Rippe originale DVD'er
-
- IRC nickname: Brianigenigen
Rippe originale DVD'er
Hejsa
jeg er helt ny til det her Linux noget ....
Jeg vil gerne vide hvilket program der er det bedste til at Rippe Originale DVD'er (Jeg vil have min DVD samling ned på en unRAID server, som er koblet til min HTPC windows baseret)
Jeg har en laptop som jeg kan tage med på job, om der kan den jo godt stå og ripepr DVD'er om natten.
Men jeg har prøvet en del programmer til Ubuntu, men syntes ikke de virker.
hvilke vil i anbefale , og hvorfor .... og til hvilke formater kan de rippe
Takker for hjælpen på forhånd
Jeg vil gerne vide hvilket program der er det bedste til at Rippe Originale DVD'er (Jeg vil have min DVD samling ned på en unRAID server, som er koblet til min HTPC windows baseret)
Jeg har en laptop som jeg kan tage med på job, om der kan den jo godt stå og ripepr DVD'er om natten.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Rippe originale DVD'er
Brianigenigen skrev:Hejsa
det kommer jo helt an på hvad du vil og hvordan...
selv ville jeg nok bruge brasero og så rippe hele dvd'en til en iso fil (et diskimage) på den måde bevarer du hele dvd'en incl menuer, sprogvalg, muligheder for evt undertekster osv, samt du bevarer alt ekstramatrealet.
spørgsmålet er om dit mediecenter kan håndtere disse iso filer (og om du har plads nok for en singlelayer dvd fylder op til 4,5 gb og en dual layer dvd op til 9 gb)
-
- Geografisk sted: Albertslund
Hvis dvd'erne er DRM beskyttet er der så vidt jeg ved ikke så meget at gøre i Ubuntu eller Linux generelt
Men ellers synes jeg at k9copy fungerer rigtigt godt, men jeg ved ikke hvilke formater du helst vil have dem rippet til.
Jeg plejer selv bare at lave en 4,4 gb iso-fil med programmet.
Iso-filer kan nemlig afspilles med VLC og så får man stadig alle lydspor, undertekster og menuer med
Men ellers synes jeg at k9copy fungerer rigtigt godt, men jeg ved ikke hvilke formater du helst vil have dem rippet til.
Jeg plejer selv bare at lave en 4,4 gb iso-fil med programmet.
Iso-filer kan nemlig afspilles med VLC og så får man stadig alle lydspor, undertekster og menuer med
Hilsen Kenny
-
Lige en tilføjelse:
Er de DRM beskyttet, så skal du have windåse-programmet ( Programnavnet er fjernet af redteam. fordi det ikke er lovligt at bryde DRM for at kopiere. ), som fungerer ganske ok gennem Wine.
Dog har jeg prøvet at programmet har meldt om alvorlig fejl og crasher i Wine efter rippingen er overstået, men iso-filen fungerer alligevel upåklageligt
Er de DRM beskyttet, så skal du have windåse-programmet ( Programnavnet er fjernet af redteam. fordi det ikke er lovligt at bryde DRM for at kopiere. ), som fungerer ganske ok gennem Wine.
Dog har jeg prøvet at programmet har meldt om alvorlig fejl og crasher i Wine efter rippingen er overstået, men iso-filen fungerer alligevel upåklageligt
Hilsen Kenny
-
Soundpartner ....... Plads er ikke et problem, men det kunne du selvfølgelig ikke vide. ISO-filer lyder som en god ide, da jeg jo så beholder alle info's. Men hvad skal man så ellers rippe det til, hvis man kun vil ha filmen (forx tegnefilm til børn), er iso da stadig det bedste, eller findes der et andet format hvor opløsning er ligeså god? ..... Vil lige nærstudere det program du anbefaler.
Rattus Norvegicus ( Programnavnet er fjernet af redteam. fordi det ikke er lovligt at bryde DRM for at kopiere. ) kender jeg fra windows, k9copy vil jeg da kigge nærmere på
Rattus Norvegicus ( Programnavnet er fjernet af redteam. fordi det ikke er lovligt at bryde DRM for at kopiere. ) kender jeg fra windows, k9copy vil jeg da kigge nærmere på
-
Rattus Norvegicus skrev:Lige en tilføjelse:
Beklager den med programnavnet... jeg havde ikke lige tænkt over ulovligheden af at bryde DRM, men godt i var obs på det selv
Hilsen Kenny
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Det går nok, men vi vil jo helst ikke have forum´s omdømme plettet, så for husfredens skyld er det bedre at undgå den slags
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Nej det går ikke at forummet er med til at bryde den danske lovgivning... uanset hvor tåbelig "vi" hver især mener loven er på dette område
Hilsen Kenny
-
- Geografisk sted: Svendborg
Jeg vil gerne gøre opmærksom på at det lovgivningen på dette område er handler om forbigåelsen af "tekniske foranstaltinger" (i teorien er det altså ulovligt at se DVD film på Linux - men i praksis er der undtagelse fra dette)
Det betyder dermed at du skal have tilladelse til at rippe en dvd film fra ophavsmanden, og det har APG gruppen stortset lovet at alle kan få, de skal blot søge om det
og her et standard svar fra APG
Med dette mener jeg, at hvis en spørger på forum beder om hjælp til DVD ripping, og han bliver oplyst om at han skal hente tilladelse fra APG, så burde vi kunne hjælpe pågældende.
mvh Ole
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=129901Bekendtgørelse af lov om ophavsret skrev:§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.
Det betyder dermed at du skal have tilladelse til at rippe en dvd film fra ophavsmanden, og det har APG gruppen stortset lovet at alle kan få, de skal blot søge om det
http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=933AntiPiratGruppen skrev:Tilsvarende tilladelser vil blive givet til alle der er i samme situation som Henrik F. E. Andersen. Vi giver lov til at bryde kopisbeskyttelsen, hvis det er til privatbrug for at se filmen på et mediecenter eller noget tilsvarende
og her et standard svar fra APG
http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=1037AntiPiratGruppen skrev:Såfremt du kan indestå for (og om nødvendigt kan dokumentere), at du udelukkende kopierer fysiske lovlige eksemplarer af film indkøbt til eget brug ind i dit mediecenter, samt at de elektroniske eksemplarer af de indkøbte film ikke anvendes på anden vis, giver Videogramforeningen dig hermed tilladelse til, at kopispærringerne på disse film brydes.
Tilladelsen, som udelukkende omfatter filmværker, hvortil Videogramforeningens medlemmer har rettighederne, medfører, at du ikke handler i strid med ophavsretslovens 75 c, stk. 1 ved at bryde kopispærringen på disse film.
Med dette mener jeg, at hvis en spørger på forum beder om hjælp til DVD ripping, og han bliver oplyst om at han skal hente tilladelse fra APG, så burde vi kunne hjælpe pågældende.
mvh Ole
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Det er jo desværre et spørgsmål som dukker op engang imellem. I april 2010 slog vi f.eks. fast det samme som tjampmann siger - https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=10333&p=63702&hilit=drm#p63702
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Ja, men alle og enhver kan kopiere det standardsvar og sige at de har fået det fra APG, så jeg er stadigt modstander af at vi hjælper med at cracke DRM her i forum.
Med venlig hilsen Christian
-
Og det er jeg faktisk ret enig i, og med lidt stædighed kan man via vores gode ven, Google, også sagtens finde svaret andre steder.
Hilsen Kenny
-
hvis jeg gad så kunne jeg sikkert finde en artikkel der var fremme for ca et års tid siden hvor en af ifpis advokater blev grillet lidt og fortalte at hvis det er din ENESTE mulighed at bryde drm så var det ok, men argumentet med at opbevare drm-beskyttet matreale på en medieserver det var ikke noget de ville godtage. du ejer ingen rettigheder til matrealet, og har rettighedshaveren valgt at beskytte sit matreale med drm, så ønsker rettighedshaveren ikke sit matreale kopieret, og så må man ulejlige sig at gå hen og putte skiven i maskinen for at se/høre matrealet...
lige meget hvad så er vi ude i at dansk lovgivning siger at det er ulovligt. der findes så gråzoner, men det er ikke vores opgave at skønne om disse er ok eller ej. vi følger loven der siger at det er ulovligt!
lige meget hvad så er vi ude i at dansk lovgivning siger at det er ulovligt. der findes så gråzoner, men det er ikke vores opgave at skønne om disse er ok eller ej. vi følger loven der siger at det er ulovligt!
-
Havde ikke lige tænkt over det med at fjernelse af DRM var ulovligt, tak for oplysning, og skal man have een tilladelse til ALLE DVD'er fra APG, eller skal man indhente en tilladelse til hver eneste ene DVD man har ??
-
Brianigenigen skrev:Havde ikke lige tænkt over det med at fjernelse af DRM var ulovligt, tak for oplysning, og skal man have een tilladelse til ALLE DVD'er fra APG, eller skal man indhente en tilladelse til hver eneste ene DVD man har ??
prinsipielt så skal denne indhentes for hver eneste tittel, men det kan godt være at apg ser lidt mildere på det