Problem med konfigurationsserveren [LØST på en måde...]

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Lookee
IRC nickname: Lookee

Problem med konfigurationsserveren [LØST på en måde...]

Indlæg af Lookee »

Hej alle sammen, så er der kommet endnu en ny bruger ind på forummet for at få hjælp! Jeg har aldrig brugt linux relaterede produkter før, men har besluttet mig for at give Ubuntu en chance... Intilviderer synes jeg dog ikke det er helt nemt...

Igår lukkes det mig at få installeret Ubuntu via en USBnøgle (tak for god guide her på forummet!) og da installationen var færdig skulle det selvfølgelig genstarte systemet - så jeg trykkede genstart, men jeg har ikke kunne få lov til at komme ind i systemet pga. denne meddelelse:

"Der er et problem med konfigurationsserveren. (/usr/lib/libconf2-4/gconf-sanity-check-2 afsluttede med status 256)

Til denne meddelelse kan jeg kun trykker "luk", og det gør jeg, og bliver sendt videre til login hvor der øverst i hjørnet kommer denne meddelelse:

Installationsproblemer!
Standardkonfigurationen af GNOME Strømstyring er ikke blevet installeret korrekt. Kontakt venligst din system administrator.

Jeg prøver så at logge in, men bliver blot sendt tilbage til "konfigurationsserver" meddelelsen, som sender mig videre til log-in, som igen sender mig tilbage - og jeg er på den måde fanget i et lille "loop".

Jeg har prøvet at boote via genskabelsesmenuen, men når jeg vil logge ind via den får jeg denne meddelelse:

-bash: cannot create temp file for here-document: no space left on device
mads@Mads-laptop:~$

konklusion: i'm lost!

Jeg kører win 7 starter ved siden af og vil kører dem "side om side", og det ser ud til at ubuntu burde have ca 75 gb (når jeg booter fra USB enheden og kigger på partitions delingen er der en part. som hedder ubuntu med ca. 75gb...)

Aller helst ville jeg bare gerne have slettet det Ubunto som allerede ligger der, og geninstallere det, for at kunne udvide pladsen på dens part., da den valgte at give min win 7 part. mere plads end jeg havde sat af til den da jeg installerede Ubuntu "side om side".

er der nogen der har et klogt svar til hvordan jeg bryder loopet/slettet Ubuntu eller hvad der nu mest hensigtsmæssigt at gøre??

Mange hilsener
Lookee
Senest rettet af Lookee 10. okt 2010, 02:00, rettet i alt 1 gang.
Lookee

Re: Problem med konfigurationsserveren

Indlæg af Lookee »

Nu jeg allerede har lavet en tråd, kan jeg lige så godt smide et ekstra spørgsmål ind: jeg læste lige i en anden tråd at man mister nogle fine standard funktioner ved at installere netbook udgaven af ubuntu - som er den jeg har valgt pga. min computer (asus eee pc 1008p), men ville det være muligt for mig at kører en almindelig "desktop" udgave af ubuntu og få alle tingene på denne type computer eller er det smartest at vælge netbook udgaven?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Lookee skrev:Hej alle sammen, så er der kommet endnu en ny bruger ind på forummet for at få hjælp! Jeg har aldrig brugt linux relaterede produkter før, men har besluttet mig for at give Ubuntu en chance... Intilviderer synes jeg dog ikke det er helt nemt...

Igår lukkes det mig at få installeret Ubuntu via en USBnøgle (tak for god guide her på forummet!) og da installationen var færdig skulle det selvfølgelig genstarte systemet - så jeg trykkede genstart, men jeg har ikke kunne få lov til at komme ind i systemet pga. denne meddelelse:

"Der er et problem med konfigurationsserveren. (/usr/lib/libconf2-4/gconf-sanity-check-2 afsluttede med status 256)

Til denne meddelelse kan jeg kun trykker "luk", og det gør jeg, og bliver sendt videre til login hvor der øverst i hjørnet kommer denne meddelelse:

Installationsproblemer!
Standardkonfigurationen af GNOME Strømstyring er ikke blevet installeret korrekt. Kontakt venligst din system administrator.

Jeg prøver så at logge in, men bliver blot sendt tilbage til "konfigurationsserver" meddelelsen, som sender mig videre til log-in, som igen sender mig tilbage - og jeg er på den måde fanget i et lille "loop".

Jeg har prøvet at boote via genskabelsesmenuen, men når jeg vil logge ind via den får jeg denne meddelelse:

-bash: cannot create temp file for here-document: no space left on device
mads@Mads-laptop:~$

konklusion: i'm lost!

Jeg kører win 7 starter ved siden af og vil kører dem "side om side", og det ser ud til at ubuntu burde have ca 75 gb (når jeg booter fra USB enheden og kigger på partitions delingen er der en part. som hedder ubuntu med ca. 75gb...)

Aller helst ville jeg bare gerne have slettet det Ubunto som allerede ligger der, og geninstallere det, for at kunne udvide pladsen på dens part., da den valgte at give min win 7 part. mere plads end jeg havde sat af til den da jeg installerede Ubuntu "side om side".

er der nogen der har et klogt svar til hvordan jeg bryder loopet/slettet Ubuntu eller hvad der nu mest hensigtsmæssigt at gøre??

Mange hilsener
Lookee

Du må kunne bryde strømstyrings-løkken med en

Kode: Vælg alt

acpi=off

parameter til kernen.

Det er noget a la det her du skal vælge:
Billede
Du skal muligvis skrive det på en tekstlinie: (Husk at der skal være mindst et mellemrumstegn i mellem kerne parametre, så du skal starte med at skrive et mellemrumstegn, hvis du skal skrive.

Du kommer til den skærm under boot ved at trykke på mellemrumstasten eller tasten med teksten "Esc" (så vidt jeg lige husker det).

Edit:
Emma Gads for fora (fora er flertal af forum): Et spørgsmål i en tråd, plz!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath

Indlæg af lath »

Lookee skrev:Nu jeg allerede har lavet en tråd, kan jeg lige så godt smide et ekstra spørgsmål ind: jeg læste lige i en anden tråd at man mister nogle fine standard funktioner ved at installere netbook udgaven af ubuntu - som er den jeg har valgt pga. min computer (asus eee pc 1008p), men ville det være muligt for mig at kører en almindelig "desktop" udgave af ubuntu og få alle tingene på denne type computer eller er det smartest at vælge netbook udgaven?

Installere Desktop udgaven?
Ja selvfølgelig kan du det - det her er jo ikke M$ Windåse! Du skal installere denne pakke: ubuntu-desktop
Du kommer så muligvis af med Netbook ved at fjerne:
ubuntu-netbook pakken, og alle pakker som starter med ubuntu-netbook-

Du skal have en internetforbindelse der virker. Regn med at skulle hente en et par 100 MB.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Lookee

Indlæg af Lookee »

Okay, så gider jeg ikke spilde mere tid på netbook udgaven jeg har installeret, men så kommer 1000kr spørgsmålet: Hvordan sletter jeg en "pakke"?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Der er også en grafisk brugerflade til at fjerne pakker individuelt under System-Administration-Pakkehåndtering (du kan også bruge Programmer-Ubuntu SoftwareCenter til at tilføje og fjerne programmer), men jeg synes det er lettere at forklare hvordan man gør i terminalen (Programmer-Tilbehør-Terminal).

sudo apt-get remove pakkenavn
Lookee

Indlæg af Lookee »

Som det ser ud lige nu har jeg ikke adgang til Ubuntu, ville det være muligt at gøre det fra win 7? eller vil jeg kunne gøre det når jeg har installeret Ubuntu Desktop udgaven? Altså slette netbookpakken, mens jeg er i desktop udgaven?

og tak for de hurtige svar!
lath

Indlæg af lath »

Lookee skrev:Som det ser ud lige nu har jeg ikke adgang til Ubuntu, ville det være muligt at gøre det fra win 7?

Nix, Ubuntu er ikke et Windows styresystem, så Ubuntu programmer virker ikke i Windows ligesom Windows programmer heller ikke virker på Ubuntu.

Lookee skrev:eller vil jeg kunne gøre det når jeg har installeret Ubuntu Desktop udgaven? Altså slette netbookpakken, mens jeg er i desktop udgaven?

Du gør det på det du har nu - det der sker er at d bare skifter nogle programmer ud. Modsat Windows har Linux baserede styresystemer et hav af desktops og ikke bare kun 1 som i Windows.

Tilmed kan du have mere end 1 desktop installeret samtidigt, og der kan faktisk også være mere end 1 aktiv desktop som ikke er den samme.

/Lars
Lookee

Indlæg af Lookee »

huh det lyder jo egentligt temmeligt smart... Jeg bliver gladere og gladere for ideen om Ubuntu - men den materielle side af det ser lidt anerledes ud for mig desvære...

Ved at trykke på "mellemrumstasetn" under boot skete der ikke noget, ved at trykke på "Esc" tasten kommer jeg til der hvor jeg kan vælge mellem boot fra HD, CD eller USB enhed...

Når jeg er der hvor jeg kan vælge mellem Ubuntu (som ikke vile boote) og Win 7 kan jeg dog trykke på forskellige taster for at skrive en kode inden boot af systemet. Men det gjorde ikke nogen forskel at jeg skrev acpi=off i kode feltet :(

Ville jeg evt. kunne installere Desktop udgaven via Wubi og når det er installeret så fjerne pakkerne fra netbook udgaven der fra så - i forlængelse af det med at have flere desktops samtidigt... (det jeg er i tvivl om her er, om det nye automatisk bliver installeret sammen med det andet når jeg installere det med Wubi??)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Nej wubi vil være en installation for sig selv, det får ikke sin egen partition men bliver lagt som en stor fil (en virtuel harddisk) på dit windows C drev.
Du kan fint fjerne eller tilføje pakker i dem begge. Men jeg tror ikke det er de pakker der gør du ikke kan komme til den installation du har lavet.
For at fjerne eller tilføje et program via softwarecenteret skal du blot søge på programmet navn, markere det, og så trykke på fjern/installer.

For at slette de ekstra partitioner du har fået lavet kan du vælge "Specificer partitioner manuelt" under installationen, her vil du så få mulighed for at slette dem du ikke længere skal bruge, ændre størelsen på din windows partition og oprette en ext4 partition som bruger hele den ledige plads.

Har du flere skriveboards milijøer installeret vil du få mulighed for at vælge hvilket type skrive board du vil anvænde når du logger ind på computere.
lath

Indlæg af lath »

Lookee skrev:huh det lyder jo egentligt temmeligt smart... Jeg bliver gladere og gladere for ideen om Ubuntu - men den materielle side af det ser lidt anerledes ud for mig desvære...

Ved at trykke på "mellemrumstasetn" under boot skete der ikke noget, ved at trykke på "Esc" tasten kommer jeg til der hvor jeg kan vælge mellem boot fra HD, CD eller USB enhed...

Du er lige en anelse for hurtig.

Lookee skrev:Når jeg er der hvor jeg kan vælge mellem Ubuntu (som ikke vile boote) og Win 7 kan jeg dog trykke på forskellige taster for at skrive en kode inden boot af systemet. Men det gjorde ikke nogen forskel at jeg skrev acpi=off i kode feltet :(

Du skal lige nå at se den der Ubuntu skærmbillede med prikkerne (det hedder en splash screen) før du trykker på en tast.

Lookee skrev:Ville jeg evt. kunne installere Desktop udgaven via Wubi og når det er installeret så fjerne pakkerne fra netbook udgaven der fra så - i forlængelse af det med at have flere desktops samtidigt... (det jeg er i tvivl om her er, om det nye automatisk bliver installeret sammen med det andet når jeg installere det med Wubi??)

Nej, du kan ikke mikse en dual-boot og en wubi installation, fordi wubi installationens harddisk afsnit (partition) er en (meget stor) fil i et Windows (NTFS) filsystem, og at en dual-boot install bruger et rigtig harddisk afsnit.

Du er dog inde på noget vigtigt: du skal installere Desktop udgaven før du fjerner netbook udgaven.

Iøvrigt: gider du det? For imorgen den 10.10.10 (10. oktober 2010) bliver den nye Ubuntu "Maverick Meerkat" 10.10 udgivet - typisk omkring kl 18.

/Lars
Lookee

Indlæg af Lookee »

ahhh jamen så fik jeg ikke forklaret mit problem helt korrekt :) skærmen med ubuntu logo + prikker kommer aldrig frem! I stedet for dette kun fejlmeddelelsen hvor jeg trykker luk, og kommere videre til en login screen, hvor jeg heldigvis har mulighed for at lukke computeren rigtigt.
lath

Indlæg af lath »

Lookee skrev:ahhh jamen så fik jeg ikke forklaret mit problem helt korrekt :) skærmen med ubuntu logo + prikker kommer aldrig frem! I stedet for dette kun fejlmeddelelsen hvor jeg trykker luk, og kommere videre til en login screen, hvor jeg heldigvis har mulighed for at lukke computeren rigtigt.

Jeg tror at jeg i dit tilfælde ville tage en backup af mine data fra en Live session (en Ubuntu der kører fra en CD/USB flash), og derefter laver det vi kalder en clean install, som som er en ny installation.

prøv lige at sikre dig at din iso er en korrekt kopi fra ubuntu.com serveren (et md5sum check) - det står der også mere om i installationsguides.

/Lars
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Prøv følgende og genstart

mv ~/.gconf ~/old.gconf

Hvis du slet ikke ser denne skærm
http://www.namanb.com/wp-content/upload ... splash.jpg
under det mig lidt at du får en grafisk menu på et sernere tidspunkt.
Kan du eventuelt tage nogle billeder af hvad der sker?
Lookee

Indlæg af Lookee »

Det billede (splash screen) ser jeg først efter at have trykket "luk" ved log-in skærmen efter jeg har været i loopet... Her følger de 3 skærmbilleder jeg ser når jeg prøver at starte ubuntu:

1 - Jeg vælger linux her:
Billede

2 - Her kommer første fejlmelding - den som jeg også bliver sendt tilbage til når jeg har prøvet at logge ind på det næste billede:
Billede

3 - Her har jeg mulighed for at taste mit kodeord, bemærk fejlmeldingen i hjørnet. Efter at være sendt tilbage til billed 2 ved at forsøge at logge ind kommer jeg igen tilbage til denne skærm:
Billede

Når nu du foreslår at jeg skriver den kode, hvor mener du så helt præcist jeg skal skrive den? Husk, jeg har ikke adgang til selve ubuntu!
Senest rettet af Lookee 9. okt 2010, 23:59, rettet i alt 1 gang.