Ontopia

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Sølle

Ontopia

Indlæg af Sølle »

Hej allesammen:)

Jeg kører Ubuntu 10.04 ved siden af Vista - og i forbindelse med noget uddannelse skal vi bruge programmet Ontopia. Jeg har i modsætning til alle andre i klassen problemer med at få Ontopoly og Omnigator til at virke med Windows - og tænkte så:

Kan man få det til Ubuntu? og hvordan installerer man det?

Jeg har ikke fundet noget om det nogen steder - og jeg har ledt en del... på ontopia's hjemmeside henter man en zip-fil, pakker den ud og laver en java miljøvariabel - men der står ikke noget om Ubuntu nogen steder. Jeg er stadig meget ny i Ubuntu og ved ikke om det er muligt at køre det her i Wine eller hvad folket siger?

Håber på hjælp:)

Mvh Søren :)
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ontopia

Indlæg af Pihl »

Tjo, man kunne angiveligt i 2002 (Ontopia Omnigator er det samme), så mon ikke det også kan lade sig gøre i 2010:

http://www.ontopia.net/download/omnigator-install.html

Men det foregår sikkert ikke 100% som i 2002 guiden ;-)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Når det er java burde det ikke være nødvendigt med Wine .
Sølle

Indlæg af Sølle »

Tak til AJenbo og Pihl for hurtig reply...

Så jeg burde kunne hente og unzippe den. Og starte apache-serveren med startup.bat ligesom man ville gøre det i Windows? Eller hvad siger i? og hvad så med den der miljøvariabel - mangler jeg ikke den?

På forhånd tak

Søren
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nej bat filer er ikke til Ubuntu, der bruger man sh filer hvis man vil lave noget ligende, men installere man apache i Ubuntu køre den som en service.

Jeg mener det er

Kode: Vælg alt

sudo /etc/init.d/apache2 start
for at starte apache, og så stop/restart for at gøre det
Miljø variabler kan du sætte midlertidigt med

export test=value
Sølle

Indlæg af Sølle »

sudo /etc/init.d/apache2 start - gir ikke noget resultat:(

Er der nogle pakker jeg skal installere først eller noget? - husk nu, at jeg er newbie, så jeg fanger ikke alt hvad i mener...

Mange tak for hjælpen,

Søren
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Prøv at kigge på det link jeg skrev. Der står fx, at du skal afvikle startup.sh (under unix) i stedet for startup.bat som i Windows.

Det er godt nok en guide fra 2002, men lur mig om ikke det er næsten det samme med nyere versioner.
Sølle

Indlæg af Sølle »

Hej igen

Jamen det har jeg såmænd gjort - og sat den til at kunne køres som et program under egenskaber... der er bare det, at når jeg dobbelklikker den og vælger kør i terminal - så blinker den frem et øjeblik og er så væk... og locahost:8080 gir' ikke noget - som det jo skulle, hvis det virkede :(

Har det noget at gøre med den miljøvariabel, som omtales? jeg har søgt lidt på nettet, men det er for kompliceret for mig - og endvidere - så er der ikke rigtig noget som omhandler ontopia og ubuntu... :(

Søren
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kan se i guiden der er tale om en tomcat server. Du kan installere tomcat på følgende måde:

sudo apt-get install tomcat6 tomcat6-examples tomcat6-admin

Her efter vil du kunne komme på serveren med locahost:8080

Den vil også installere en række eksempler på programmer så skulle det være rimelig til at skifte et af dem ud med Ontopia.
Da jeg ikke har Ontopia kan jeg nok detsvære ikke hjælpe dig meget længere på forhånd, er det noget man kan hente gratis?
Sølle

Indlæg af Sølle »

Jeg vil lige prøve at installere det her om snart med sudo...

Det er rigtig fint, at der er andre muligheder for at skifte Ontopia ud - det er bare den vi har undervisning i, så det ville være perfekt, hvis jeg kunne få det til at køre:) . Princippet i det er(windows), at man via startup.bat aktiverer noget java(derfor JAVA_HOME miljøvariablen, som refererer til mappen hvor java er installeret), som starter apache-tomcat serveren op og man kan tilgå programmet via localhost:8080, hvor man så kan bruge Omnigator til at tjekke og teste sine topic-maps - og Ontopoly til at lave nye/arbejde videre på hvad man har kodet i hånden.

Ja, Ontopedia er blevet open-source og gratis og kan hentes herfra http://www.ontopia.net/ - så kan du selv prøve det, hvis du får lyst og tid:) - og kan få det til at virke;) hehe... :)

Tak for hjælpen,

Søren
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Sølle skrev:Jeg vil lige prøve at installere det her om snart med sudo...

Det er rigtig fint, at der er andre muligheder for at skifte Ontopia ud - det er bare den vi har undervisning i, så det ville være perfekt, hvis jeg kunne få det til at køre:) . Princippet i det er(windows), at man via startup.bat aktiverer noget java(derfor JAVA_HOME miljøvariablen, som refererer til mappen hvor java er installeret), som starter apache-tomcat serveren op og man kan tilgå programmet via localhost:8080, hvor man så kan bruge Omnigator til at tjekke og teste sine topic-maps - og Ontopoly til at lave nye/arbejde videre på hvad man har kodet i hånden.

Ja, Ontopedia er blevet open-source og gratis og kan hentes herfra http://www.ontopia.net/ - så kan du selv prøve det, hvis du får lyst og tid:) - og kan få det til at virke;) hehe... :)

Tak for hjælpen,

Søren

nu blander jeg mig lige uden helt at være ekspert på emnet, men som jeg læser det så skal du bruge batfilen til at starte noget jave til at starte din server og så virker det. det er en meget windows agtig tilgang til systemet.
i windows skal du starte et program der leger server, men i ubuntu der er det en service frem for et program (an af de store forskelle på et singleuser system som windows og et multiuser system som linux)

som sagt uden at have sat mig ind i det så er mit bud at du man installere din tomkat (eller apache) som egentlig bare er en webserver, og så placere dit ontopia på denne server. når så du starter serveren op (manuelt eller automatisk ved boot/login) så burde det virke.
den vej igennem har jeg i hvert fald installeret en del webservere og web-baserede aps.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Sølle

Indlæg af Sølle »

Det gir' mening hvad du skriver Soundpartner... hvordan mon jeg så placerer mit ontopia på denne server? Ontopia er ikke installeret på nogen måder - bare pakket ud og man skulle så starte (i linux med startup.sh) denne tomcat-server, hvor man så får vist forsiden af ontopia, hvor man kan klikke sig videre til henholdsvis localhost:8080/omnigator og localhost:8080/ontopoly ...

jeg har installeret Tomcat nu og kan komme til Tomcats forside, eller hvad man nu kan sige det er - beviset på, at Tomcat er installeret korrekt i hvert fald:)
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Sølle skrev:Det gir' mening hvad du skriver Soundpartner... hvordan mon jeg så placerer mit ontopia på denne server? Ontopia er ikke installeret på nogen måder - bare pakket ud og man skulle så starte (i linux med startup.sh) denne tomcat-server, hvor man så får vist forsiden af ontopia, hvor man kan klikke sig videre til henholdsvis localhost:8080/omnigator og localhost:8080/ontopoly ...

jeg har installeret Tomcat nu og kan komme til Tomcats forside, eller hvad man nu kan sige det er - beviset på, at Tomcat er installeret korrekt i hvert fald:)

i så fald skal det bare kopieres ind i det bibliotek som din tomkatserver bruger. med apache er det som standart /var/www så vidt jeg husker, men det kan ændres til hvad du ønsker

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Sølle

Indlæg af Sølle »

mange tak:)

I var er der ikke nogen www mappe :(

nogen anelse om hvad det så er?

Søren
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Sølle skrev:mange tak:)

I var er der ikke nogen www mappe :(

nogen anelse om hvad det så er?

Søren

prøv engang at skrive følgende i terminalen:

sudo updatedb && locate tomcat

første del opdaterer en database over hele din filstruktur og anden del leder efter alt indeholdende tomcat.

du skal lede efter en mappe der hedder noget i stil med tomcat/bin eller noget i den stil
på nettet der skriver de noget om (tomcat home)/bin

edit: jeg fandt lige et sted der skrev om '/usr/local/tomcat/webapps/' og '/usr/local/tomcat/webapps/ROOT/'

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede