Mangler GUI ved opstart

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mangler GUI ved opstart

Indlæg af AJenbo »

Smeden skrev:
AJenbo skrev:Har du forsøgt at deaktivere compiz? System-indstillinger-udsende-effekter-ingen.
Du kan skrive dmesg for at se opstartsfasen.

Ja både compiz og AWN, men uden resultat. Er "desværre" snart klar til geninstallation. Men det kunne være rart om jeg kunne finde fejlen hvis den skulle opstå en anden gang.

Outputet af dmesg er så omfattende, at jeg ikke kan se det hele. Har du en måde til få det hele pastet ind i pastebin?

/smeden

For at gemme output fra en terminal kommando til en fil, tilføjer man følgende til kommandoen.

Kode: Vælg alt

> denfilduvilgemmedeti.txt

dmesg > ~/Skrivebord/dmesg.txt

Vil gemme det som en tekst fil der heder dmesg.txt på dit skrivebord.

Jeg har ikke prøvet paistbin fra terminalen så det kan jeg ikke svare på.
Smeden

Indlæg af Smeden »

Hej igen Her er så output af dmesg:

http://pastebin.com/ykXWrqEa

Jeg kan se på linuxin.dk at der er andre der har samme fejl med Nvidia8600GTM kortet efter en opdatering. Så det lugter af at det er der fejlen skal findes. Jeg var ellers begyndt at tro på at noget var futtet af i pc'en :D . Jeg har forøvrigt prøvet install af 10.10 men det gjorde pc'en helt ubrugelig, så nu er jeg tilbage til 10.04.

/smeden
Theis
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Theis »

Smeden skrev:Hej igen Her er så output af dmesg:

Jeg kan se på linuxin.dk at der er andre der har samme fejl med Nvidia8600GTM kortet efter en opdatering. Så det lugter af at det er der fejlen skal findes. Jeg var ellers begyndt at tro på at noget var futtet af i pc'en :D . Jeg har forøvrigt prøvet install af 10.10 men det gjorde pc'en helt ubrugelig, så nu er jeg tilbage til 10.04.

/smeden

Hej det er mig som har samme fejl på linuxin, jeg har også en tråd her i forummet om problemet. Jeg tror måske de ter plymouth den er gal med, da jeg i hvertfald ikke får nogen lilla boot skærm.

Jeg har prøvet med den her guide, hvor jeg fik en lille boot skræm med ubuntu logoet helt ude i venstre side i ca. et halvt sekund. Den ville stadig ikke starte op i Gnome.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nvidia har slæbt lidt med de gamle driver (nvidia-96 og nvidia-173) så de er stadig ikke kompatible med xorg 1.9 som er i Ubuntu 10.10, dog skulle nvidia-current virke både med xorg 1.9 og dit grafikkort så sørg for at det er den du har installeret.
Smeden

Indlæg af Smeden »

AJenbo skrev:Nvidia har slæbt lidt med de gamle driver (nvidia-96 og nvidia-173) så de er stadig ikke kompatible med xorg 1.9 som er i Ubuntu 10.10, dog skulle nvidia-current virke både med xorg 1.9 og dit grafikkort så sørg for at det er den du har installeret.

Jeg tror også det er nvidia den er gal med; jeg har fundet en bugrapport der beskriver nøjagtigt det samme hændelsesforløb som mig (oprettet 04.10.2010) Her er fejlen som min opstået efter en opdatering. Det giver også en god forklaring hvorfor 10.10 også går i sort for mig :(

Theis skrev:
Smeden skrev:Hej igen Her er så output af dmesg:

/smeden

Hej det er mig som har samme fejl på linuxin, jeg har også en tråd her i forummet om problemet. Jeg tror måske de ter plymouth den er gal med, da jeg i hvertfald ikke får nogen lilla boot skærm.
Jeg har prøvet med den her guide, hvor jeg fik en lille boot skræm med ubuntu logoet helt ude i venstre side i ca. et halvt sekund. Den ville stadig ikke starte op i Gnome.

Jeg får kortvarigt ubuntulogoet frem som normalt, indtil den går til terminal
Smeden

Indlæg af Smeden »

Jeg overvejer at installere opdateret driver fra nvidia

http://www.nvidia.com/object/linux-disp ... river.html

Men er det en god ide? I beskrivelsen står der den vil fixe problemerne med xorg
Theis
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Theis »

Smeden skrev:Jeg overvejer at installere opdateret driver fra nvidia

http://www.nvidia.com/object/linux-disp ... river.html

Men er det en god ide? I beskrivelsen står der den vil fixe problemerne med xorg

Jeg bruger selv current og jeg har også prøvet at installere fra nvidia. Det virkede ikke for mig, men det kan være du har bedre held.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv:

sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-back
sudo apt-get purge nvidia-96 nvidia-173

genstart, virker det stadig ikke så prøv:

sudo apt-get purge nvidia-96 nvidia-173 nvidia-current

Du vil nok være uden 3D acceleration bagefter, men den kan du få tilbage på følgende måde.

sudo apt-get install nvidia-current
sudo nvidia-xconfig
Smeden

Indlæg af Smeden »

Hej Ajenbo,

Prøvede dit forslag; det gav HELT sort skærm :cry: Genstartede i failsafe, og kørte de 2 sidste for at aktivere 3d, så nu er jeg tilbage til start med fejlene :lol:
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hmm sort :P
Smeden

Indlæg af Smeden »

hmm... lader til at være en kendt problem hver gang der kommer en opdateret xorg (kan finde tråde tilbage til '06) Kan bare håbe der snart kommer en opdatering der hjælper, for nu er der 2 pc'er i husstanden med problemet. :?

/smeden
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er desvære sådan at en nye udgaver af xorg kræver nye drivere, for intel er det ikke noget problem da deres driver er open source or bliver opdateret sammen med xorg, men nvidia har 1 mand sidende til at holde de 2 gamle nvidia driver opdateret med xorg og det er ikke altid det lige bliver gjort i tide til en ubuntu release.