Installering af Ubuntu ved genbrug af tidl. /home hdd
Installering af Ubuntu ved genbrug af tidl. /home hdd
Hej alle der kigger,
Jeg er ny herinde og er forholdvis også ret ny inden for Ubuntu-verdenen, trods 5 års brug af det..
Bruger dog ikke serveren så pokkers meget og har af den grund heller ikke den helt store kendskab til de mange muligheder..
Men mit problem ligger således at jeg skal have smidt ny harddisk i min server der pt. kun kører med en 750GB SATA-II disk, da jeg den gang valgte at bruge hele disken..
Men grundet pladsmangel og fremtidig sikring af data, ønsker jeg nu at få smidt en ekstra harddisk i, som kun skal køre styresystemet og så bruge 750GB disken til /home..
Så vil høre om der er en der kan forklare mig hvordan jeg får mounted min 750GB harddisk og på den nemmeste måde får fjernet ALT undtagen home-mappen..
For har nemlig ikke muligheden for at kopiere det over over på en anden harddisk da jeg så først skal købe en ny og så snakker vi om en 600+ GB data..
- På forhånd tak, og fortsat god Mandag! (:
Jeg er ny herinde og er forholdvis også ret ny inden for Ubuntu-verdenen, trods 5 års brug af det..
Bruger dog ikke serveren så pokkers meget og har af den grund heller ikke den helt store kendskab til de mange muligheder..
Men mit problem ligger således at jeg skal have smidt ny harddisk i min server der pt. kun kører med en 750GB SATA-II disk, da jeg den gang valgte at bruge hele disken..
Men grundet pladsmangel og fremtidig sikring af data, ønsker jeg nu at få smidt en ekstra harddisk i, som kun skal køre styresystemet og så bruge 750GB disken til /home..
Så vil høre om der er en der kan forklare mig hvordan jeg får mounted min 750GB harddisk og på den nemmeste måde får fjernet ALT undtagen home-mappen..
For har nemlig ikke muligheden for at kopiere det over over på en anden harddisk da jeg så først skal købe en ny og så snakker vi om en 600+ GB data..
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Installering af Ubuntu ved genbrug af tidl. /home hdd
DICKHILL skrev:Hej alle der kigger,
det kan gøres på mange måder.
jeg tror jeg ville pille serveren ud af produktion, så ville jeg boote fra en alm livecd, fra denne ville jeg så tage backup af alle mapper pånær /home. jeg ville så slette alle mapper pånær /home, og derefter (stadig fra live-cd'en) flytte allt data inde i home ud af home så de ligger i roden af denne disk.
dernæst ville jeg sætte den nye systemdisk i maskinen og lave en komplet ny install af serveren, denne gang med / på den nye disk og /home på den eksisterende disk. da roden af denne disk nu vil komme til at være mounted som /home vil dataen der er flyttet fra den gamle /home mappe og ud i roden af disken nu igen ligge i /home.
nu skal maskinen så lige sættes op som den var tidligere, men det går jeg ud fra at du har styr på.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Den anden mulighed (her kommer du til at flytte hele dataene 2 gange) er at starte oop fra en live cd, prøve ubuntu, flytte din data fra /home til et backup, starte Gparted, kopiere system partitionen til den nye disk, formater den gamle og flytte data fra Home der over og så rette /etc/fstab på system disken. Tilføj
Ret /dev/sdb1 til det partition nummer som din Home partition fik.
/dev/sdb1 /home ext4 nodev,nosuid 0 2
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
AJenbo skrev:Den anden mulighed (her kommer du til at flytte hele dataene 2 gange) er at starte oop fra en live cd, prøve ubuntu, flytte din data fra /home til et backup, starte Gparted, kopiere system partitionen til den nye disk, formater den gamle og flytte data fra Home der over og så rette /etc/fstab på system disken. Tilføj/dev/sdb1 /home ext4 nodev,nosuid 0 2
fordelen her ved er at du slipper for at geninstallere det hele, men til gengæld kræver det som sagt en backupdisk. og ikke mindst at du gør det på den helt rette måde.
Jeg vil aller først takke for jeres hjælp og jeres svar! - I har sku reddet min dag.. (':
Må sku ærligt indrømme at jeg slet ikke har givet livecd'en den mindste tanke, selvom jeg endda har noget Kubuntu liggende, hvilket nok skulle kunne klare opgaven..
Så det som soundpartner skriver, lyder nu til at være den bedste løsning for mig, da jeg alligevel havde tænkt mig at lave en ny install på den nye disk så jeg har helt styr på opsætningen igen.
For da jeg satte serveren op, var det lidt en hastesag da den gamle brændte sammen og jeg bare hurtigt skulle have en op og køre så jeg igen kunne modtage mine mails..
Men en ting jeg stadig tænker lidt over, er hvordan jeg skal partionere harddiskene under installationen??
For kan jeg roligt og uden bekymringer sætte min kommende /home-disk til som /home, uden at den laver ændringer på disken (formatering)?
Som jeg forstår det soundpartner skriver, så skulle der ikke være nogle problemer..
Og jeg ville slippe for at skulle installere Ubuntu kun med den nye system-disk og derefter mounte den kommende /home-disk..
AJenbo
Problemer er at jeg ikke har en harddisk der er stor nok til at indeholde min data, da der er tale om en 600+ GB..
Så det ville kræve at jeg skulle ud og købe en ny harddisk..
Det ville selvfølgelig være en løsning og takker da også for tippet! (:
Hvis jeg valgte at købe ny harddisk, ville den da også uden problemer kunne blive brugt efter server-installationen, men det virker samtidig også noget mere teknisk end hvad jeg lige umiddelbart kan finde ud af på siddende rumpe..
Dog kan man vel altid finde en guide på nettet, så man smertefrit ville kunne få klaret opgaven..
Igen, en stor tak for hjælpen til jer begge! (:
Må sku ærligt indrømme at jeg slet ikke har givet livecd'en den mindste tanke, selvom jeg endda har noget Kubuntu liggende, hvilket nok skulle kunne klare opgaven..
Så det som soundpartner skriver, lyder nu til at være den bedste løsning for mig, da jeg alligevel havde tænkt mig at lave en ny install på den nye disk så jeg har helt styr på opsætningen igen.
For da jeg satte serveren op, var det lidt en hastesag da den gamle brændte sammen og jeg bare hurtigt skulle have en op og køre så jeg igen kunne modtage mine mails..
Men en ting jeg stadig tænker lidt over, er hvordan jeg skal partionere harddiskene under installationen??
For kan jeg roligt og uden bekymringer sætte min kommende /home-disk til som /home, uden at den laver ændringer på disken (formatering)?
Som jeg forstår det soundpartner skriver, så skulle der ikke være nogle problemer..
Og jeg ville slippe for at skulle installere Ubuntu kun med den nye system-disk og derefter mounte den kommende /home-disk..
AJenbo
Problemer er at jeg ikke har en harddisk der er stor nok til at indeholde min data, da der er tale om en 600+ GB..
Så det ville kræve at jeg skulle ud og købe en ny harddisk..
Det ville selvfølgelig være en løsning og takker da også for tippet! (:
Hvis jeg valgte at købe ny harddisk, ville den da også uden problemer kunne blive brugt efter server-installationen, men det virker samtidig også noget mere teknisk end hvad jeg lige umiddelbart kan finde ud af på siddende rumpe..
Dog kan man vel altid finde en guide på nettet, så man smertefrit ville kunne få klaret opgaven..
Igen, en stor tak for hjælpen til jer begge! (:
-
- Admin
Det ville under alle omstændigheder være en god ide med en ekstra harddisk så du kan lave et sikkerhedskopi, skulle uheldet være ude.
På det her trin af server installationen skal du vælge Manuelt
http://static.howtoforge.com/images/ubu ... ver/13.png
Resten af guide må du lige vente med til jeg får hentet det nye server image...
edit:
Sæt den nye disk i som første disk. Når du kommer til trinet Partitioner diske, vælger du manuelt, vælg din nye disk, svar ja til at oprette en ny partitionstabel, vælg den fri plads, vælg automatisk partitionering af den frie plads.
Vælg partitionen på den gamle disk, og sæt "formater partitionen" til "nej, bevar eksisterende data", sæt monteringspunkt til /home.
Foresten, hvis du sætter en server op med LVM partitioner så kan du bare tilføje nye diske sener uden at du behøves flytte dataen.
På det her trin af server installationen skal du vælge Manuelt
http://static.howtoforge.com/images/ubu ... ver/13.png
Resten af guide må du lige vente med til jeg får hentet det nye server image...
edit:
Sæt den nye disk i som første disk. Når du kommer til trinet Partitioner diske, vælger du manuelt, vælg din nye disk, svar ja til at oprette en ny partitionstabel, vælg den fri plads, vælg automatisk partitionering af den frie plads.
Vælg partitionen på den gamle disk, og sæt "formater partitionen" til "nej, bevar eksisterende data", sæt monteringspunkt til /home.
Foresten, hvis du sætter en server op med LVM partitioner så kan du bare tilføje nye diske sener uden at du behøves flytte dataen.
Aller først, ang. linket.. Så får jeg bare beskeden "403 - Forbidden" - Men ved godt hvad det er du taler om.. (:
Mht. backup, så kan jeg kun give dig ret! (:
For har desværre været ude for at min 500GB harddisk i min workstation gik ned og alt data gik tabt..
Jeg havde så gudskelov ikke formateret den gamle harddisk som jeg benyttede som D-drev..
Så en backup er nu rar at have! - Har også lidt eksterne harddiske på 200, 250 og 250GB som jeg skal have fyldt op med mit vigtigeste data som billeder, webside-projekter og andre ting.. (:
Jeg takker mange gange, igen, for hjælpen og din lille guide..
For kunne nemlig ikke huske hvilke muligheder man havde under installationen, da jeg altid har lavet en frisk installation hver gang jeg har skulleskifte harddiske eller maskine..
Så det var derfor jeg spurgte.. - Men okay, rart at man kan vælge at bevare eksisterende data..
Og jeg benytter altid LVM, da ham der i sin tid introduserede mig til Linux (Debian først og så skiftede jeg selv til Ubuntu efter flere anbefalinger) sagde at jeg skulle gøre det..
Men vidste godt at man kunne mounte diske, men også kun fordi jeg har læst det et sted..
Mht. backup, så kan jeg kun give dig ret! (:
For har desværre været ude for at min 500GB harddisk i min workstation gik ned og alt data gik tabt..
Jeg havde så gudskelov ikke formateret den gamle harddisk som jeg benyttede som D-drev..
Så en backup er nu rar at have! - Har også lidt eksterne harddiske på 200, 250 og 250GB som jeg skal have fyldt op med mit vigtigeste data som billeder, webside-projekter og andre ting.. (:
Jeg takker mange gange, igen, for hjælpen og din lille guide..
For kunne nemlig ikke huske hvilke muligheder man havde under installationen, da jeg altid har lavet en frisk installation hver gang jeg har skulleskifte harddiske eller maskine..
Så det var derfor jeg spurgte.. - Men okay, rart at man kan vælge at bevare eksisterende data..
Og jeg benytter altid LVM, da ham der i sin tid introduserede mig til Linux (Debian først og så skiftede jeg selv til Ubuntu efter flere anbefalinger) sagde at jeg skulle gøre det..
Men vidste godt at man kunne mounte diske, men også kun fordi jeg har læst det et sted..
-
- Admin
Ok, men så behøveds du jo ikke at formatere så er det bare at tilføje den nye disk
Det vil jeg gøre når jeg får tid til det, da det desværre er blevet lidt for sent nu.. (o:
Jeg takker endnu en gang for hjælpen! (:
Jeg takker endnu en gang for hjælpen! (:
Det lød så dejligt nemt, sådan som i havde forklaret mig at jeg kunne gøre..
Men føler alligevel at jeg sidder lidt fast her, mht. hvordan jeg skal bruge de forskellige partitioner og hvordan de skal sættes op..
Er næsten idé forladt mht. hvad jeg skal og tør at gøre her..
For som I nok ved, kan jeg kun ændre på LVM VG'erne og så #1 primary @ 30,8GB og #5 logical @ 750G,2GB
Og jeg tør simpelthen ikke pille ved noget, da jeg ikke vil risikere at miste data på 750GB disken..
Men hvis jeg har gjort det rigtigt, så er den første LVM VG (746,8GB) sat op til /home, uden at skulle formateres..
Men hvad med resten?
Hvilken opsætning er bedst, eller rigtig, at bruge her??
For de gange jeg har installeret Ubuntu har jeg stort set altid valgt at bruge hele disken og sætte LVM op..
Og så bare lavet den ekstra disk om til /home.. Men da mine diske ALTID har været tomme, har jeg ikke været bange for at miste noget..
Men når det pludselig ligger data på en af mine diske, så tør jeg sku ikke bare at kaste mig ud i det..
Og måske vil I opdage at der nok er lidt flere partitioner her, end hvad der burde være..
Men det var fordi at jeg først startede installationen med begge diske, derefter kun 30GB'en og fik så skrevet ændringerne til disken og har så¨nu sat begge diske i igen..
## RETTELSESGRUNDLAG: Billederne blev flyttet og links er nu opdateret! ##
Senest rettet af DICKHILL 2. feb 2013, 16:51, rettet i alt 3 gange.
-
- Admin
Tjo det ser da rigtigt ud, men har du flyttet dataen ud fra home så den ligger direkte på partitionen så de ikke pludslig bliver /home/home ?
Ja, alt fra /home er smidt ud i roden..
Har for en sikkerheddskyld også flyttet alt som lå i roden (undtagen /home) ind i en mappe jeg har kaldet "Andet", i tilfælde af at jeg evt. skulle have glemt en config-fil eller ligende..
Altså: /andet, /backup, /simon & /vmail
Mht. /home partitionen, så ville jeg også selv mene at den er rigtig..
Men hvad gør jeg med den 255MB partition på 750GB disken, hvorfor er der 2 "swap_1" partitioner og hvad er partitionen på 254,8MB på 30GB disken? (o:
Jeg vil tro at partitionen på 255MB er boot, da det var den eneste jeg kunne se i Ubuntu Desktop før jeg installerede LVM2, så 254,8MB partitionen er vel også en boot?
Men er det muligt at gøre fjerne den 255MB ext2 partition og gøre /home større?
Har for en sikkerheddskyld også flyttet alt som lå i roden (undtagen /home) ind i en mappe jeg har kaldet "Andet", i tilfælde af at jeg evt. skulle have glemt en config-fil eller ligende..
Altså: /andet, /backup, /simon & /vmail
Mht. /home partitionen, så ville jeg også selv mene at den er rigtig..
Men hvad gør jeg med den 255MB partition på 750GB disken, hvorfor er der 2 "swap_1" partitioner og hvad er partitionen på 254,8MB på 30GB disken? (o:
Jeg vil tro at partitionen på 255MB er boot, da det var den eneste jeg kunne se i Ubuntu Desktop før jeg installerede LVM2, så 254,8MB partitionen er vel også en boot?
Men er det muligt at gøre fjerne den 255MB ext2 partition og gøre /home større?
-
- Admin
Ja du kan godt fjerne den gamle 250MB partition, jeg er dog ikke sikker på hvilket værktøj du kan bruge til at udvide en LVM.
Siden du også har valgt at oprette en LVM disk på den nye er der også blevet oprettet en 250GB til boot.
Der er blevet oprettet en swap partition på begge harddisk (via de 2 installationer), det kan være en fordel hvis der bliver swappet meget på maskinen, men ellers kan du fjerne den og udvide partitionen.
Siden du også har valgt at oprette en LVM disk på den nye er der også blevet oprettet en 250GB til boot.
Der er blevet oprettet en swap partition på begge harddisk (via de 2 installationer), det kan være en fordel hvis der bliver swappet meget på maskinen, men ellers kan du fjerne den og udvide partitionen.
Maskinen har 1GB DDR ram og ifølge phpsysinfo af det jeg har set, har den aldrig brugt det hele..
Men nu når jeg engang får sat den op, så skal den til at køre lidt mere..
Så swap er nu fint nok med mig..
Jeg har, som tidligere skrevet, igen idé om hvad LVM helt præcist er, men altid bare tilvalgt det da jeg er blevet anbefalet det og det vidst skulle være det nemmeste..
Men kunne bare godt tænke mig at benytte hele 750GB disken til /home og intet andet.. Men virker til at blive en større process og alt for teknisk til mig..
Der er jo også kun tale om ca. 4GB jeg "mister" ved at fortsætte installationen som partitionerne er nu.. Og det overlever jeg sku nok.. (o:
Men nu når jeg engang får sat den op, så skal den til at køre lidt mere..
Så swap er nu fint nok med mig..
Jeg har, som tidligere skrevet, igen idé om hvad LVM helt præcist er, men altid bare tilvalgt det da jeg er blevet anbefalet det og det vidst skulle være det nemmeste..
Men kunne bare godt tænke mig at benytte hele 750GB disken til /home og intet andet.. Men virker til at blive en større process og alt for teknisk til mig..
Der er jo også kun tale om ca. 4GB jeg "mister" ved at fortsætte installationen som partitionerne er nu.. Og det overlever jeg sku nok.. (o:
-
- Admin
LVM er et virtuelt harddisk system, det gør at du kan få flere partitioner på flere forskælige diske til at line en fysisk disk. På den måde kan du lave en 1TB der spænder over 2 diske på 512GB. I stedet for at skulle bruge 512GB som root og 512MB som /home.