Hej
Først tak for et godt forum.Det er et godt sted for os nybegyndere at søge efter løsninger til alt muligt, bruger det MEGET.Har gennem længere tid prøvet at installere ubuntu i div. afskygninger, lubuntu xubuntu og ubuntu 10.04 , 9.04, 8.10 0g 10.04 netbook på en ældre acer laptop uden held.Havde en smule held med 9.04 modellen.Den kunne kører med live cden,nogenlunde,men efter installationen begyndte problemet,sort skærm. Jeg kunne hører at den blev fint startet op , selvom brugernavn og kode blev skrevet med sort skærm .Om igen.Ubuntu 8.04 blev næste stop.Den kørte fint som applikation og livecd og endelig kunne maskinen starte op med klar skærm efter installation.
Lidt om maskinen.Acer travelmate 233lc med 768 mb ram 2.0 ghz-m intel og hvad jeg tror er problemet 82845g/gl chipset.
Problemet er at den er ustabil, både mens den kører og til at starte op.
Ved opstart er der ofte sort skærm om mens den kører låser den nogle
gange.Og skifte skærmopløsning kan man glemme alt om for der er
ingen valgmuligheder i programmet og trykker man opdater låser maskinen.
Jeg har været i bios givet den 8mb istedet for en 1mb til grafikken.
Hvad kan man gører for at få en stabil maskine og måske opdaterer
til en nyere version.
Hvis det havde windåsen kunne man rimeligt nemt opdater driverne
men er det der er galt her????
Lige er kernen 2.6.24-28 og jeg har læst mange gange på denne opskrift
men det er på engelsk og computermæssigt lige på grænsen hvad jeg tør pille ved.
http://www.ubuntugeek.com/intel-graphic ... -users.htm
Og den tilhørende side.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1130582
Som jeg forstår det skal man installerer kernen 2.6.30-9 og ifølge den første side, give grafikkortet nogle flere ram at arbejde med.Denne acer maskien ser præcist ud som på billedet efter lspci -vv men når jeg åbner med sudo gedit /etc/X11/xorg.conf så er der meget forskel,ældre kerne??
Problem
Hvis jeg downloader jaunty kernen ,installere, kan man så pille ved den inden jeg genstarter og får sort skærm?????
Eller skal man opdaterer xorg.conf og så pille.
ØØh exa er det først ved jaunty kernen?????
eller kan aktivere den nu???????
Hvad kan man gøre??????.
Hvis der er en nemmere løsning vil den blive modtaget med kyshånd.
Mange spørgsmål.
Mvh
stefh
problemer med div. ubuntu versioner
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: problemer med div. ubuntu versioner
Til samlingen kunne du også lige teste ubuntu 10.10 som udkom i foregårs. Husk at brænde på laveste hastighed (det er vigtig).
Du burde altid have muligheden for at pille hvis det udelukkende er den grafiske brugerflade der driller. F.eks. burde du kunne vælge safe-mode eller hvad det nu er det hedder i GRUB (under boot) og senere vælge terminal, og derfra pille alt det du har lyst til.
Jeg tror noget vigtig at gøre inden du genstarter efter en installation kunne være at foretage en opdatering.
Men prøv nu lige 10.10 også nu du er igang (den er også noget federe end 9.04 trods alt) - og husk laveste brændehastighed.
Du burde altid have muligheden for at pille hvis det udelukkende er den grafiske brugerflade der driller. F.eks. burde du kunne vælge safe-mode eller hvad det nu er det hedder i GRUB (under boot) og senere vælge terminal, og derfra pille alt det du har lyst til.
Jeg tror noget vigtig at gøre inden du genstarter efter en installation kunne være at foretage en opdatering.
Men prøv nu lige 10.10 også nu du er igang (den er også noget federe end 9.04 trods alt) - og husk laveste brændehastighed.
-
- Geografisk sted: Svendborg
Det er godt nok ikke min yndlings distro, men jeg har haft gode erfaringer (pånær wifi) med Puppy Linux på alle de maskiner jeg har prøvet at kører det på.
Som sagt er jeg ikke super vild med dets desktop, men det er en lavvægt distro, som er giver god afvikling på ældre PC'er, og der er også et ret godt community.
Hvis du bare gerne vil have maskinen op at gøre kan du prøve at give det en chance.
(givet der findes sikkert masser af alternativer, puppy bare det eneste alternativ jeg selv har prøvet)
http://puppylinux.org/main/Overview%20a ... tarted.htm
Som sagt er jeg ikke super vild med dets desktop, men det er en lavvægt distro, som er giver god afvikling på ældre PC'er, og der er også et ret godt community.
Hvis du bare gerne vil have maskinen op at gøre kan du prøve at give det en chance.
(givet der findes sikkert masser af alternativer, puppy bare det eneste alternativ jeg selv har prøvet)
http://puppylinux.org/main/Overview%20a ... tarted.htm
-
De nye ubuntuer har klart bedre grafisk flade end de ældre versioner.Den gamle travelmate skal også BARE kunne gå på nette,dele printer med de andre computere i huset og skrive lidt doc.
Men hvis den ikke vil starte op med div.livecder eller nyere mere grafisk ram krævende ubuntu versioner og låser ved normal kørsel så er der en lille opgave.Alle cder er brændt med lav hastighed.
Der er så noget der hedder alternative versioner som skulle kører med lav grafiksk flade på cden men er det også når de er installeret??
Puppy har været overvejet men internet og printer er trådløs så hvis wifi
ikke er godt understøttet?????
Ville helst have haft den nye lubuntu på travelmaten ,har den på en pentium3 450mhz 256 ram og den kører fint.
Men er det muligt at finde en nyere driver til grafikken????
Men hvis den ikke vil starte op med div.livecder eller nyere mere grafisk ram krævende ubuntu versioner og låser ved normal kørsel så er der en lille opgave.Alle cder er brændt med lav hastighed.
Der er så noget der hedder alternative versioner som skulle kører med lav grafiksk flade på cden men er det også når de er installeret??
Puppy har været overvejet men internet og printer er trådløs så hvis wifi
ikke er godt understøttet?????
Ville helst have haft den nye lubuntu på travelmaten ,har den på en pentium3 450mhz 256 ram og den kører fint.
Men er det muligt at finde en nyere driver til grafikken????
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Alle ikke propritære (og nogle propritære) drivere er integreret i kernen, der for vil den normale måde at opdatere drivere på være at opdatere kernen.
Jeg mener dog ikke dit grafik kort blev inkluderet i 10.04 men kender ikke status for den i 10.10, tror vist Martin Phil fra Århus har haft lidt erfaring med det grafik kort.
For at have buffer til en 1024x768 opløsning skal man have 2MB grafik kort, for at få 3D acceleration skal man have 64MB
Får du ikke noget billed på maskinen kan du trykke alt+ctrl+F1 for at få en terminal, her kan du så bruge tekst værktøjer til at ændre på din xorg.conf m.m. (på nogle af de nyere udgaver kan det være nødvendigt med nomodeset for at kunne skifte til terminalen på den måde, hvis der er bøvl med grafikkortet).
Jeg mener dog ikke dit grafik kort blev inkluderet i 10.04 men kender ikke status for den i 10.10, tror vist Martin Phil fra Århus har haft lidt erfaring med det grafik kort.
For at have buffer til en 1024x768 opløsning skal man have 2MB grafik kort, for at få 3D acceleration skal man have 64MB
Får du ikke noget billed på maskinen kan du trykke alt+ctrl+F1 for at få en terminal, her kan du så bruge tekst værktøjer til at ændre på din xorg.conf m.m. (på nogle af de nyere udgaver kan det være nødvendigt med nomodeset for at kunne skifte til terminalen på den måde, hvis der er bøvl med grafikkortet).