Fil server

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
kimjessen

Fil server

Indlæg af kimjessen »

Hej!
Jeg sider og roder med at sæte en fil server op, og der bruger jeg info fra siden http://www.howtoforge.com/ubuntu-home-fileserver (Hvis nogen har en bedrer ide til en fil og mail server så kom med den).
Selve grund instalationen forløber fint men når jeg så kommer til side 3 hvor jeg skal til at lave en statisk ip så er det som om info bliver lidt mangel fuld, hvordan gør jeg det han vil have mig til øverst på siden der.
" 5 Configure The Network
Because the Ubuntu installer has configured our system to get its network settings via DHCP, we have to change that now because a server should have a static IP address. Edit /etc/network/interfaces and adjust it to your needs (in this example setup I will use the IP address 192.168.0.100):
"

Hvor dan gør jeg det, jeg kan ikke finde den komando jeg skal bruge HJELP...
Mvh Kim Jessen
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Re: Fil server

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Du redigerer filen ved at skrive:

Kode: Vælg alt

sudo nano /etc/network/interfaces

For at lukke og gemme filen skal du trykke CTRL+X
Hilsen Kenny
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

kimjessen skrev:Hej!
Jeg sider og roder med at sæte en fil server op, og der bruger jeg info fra siden http://www.howtoforge.com/ubuntu-home-fileserver (Hvis nogen har en bedrer ide til en fil og mail server så kom med den).
Selve grund instalationen forløber fint men når jeg så kommer til side 3 hvor jeg skal til at lave en statisk ip så er det som om info bliver lidt mangel fuld, hvordan gør jeg det han vil have mig til øverst på siden der.
" 5 Configure The Network
Because the Ubuntu installer has configured our system to get its network settings via DHCP, we have to change that now because a server should have a static IP address. Edit /etc/network/interfaces and adjust it to your needs (in this example setup I will use the IP address 192.168.0.100):
"

Hvor dan gør jeg det, jeg kan ikke finde den komando jeg skal bruge HJELP...
Mvh Kim Jessen

til at starte med så vil jeg sige at den guode du har fundet den er MEGET gammel og forældet.
du må lige forklare lidt mere om hvad du skal bruge. er det en maskine der kun skal lege filserver og intet andet, eller skal der også bruges desktop på maskinen så den kan bruges almindeligt osv?
guiden du har fundet er baseret på gutsy (7.10) i morgen (senere i dag) kommer den nyeste version 10.10.
hvis det kun er filserver ville jeg installere server udgaven hvor det er super nemt at lave en filserver (mere eller mindre click and play)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Se det kalder jeg hjælp. mange tak for jeres hurtige svar.
Egentlig ville jeg bare have brugt den som fil server, men er lidt trat af at have min email ligende ude i byen så en mail ser ville værer fedt.

Så comdination ville værer fin, har tidligerer brugt SME som web server(Hjemme side srever) og der forsøgte jeg at sæte en fil server op men det lykedes aldrig. så nu ville jeg prøve med ubuntu og se om det fungerede så læt som det siges, hmmmm ind til nu har det ikke været tilfældet med jeg har på fornemmelsen at med jeres hjælp bliver det en vinder.
mvh kim jessen
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Rattus Norvegicus :
Når jeg bruger den komando du skriver så bliver der genereret en ny fil, jeg havde forventet at der kom en eksisterende fil som jeg skulle enderer i, er det forkert eller?

Nu prøver jeg at skrive den tekst der bliver forslået i instrugtionen så får vi at se hvad der sker.??? ingen ting.

Jeg tror at der er noget galt ed min instalation, jeg er villig til at instalerer i gen skal jeg barer instalerer min vertion jeg bruger (ubuntu server 7 ) eller har i et bedrer forslag.

det er som om at der comandoer jeg bruger virker ikke som forventet.

MVH Kim Jessen
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

jeg er tilbage igen efter kl12.00 så skal der rigtig køres server op... håber at i vil hjælpe mig til sugses. det kan da ikke være rigtigt at det skal være så svært.

MVH Kim Jessen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

ubuntu server 7?

sudo nano /etc/network/interfaces skulle meget gerne åbne en eksistrende fil, men om ikke andet så er der ikke noget i den fil der skulle beholdes så du kan vel bare oprette en ny.
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Hej!
Har lige sat ubuntu 10.10 i gang med at installerer, så må vi tage den der fra.

Der er i hvert til fælde noget jeg gør forkert.

når eg instalerer skal jeg så med det samme vælge at installerer samba og mail server,eller skal jeg gøre det senerer.

mvh kim jessen
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg ville installere begge dele med det samme og tilpasse konfigurationerne bagefter :)
Hilsen Kenny
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

ok det gør jeg.
Jeg er stadig ved at brænde installations disken, det tager godt nok sin tid, er der andere der er startet med at bruge 10.10
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

ok jeg gir op, kan jeg ikke lave en fil server med en alm. ubuntu, skal det værer ubuntu server? jeg mangler platformen, så jeg kan se hvad jeg laver.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

kimjessen skrev:ok jeg gir op, kan jeg ikke lave en fil server med en alm. ubuntu, skal det værer ubuntu server? jeg mangler platformen, så jeg kan se hvad jeg laver.

det kan du men det kræver lidt mere manuelt arbejde, og de programmer du skal bruge skal for en stor del af dem stadig bruges via terminalen.
du kan installere forskellige værktøjer til at administrere din server via et web-interface såsom wemadmin osv
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

Hej soundpartner!
Jeg tror at jeg har fundet en gui jeg kan instalerer på serveren, i hvert tilfælde følger jeg lige pt den her instrugtion.
http://www.ubuntugeek.com/install-gui-i ... erver.html

Håber at det hjælper, det er en frygtelig masse data den instalerer gad vide hvar resultatet bliver.

Hvordan starter jeg gui'en kommer det af sig sel når den booter eller skal jeg loge ind og skrive en komando??? ala, startx

mvh kim jessen
kimjessen

Indlæg af kimjessen »

så fik jeg en platform at arbejde på, på min ubuntu server, og nu kan jeg også finde de filer jeg skal og lave de enderinger jeg skal, så lad os se om jeg ikke kommer vider her fra.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Når du skrive platform, mener du så et grafisk bruger miljø?