Hej med jer...
Er ny her..så det er jo dejligt at man kan finde et sted hvor man kan få lidt hjælp, når man er på vej ind på et nyt område.
Efter at have haft mange kampe med div. MS OS'er...(3.11 og opefter)..så blev det en Puppy Linux CD der reddede mine data, da min Vista forleden gik kold efter et forsøg på at fjerne noget rootkit malware.
Jeg blev så begejstret for dets formåen, at jeg bestemte mig for at nu skulle det være... Ubuntu skulle prøves.
Så jeg smuttede forbi Ubuntu..og installerede med Wubi.
Spændende...mange nye ting og en anden forståelse af hvordan Linux kører og virker.
Der gik nogle få dage og så forleden dukkede 10.10 op som opdatering. Den måtte jeg jo bare eje... så jeg opdaterede og fulgte instruktionen til punkt og prikke.
Men noget må jeg have gjort galt, for efter opdateringen kan jeg ikke komme ind i Ubuntu længere.
Min dualboot screen kommer normalt frem..og jeg vælger Ubuntu...men så skriver den ganske kort
(ca. ½ sec.) TRY (hd0,0) NTFS5 og genstarter min laptop.
Jeg har forsøgt at lede lidt omkring på nettet.. og selvom Google normalt er min ven..så synes jeg ikke rigtigt at jeg har kunnet bruge resultaterne til noget.
Er der nogen her som har et godt bud på en løsning, som en Linux newbie også kan forstå..?
Min hardware er en laptop, med en 500 GB HD. Herpå har jeg installeret Vista Home edition, og Ubuntu har fået 30 GB ved installationen. (Wubi)
Jeg har læst mig til at det har noget med de der Wubilr filer at gøre... men finde ud af det kan jeg ikke.
PS. Er der nogen der har en anbefaling til et godt harddisk setup, når jeg gerne vil bruge Vista evt. XP og Ubuntu... Hvordan ville I partitionere..?
Ubuntu loader ikke efter opdatering til 10.10...
-
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Ubuntu loader ikke efter opdatering til 10.10...
Wubi installationer er desvære lidt følsomme for system opdateringer.
En ting du kan gøre er at åbne dit C: drev i windows og så finde den 30GB ubuntu fil, flyt den til skrive bordet, installer wubi (bare med en minimal størelse), når den er fårdig så flyt din 30GB fil tilbage oven i den installation du lige har lavet, se om det virker.
Det er bedst at bærnde en cd (eller overføre til en usb), starte op fra cd og installere der fra hvis du vil have en permanent installation.
Har du nogen data du gerne vil have overført fra din wubi installation kan vi lige snakke sammen om at over føre den.
En ting du kan gøre er at åbne dit C: drev i windows og så finde den 30GB ubuntu fil, flyt den til skrive bordet, installer wubi (bare med en minimal størelse), når den er fårdig så flyt din 30GB fil tilbage oven i den installation du lige har lavet, se om det virker.
Det er bedst at bærnde en cd (eller overføre til en usb), starte op fra cd og installere der fra hvis du vil have en permanent installation.
Har du nogen data du gerne vil have overført fra din wubi installation kan vi lige snakke sammen om at over føre den.
-
Hej... Ajenbo..
Hmm... lader til at Wubi måske ikke er løsningen så. Har nu hentet 10.10 ned på en skive og vil installere fra den istedet.
Og...nej..jeg har endnu ikke gemt noget på min Ubuntu installation som skal med over eller gemmes.
Kan jeg køre install fra CD'en uden først at afinstallere min Wubi Ubuntu ? Altså opdager den at der er en gammel og overskriver den...eller hva'..?
Hmm... lader til at Wubi måske ikke er løsningen så. Har nu hentet 10.10 ned på en skive og vil installere fra den istedet.
Og...nej..jeg har endnu ikke gemt noget på min Ubuntu installation som skal med over eller gemmes.
Kan jeg køre install fra CD'en uden først at afinstallere min Wubi Ubuntu ? Altså opdager den at der er en gammel og overskriver den...eller hva'..?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
HSoegaard skrev:Hej... Ajenbo..
mit forslag til dig er at du afinstallerer din wubi (wubi er noget som fanden har skabt i vrede hvis du spørger mig) og så laver en ordentlig dualboot.
-
- Admin
HSoegaard skrev:Hej... Ajenbo..
Wubi ligger som en stor fil på din windows harddisk, så nej en rigtig installation fil ikke finde og over skrive den, da den opretter en sperat partition. Til gengæld er det meget let at af installere wubi installationen inde fra tilføj fjern programmer i windows.
-
Det kører bare ikke det her...
Efter jeg havde installeret fra min CD... genstartede Ubuntu og så strøg den direkte i en menu hvor jeg skulle vælge om jeg ville have Ubuntu (3 forskellige... noget recovery noget osv.) og så Vista.
Jeg valgte Ubuntu og fik kort efter en dos lignende menu hvor i der stod noget om at min processor ikke havde enablet en eller anden sikkerhed...
Ved at skrive sudo rm /etc/update-motd.d/20-cpu-checker skulle den forsvinde.... det gjorde den ikke. Og jeg kunne ikke komme længere.
Så smed jeg CD'en i igen...men jeg ved ikke om jeg kan reparere noget på installationen fra den af. Ud med den igen.
Så genstartede jeg og ville gå til Vista, for at se om det i det mindste stadigt kørte som det skulle. Valgte Vista i start menuen og fik så den "gamle" Wubi start menu smidt i hovedet. Måtte vælge Vista en gang til for at komme frem til desktop.
Ahh... jeg napper min originale Vista CD og reparerer min Vista...så forsvinder den gamle Wubi menu... tænkte jeg ! Men ak....skidt ide.
Det hjalp hverken på det ene eller andet...
Nå..men så sletter jeg sgu bare alt hvad der står Ubuntu på og installerer forfra. Altså... inde i Vista disk håndtering, slette Ubuntu partitionen og alt hvad jeg ellers kunne finde af filer.... Men jeg har ikke fået det hele med, for nu starter min PC op med følgende ordlyd;
error: unknown filesystem grub rescue> _
...og så kan jeg ikke komme videre derfra....
PS...ja..le bare..jeg er en klovn !
Efter jeg havde installeret fra min CD... genstartede Ubuntu og så strøg den direkte i en menu hvor jeg skulle vælge om jeg ville have Ubuntu (3 forskellige... noget recovery noget osv.) og så Vista.
Jeg valgte Ubuntu og fik kort efter en dos lignende menu hvor i der stod noget om at min processor ikke havde enablet en eller anden sikkerhed...
Ved at skrive sudo rm /etc/update-motd.d/20-cpu-checker skulle den forsvinde.... det gjorde den ikke. Og jeg kunne ikke komme længere.
Så smed jeg CD'en i igen...men jeg ved ikke om jeg kan reparere noget på installationen fra den af. Ud med den igen.
Så genstartede jeg og ville gå til Vista, for at se om det i det mindste stadigt kørte som det skulle. Valgte Vista i start menuen og fik så den "gamle" Wubi start menu smidt i hovedet. Måtte vælge Vista en gang til for at komme frem til desktop.
Ahh... jeg napper min originale Vista CD og reparerer min Vista...så forsvinder den gamle Wubi menu... tænkte jeg ! Men ak....skidt ide.
Nå..men så sletter jeg sgu bare alt hvad der står Ubuntu på og installerer forfra. Altså... inde i Vista disk håndtering, slette Ubuntu partitionen og alt hvad jeg ellers kunne finde af filer.... Men jeg har ikke fået det hele med, for nu starter min PC op med følgende ordlyd;
PS...ja..le bare..jeg er en klovn !
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
HSoegaard skrev:Det kører bare ikke det her...
ja du har dummet dig ganske meget. men jeg har godt nyt...
når du installerer ubuntu forfra så får du grub ind igen og så virker det igen. og der er chance for at din ubuntu virker denne gang.
selv ville jeg nok hente ubuntu forfra fra en anden maskine (for at sikre at der ikke er en fejl i den iso du har brugt)
for at slippe af med wubi skal denna AFINSTALLERES inde i windows. du må ikke bare slette den
-
- IRC nickname: ABDK
- Geografisk sted: KBH
soundpartner skrev:mit forslag til dig er at du afinstallerer din wubi (wubi er noget som fanden har skabt i vrede hvis du spørger mig) og så laver en ordentlig dualboot.
Jeg er 100% enig med dig ! Wubi er noget værre bras! Og starter man ikke med Wubi- men med en reel installation af Ubuntu som sekundært OS, så bliver man jo også båret igennem installationen..
Egentlig har jeg ikke som sådan noget nyt at bidrage med, da de andre har fortalt dig hvordan du afinstallere wubi.
Jeg vil blot foreslå, at skal du "lege" mere med andre linux-distro's, så hent virtualbox og gør det i virtuelle maskiner.
Dem kan man smadre så tosset man vil
Et godt gratis alternativ er Virtualbox
Kode: Vælg alt
sudo apt-get remove windows
-
- Admin
HSoegaard skrev:Nå..men så sletter jeg sgu bare alt hvad der står Ubuntu på og installerer forfra. Altså... inde i Vista disk håndtering, slette Ubuntu partitionen og alt hvad jeg ellers kunne finde af filer.... Men jeg har ikke fået det hele med, for nu starter min PC op med følgende ordlyd;
Sikker noget rod du har fået lavet der. Du skulle have startet med at åbne "Fjern programmer" i Windows og så afinstallere Wubi (Ubuntu), så hade du ikke fået det dobbelte valg.
Får du ikke længere nogen valg om hvad du vil starte computeren op i?
Der er 2 måder at rede den på:
1: Geninstaller Ubuntu
Da du allerede har oprettet en partition til Ubuntu skal du vælge at genbruge den når du forsøger at installere igen.
Her er lige en video hvor du kan se hvordan det gøre:
http://www.youtube.com/watch?v=joQUTzT1lwI
2: Fjern Ubuntu helt
Start med at fjerne Ubuntu partitionen og udvid din windows partition.
Start op fra ubuntu installations cd'en, vælg try Ubuntu, her efter har jeg lavet en lille video du kan følge.
http://www.youtube.com/watch?v=qnztedS7Gek
Bag efter skal du genskabe din windows opstartsindlæser (tilsvarende til grub) sådan her:
Start op fra din Windows Vista dvd.
Vælg Reperer din computer.
Vælg din installation.
Vælg komandoprompt.
Skriv:
Kode: Vælg alt
Bootrec.exe /FixMbr
Uanset hvilken metode du vælger skal du, når windows køre igen, gå ind under knotroldpanelet-fjern programmer og afinstaller Wubi (Ubuntu), hvis den gør vrøvl over at du manuelt har slettet filerne til den må vil lige tage den der fra.