Ram størrelse?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
mote
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Ram størrelse?

Indlæg af mote »

Hej.
Jeg håber ikke at jeg stiller et spørgsmål som er blevet stillet og besvaret flere hundrede gange, men jeg har prøvet at søge uden held.

Jeg har en Asus eee 1005p som jeg bruger rigtigt meget, men den er jo ikke super hurtig.
Der er 1 Gb RAM i den, og 1 extra koster under 200.- kr. så det var fristende at putte en stang mere i. Det er dog lidt svært for mig at gennemskue om det er det værd.
Det ser ud som om Linux indretter sig efter hvor meget RAM der er i maskinen den kører på, jeg har kørt Ubuntu (og andre) på flere forskellige maskiner. Så det er meget svært at få en fornemmelse af hvad en optimal størrelse er. (ulig Windows, som swapper vildt hvis den ikke er tilfreds).
Mit forbrug er som for det meste noget i retningen af: ud over det faste, Crome med 5-10 faner åbne, Pidgin, Firefox med 2-3 faner og så vlc el. movie player til at spille lidt musik. Jeg har kun set den swappe hvis jeg har åbnet en masse filer på en gang i Gimp.
Jeg har ikke noget mod at bruge de par hundrede kr. hvis det kan give et lille pift, men hvis der slet ikke er nogen grund til det er det jo spild.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ram størrelse?

Indlæg af lath »

mote skrev:Hej.
Jeg håber ikke at jeg stiller et spørgsmål som er blevet stillet og besvaret flere hundrede gange, men jeg har prøvet at søge uden held.

Jeg har en Asus eee 1005p som jeg bruger rigtigt meget, men den er jo ikke super hurtig.
Der er 1 Gb RAM i den, og 1 extra koster under 200.- kr. så det var fristende at putte en stang mere i. Det er dog lidt svært for mig at gennemskue om det er det værd.
Det ser ud som om Linux indretter sig efter hvor meget RAM der er i maskinen den kører på, jeg har kørt Ubuntu (og andre) på flere forskellige maskiner. Så det er meget svært at få en fornemmelse af hvad en optimal størrelse er. (ulig Windows, som swapper vildt hvis den ikke er tilfreds).
Mit forbrug er som for det meste noget i retningen af: ud over det faste, Crome med 5-10 faner åbne, Pidgin, Firefox med 2-3 faner og så vlc el. movie player til at spille lidt musik. Jeg har kun set den swappe hvis jeg har åbnet en masse filer på en gang i Gimp.
Jeg har ikke noget mod at bruge de par hundrede kr. hvis det kan give et lille pift, men hvis der slet ikke er nogen grund til det er det jo spild.

Her er lidt fra min computer (formatteret med understregning for at gøre det mere læseslig):
lars@helena:~$ free -m
_______________total____used____free____shared__buffers___cached
Mem:__________1506____1258____248________0______33_____474
-/+ buffers/cache:_749_____756
Swap:_________1906______24____1882
lars@helena:~$

Jeg har 2 GB=2048 MB RAM installeret, men set fra Ubuntus side har jeg kun 1506 MB RAM totalt (grafikkort æder 512 MB ram, og kernen æder også noget (30 MB) RAM = IALT 2048 MB.
Iøvrigt synes jeg at 30 MB til kernens kode og dens datastrukturer virker lidt voldsomt, men ellers kan jeg ikke få regnskabet til at gå op med at fysisk installeret RAM på min maskine er 2048 MB.

Der ligger noget i swap, hvilket sikkert stammer fra noget software jeg bruger der har det der kaldes for memory leaks.

Jeg synes det kører bedre med 2 GB RAM, især med OpenOffice.org, og store Java programmer.
Du kan fortælle OpenOffice.org (i dens indstillinger) at den ikke skal bruge Java, hvilket gør at den både starter meget hurtigere op og bruger mindre RAM.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

mote skrev:Hej.

der er flere ting du lige skal være ops på.

1: hvor mange ram-slots er der i maskinen? mange af disse netbooks har kun et ramslot, så du skal derfor købe et nyt 2gb kort frem for at tilføje endnu et på 1 gb

2: er det noget man selv kan tilføje?
i min vaio ville jeg gerne tilføje lidt ram (da jeg også bruger virtualbox) men i denne er det ikke umidelbart muligt at komme ind til rammen uden at skulle skrue skærm osv af maskinen, med andre ord det er noget der skal gøres af professionelle

i min ene eee har jeg ofret 2 gb ram, og jeg må være ærlig og sige at jeg syntes ikke jeg kan mærke forskellen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Tror 1.5-2GB ville være optimalt for dig, har lidt mere åben lige nu og bruger firefox, bruger 1.7 og bruger ingen swap.
mote

Indlæg af mote »

1: hvor mange ram-slots er der i maskinen? mange af disse netbooks har kun et ramslot, så du skal derfor købe et nyt 2gb kort frem for at tilføje endnu et på 1 gb

Arghh. -Godt tip. jeg åbnede den. Der er en lille klap med en skrue i, så det er nemt at komme til. Men det ser ud som om der kun er ét slot. Lidt træls. så stiger prisen fra 200.- til 300.- kr. Stadigt overkommeligt, men sværere at bestemme sig til om det er det værd.

Kan man sige at hvis den ikke swapper, så er det kun et spørgsmål om hvor meget den kan cache i ekstra RAM. dvs. at det kun er når man åbne ting anden gang at det går hurtigere?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Der vil stadig være en smugle hastidgheds tab hvis den cacher i swap. Med 2GB ram oplever næsten aldrig at swap partitionen bliver brugt overhovedet. Men har du någet bedere at bruge 300,- på så tror jeg fint du kan klare dig med 1GB
mote

Indlæg af mote »

Jeg har kun sjældent være ude for at den swapper, så det kan være at jeg skal spare de 300.- og bare køre videre som det er.
Men tak for rådene.