:
En computer der kun eksisterer som ren software.
Det er den simple forklaring.

Det vigtigeste for dig at vide at en virtuel computer ikke er en fysisk computer.

Kig denne lille tekst-tegning, jeg har lavet herunder.
Tegningen viser i forsimplet udgave vejen nede fra din hardware op i gennem kernen, og op til dit Nokia Windows-program:

Dit Nokia Windows Program
----------------------------------------------------------------
Windows XP eller Win Vista eller Win 7
------------------------------------------------------------------
Virtuel computer - styres og kontrolleres af virtual box
------------------------------------------------------------------
Virtualbox.org (Ubuntu program)
-------------------------------------------------------------------
Linux (kernen i Linux styresystemer)
-------------------------------------------------------------------
Den rå hardware - din (fysiske) computer ,
her er din telefon også forbundet til via USB
--------------------------------------------------------------------

/Lars