Ubuntu virker ikke efter opdatering
-
- Geografisk sted: Århus
Ubuntu virker ikke efter opdatering
Hej
Jeg opdaterede Ubuntu 10.04 for nogle dage siden, hvilket resulterede i, at installationen ikke længere fungerede som før. Den startede bare op i terminalen. Så idag ville jeg prøve med Ubuntu 10.10, som egentlig virkede fint, indtil jeg installerede restriktive grafik drivere og opdaterede. Så var den grafiske brugerflade igen ødelagt.
Mit grafikkort er et nvidia GT8600m. Hvad kan jeg gøre for at fikse det her problem?
Jeg opdaterede Ubuntu 10.04 for nogle dage siden, hvilket resulterede i, at installationen ikke længere fungerede som før. Den startede bare op i terminalen. Så idag ville jeg prøve med Ubuntu 10.10, som egentlig virkede fint, indtil jeg installerede restriktive grafik drivere og opdaterede. Så var den grafiske brugerflade igen ødelagt.
Mit grafikkort er et nvidia GT8600m. Hvad kan jeg gøre for at fikse det her problem?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Ubuntu virker ikke efter opdatering
Prøv at starte med nomodeset
-
AJenbo skrev:Prøv at starte med nomodeset
Jeg har søgt lidt på nettet, og så vidt jeg kan forstå gør nomoeset at man bruger ældre versioner af grafikkorts driveren? Jeg kunne ikke rigtigt finde ud af at bruge det, men jeg prøvede at geinstallere og bruge en ældre version, hvilket resulterede i det samme problem. Det virker, som om der er en ubuntu opdatering, som ikke spiller sammen med mit grafikkort længere.
-
- Admin
Hold venstre shift nede under opstarten så skulle du gerne få mulighed for at vælge en ædre kerne, se om det hjælper, hvis det gør må vi lige have lavet en fejlrapport på dit grafikkort.
nomodset gør, mere eller mindre, at den ikke automatisk forsøger at finde skærmens opløsning.
Under samme skærm som du vælger kerne skal du trykke på "e" for at redigere, find den linje der slutter med quiet splash og tilføj nomodset til den.
Løser det problemet skal vi lige have tilføjet det permanent.
Ellers så kør følgende kommando
Og giv os det link du får.
nomodset gør, mere eller mindre, at den ikke automatisk forsøger at finde skærmens opløsning.
Under samme skærm som du vælger kerne skal du trykke på "e" for at redigere, find den linje der slutter med quiet splash og tilføj nomodset til den.
Ellers så kør følgende kommando
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install pastebinit
dmesg | pastebinit
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Theis skrev:Hej
Dit problem ligger øjensynligt i at du installere den grafiske driver inden du opdaterer systemet. Dette skal du ikke gøre, da du grumme nemt kan komme i konflikt med versionsnumre på flere pakker.
Lige meget hvilket system jeg har installeret med Ubuntu følger jeg denne procedure:
Installér - Opdater systemet efter første start post-install - Genstart systemet efter opdatering - Installér grafisk driver - Genstart - Installér de pakker, der skal bruges på systemet (Restricted extras, Sun Java m.m.).
Efter denne procedure er systemet klar til videre brug uden du behøver genstarte computeren efterfølgende.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- Admin
-
AJenbo skrev:Hold venstre shift nede under opstarten så skulle du gerne få mulighed for at vælge en ædre kerne, se om det hjælper, hvis det gør må vi lige have lavet en fejlrapport på dit grafikkort.
Ellers så kør følgende kommandoKode: Vælg alt
sudo apt-get install pastebinit
dmesg | pastebinit
Da jeg lige har installeret det nye ubuntu 10.10, kan jeg ikke se ældre kerner, men jeg prøvede at tilføje nomodset, hvilket ikke hjalp. Jeg kan godt skrive startx også booter den grafiske flade op og virker, men den vil altså ikke starte op i den.
Her er pastebin: http://pastebin.com/v7au27nA
Jimmyfj:
Jeg har også prøvet i den anden rækkefølge, og den lavede samme nummer på en 10.04 installation, som eller have fungeret fint i flere måneder.
-
Jeg kan se der er en anden med samme problem. Jeg følger bare med der: viewtopic.php?f=3&t=12019
-
- Admin
-
-
- Admin
Nej ikke kun, men er der gået kludder i din driver skal den aligevel geninstalleres.
Du vil nok være uden 3D acceleration bagefter, men den kan du få tilbage på følgende måde.
Du vil nok være uden 3D acceleration bagefter, men den kan du få tilbage på følgende måde.
sudo apt-get install nvidia-current
sudo nvidia-xconfig
-
Jeg prøvede:
Det gjorde ingen forskel udover, den så kørte med en meget lav opløsning.
Det virkede, men som du selv skriver, så var det uden 3D.
Det er nu ligesom før, bortset fra der nu blinker et nVidia logo frem, med et beta mærkat ned i hjørnet.
Er der en måde man kan slå Plymouth fra på, for jeg har en mistanke om at det er det som der fejler?
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-back
Det gjorde ingen forskel udover, den så kørte med en meget lav opløsning.
sudo apt-get purge nvidia-96 nvidia-173 nvidia-current
Det virkede, men som du selv skriver, så var det uden 3D.
sudo apt-get install nvidia-current
sudo nvidia-xconfig
Det er nu ligesom før, bortset fra der nu blinker et nVidia logo frem, med et beta mærkat ned i hjørnet.
Er der en måde man kan slå Plymouth fra på, for jeg har en mistanke om at det er det som der fejler?
-
Kunne det her evt. være en løsning på problemet?
http://www.rmic.be/ubuntu-maverick-nvidia-x-problem
http://www.rmic.be/ubuntu-maverick-nvidia-x-problem
-
- Admin
Tror det er til de gamle kort, men det er self et forsøg værd.