det har været oppe før, men jeg kan ikke lige finde den forkromede løsning.
jeg har følgende lydkort:
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
og når maskinen har kørt i et par timer samt efter hvile/dvale så virker lyden ikke mere.
det er "meget normalt" at lyden driller efter hvile/dvale men jeg har ikke oplevet den med at den på et tidspunkt bare ikke gidder mere.
jeg kører 10.10 på maskinen
nogen der lige kender den der magiske komando det genstarter lydsystemet således at jeg undgår at logge helt ud og ing igen når det sker?
og evt nigen med mere indblik i det der med lydproblemer som kan gennemskue hvordan lyden automatisk bliver startet rigtigt op efter hvile/dvale?
lyd efter dvale/hvile
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
-
- Redaktør
Re: lyd efter dvale/hvile
Denne genstarter lydsystemet, så kan du sikkert selv finde en snedig måde at bruge den på.
Kode: Vælg alt
sudo /sbin/alsa force-reload
-
zob skrev:Denne genstarter lydsystemet, så kan du sikkert selv finde en snedig måde at bruge den på.Kode: Vælg alt
den må jeg klart prøve næste gang...
så er der bare lige den der med efter hvile/dvale... google giver ikke rigtigt noget bud på noget brugbart med mit lydkort. eller også er min google-foo ikke så god i dag
-
- Redaktør
Jeg må nok melde pas.
Kan det være noget med den sædvanlige:
Hvor der ofte skal tilføjes en linje a la:
i bunden.
model skal lures i denne fil: /usr/share/doc/alsa-base/driver/HD-Audio-Models.txt.gz
Og i overensstemmelse med det Codec dit lydkort bruger. Jeg mener du kan se det med aplay -l eller måske noget i denne stil: cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec
Kan det være noget med den sædvanlige:
/etc/modprobe.d/alsa-base.con
Hvor der ofte skal tilføjes en linje a la:
options snd-hda-intel model=acer
model skal lures i denne fil: /usr/share/doc/alsa-base/driver/HD-Audio-Models.txt.gz
Og i overensstemmelse med det Codec dit lydkort bruger. Jeg mener du kan se det med aplay -l eller måske noget i denne stil: cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec
-
zob skrev:Jeg må nok melde pas.
Kan det være noget med den sædvanlige:Kode: Vælg alt
/etc/modprobe.d/alsa-base.con
Hvor der ofte skal tilføjes en linje a la:i bunden.Kode: Vælg alt
options snd-hda-intel model=acer
hmmm
/etc/modprobe.d/alsa-base.con er bare en tom fil.
med /etc/modprobe.d/alsa-base.con kan jeg se at det er alc262 baseret, og det er en sony vaio men ikke umidelbart den sony som står i listen... så jeg prøver mig med at tilføje følgende: i første omgang:options snd-hda-intel model=auto som jo læser fra bios. så kan jeg altid prøve at ændre det til den der sony hvis ikke det virker...
prøver lige en gang dvale
-
- Redaktør
Undskyld. Det må jo helst ikke ske. Men jeg har ikke fået hele stien med:
/etc/modprobe.d/alsa-base.conf
-
zob skrev:Denne genstarter lydsystemet, så kan du sikkert selv finde en snedig måde at bruge den på.Kode: Vælg alt
nå det hjalp ikke... efter maskinen har stået idle i et stykke tid (ca 1½ time) så har jeg ingen lyd.
når jeg kører ovenstående er følgende resultatet
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/michael/.gvfs
Output information may be incomplete.
Terminating processes: 5686lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/michael/.gvfs
5793lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/michael/.gvfs
5811lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/michael/.gvfs
5829lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/michael/.gvfs
(with SIGKILL:) 5847lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/michael/.gvfs
(failed: processes still using sound devices: 5865(pulseaudio)).
lsof: WARNING: can't stat() fuse.gvfs-fuse-daemon file system /home/michael/.gvfs
/sbin/alsa: Warning: Processes using sound devices: 5865(pulseaudio).
Unloading ALSA sound driver modules: snd-seq-midi snd-rawmidi snd-seq-midi-event snd-seq snd-seq-device snd-hda-codec-realtek snd-hda-intel snd-hda-codec snd-hwdep snd-pcm snd-timer snd-page-alloc (failed: modules still loaded: snd-hda-codec-realtek snd-hda-intel snd-hda-codec snd-hwdep snd-pcm snd-timer snd-page-alloc).
Loading ALSA sound driver modules: snd-seq-midi snd-rawmidi snd-seq-midi-event snd-seq snd-seq-device snd-hda-codec-realtek snd-hda-intel snd-hda-codec snd-hwdep snd-pcm snd-timer snd-page-alloc.
nogen gode ideer?
som sagt så får jeg lyd så snart jeg logger af, og logger ind igen
-
Den fejlmeddelse du får tyder på at det er pulseaudio der er død og og ikke alsa
"/sbin/alsa: Warning: Processes using sound devices: 5865(pulseaudio). "
Kunne du prøve:
pulseaudio -k
Det er vist nok ikke endgang nødvendigt at køre den med sudo.
"/sbin/alsa: Warning: Processes using sound devices: 5865(pulseaudio). "
Kunne du prøve:
pulseaudio -k
Det er vist nok ikke endgang nødvendigt at køre den med sudo.