Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Indlæg af Wikzo »

Jeg stødte lige på en reklamevideo for Microsoft Office, hvor der heftigt rakkes ned på Open Office-pakken.

Jeg er på ingen måde enig med filmen, men uanset hvad er den godt sat sammen og har en lækker stil. Mon ikke opensource-verdenen kunne lave et modsvar, lidt ligesom de mange "I'm a Mac, and I'm a PC"-reklamer?

Jeg giver dem ret i, at det er lidt af et helvede, hvis man arbejder både med OOo og Office samtidig; de to snakker stadig ikke særlig godt sammen, og formatteringen har det med at ryge, hvis man forsøger at åbne hinandens forskellige formater. Men til almindelig brug er OOo mere end rigeligt for mig, om end jeg er begyndt at bruge Google Docs oftere, fordi det er så dejligt nemt at tilgå sine dokumenter på flere forskellige computere.

Hvad synes I om videoen? Går Microsoft for vidt, eller er der hold i påstandene?
Billede
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Indlæg af tuxx »

Det kommer jo an på hvilken side af hegnet man står på.

I min verden er det MS OFfice der er noget lort - ganske enkelt fordi hele min verden er bygget op omkring Linux og OpenOffice på det punkt, inkl. hos venner og familie som ligeså kører Linux og OpenOffice.

Så her er det MS Office der er outsideren. Det er _den_ der ikke spiller sammen med OpenOffice, ikke omvendt.

It's all in the eye of the beholder.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Indlæg af Jarlen »

Det er et sikkert tegn på successen i et open source projekt når Microsoft officielt udsender FUD.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Indlæg af Claus M »

Man kan håbe at det gode ved reklamen er, at der er fremgang for OpenOffice (nu måske snart LibreOffice)
- og at det netop er årsagen til at Microsoft overhovedet giver lave en sådan film.


(På et tidligere arbejde havde jeg en PC hjemme og en PC på kontoret. De var helt ens. MS Officepakkerne var helt ens.
Men -
når jeg mailede til mig selv f.eks. hjemmefra for at kunne læse et .doc(x) på arbejde - så dokumentet altid anderledes ud. Èn forklaring
var at skærmindstillingerne var forskellige så linieskfit osv. blev forskellige.
Jeg tror at udveksling af dokumenter stort set kun er brugbart i PDF eller naturligvis i regneark hvis det er tal og beregninger - uanset hvilken
OfficePakke man bruger)
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Indlæg af AJenbo »

Claus M skrev:(På et tidligere arbejde havde jeg en PC hjemme og en PC på kontoret. De var helt ens. MS Officepakkerne var helt ens.
Men -
når jeg mailede til mig selv f.eks. hjemmefra for at kunne læse et .doc(x) på arbejde - så dokumentet altid anderledes ud. Èn forklaring
var at skærmindstillingerne var forskellige så linieskfit osv. blev forskellige.
Jeg tror at udveksling af dokumenter stort set kun er brugbart i PDF eller naturligvis i regneark hvis det er tal og beregninger - uanset hvilken
OfficePakke man bruger)


De tidlige MS Office udgiver der ikke var født med docx (2k, xp, 2k3) viser ikke docx lavet i 2007 på helt samme måde, lige ledes vises .doc filer ikke på helt samme måde i MS Office 2007 som da de blev lavet. De installerede skrifttyper kan også have en (stor) indflydelse. Skærmen burde ingen betydning have da reflow ikke bliver styret ud fra skærmen.

PDF er heller ikke sten sikker, på mit gamle arbejde hade vi en del Mac maskiner og på dem der kørte Mac OS 10.4 så bunden af vores fakturas forkerte ud hvis vi brugte den indbygget PDF fremviser.
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Indlæg af Claus M »

AJenbo skrev:
Claus M skrev:(På et tidligere arbejde havde jeg en PC hjemme og en PC på kontoret. De var helt ens. MS Officepakkerne var helt ens.
Men -
når jeg mailede til mig selv f.eks. hjemmefra for at kunne læse et .doc(x) på arbejde - så dokumentet altid anderledes ud. Èn forklaring
var at skærmindstillingerne var forskellige så linieskfit osv. blev forskellige.
Jeg tror at udveksling af dokumenter stort set kun er brugbart i PDF eller naturligvis i regneark hvis det er tal og beregninger - uanset hvilken
OfficePakke man bruger)


De tidlige MS Office udgiver der ikke var født med docx (2k, xp, 2k3) viser ikke docx lavet i 2007 på helt samme måde, lige ledes vises .doc filer ikke på helt samme måde i MS Office 2007 som da de blev lavet. De installerede skrifttyper kan også have en (stor) indflydelse. Skærmen burde ingen betydning have da reflow ikke bliver styret ud fra skærmen.

PDF er heller ikke sten sikker, på mit gamle arbejde hade vi en del Mac maskiner og på dem der kørte Mac OS 10.4 så bunden af vores fakturas forkerte ud hvis vi brugte den indbygget PDF fremviser.



Skrfittyper - ja, selvfølgelig. De har stor betyding.

Kommer i øvrigt også i tanker om at jeg lavede "et eller andet smart" med skygge på nogle billeder i PDF, på en Mac OX 10.3 eller 4 - men på nogle computere var det ikke med i PDF'en fordi de ikke undersøttede den effekt.

Jovist - der er ikke meget som er sikkert i denne verden (det er vist det eneste som er helt sikkert...)
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Indlæg af thj01 »

Well ......


First they ignore you...
Then they laugh at you...
Then they fight you...
Then you win...

Mohandas Gandhi



http://www.youtube.com/watch?v=uBUgEx_91BU
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Indlæg af thj01 »

lille ekstra edit

Så længe MS ikke kan få deres egen ISO certificerede docx-format til at virke i deres egne programmer så skulle de nok ikke snakke så højt igen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Microsoft: OpenOffice er noget lort!

Indlæg af AJenbo »

Tja vi er jo nok på vej over på "Then they fight you", såd et er jo en godt ting :)