Hej Alle.
Har lige opgraderet min 10.04 til 10.10 på min desktop igennem terminalen som beskrevet, og havde ingen problemer overhovedet.
Ville derefter lave en en dual boot installation med 10.10 på min laptop m win7. Brænder 10.10 netbook edition image på dvd. -....FF (fast forward )...jalajal... play .... -
-- ved indtastning af, hvem jeg er, laptop name og om jeg ønsker kode, er fuldført finder jeg ud af "next" ikke bliver highlighted, og efter en times tålmodighed forsøger jeg at gå tilbage og frem imellem vinduerne m.m uden effekt, installationen er standset - suspend trykkes.
Ved 2 forsøg vælger jeg samme partition ext4(70gb) som jeg oprettede på min 500gb XT, klikker mig ind på de 70gb men opdager at jeg skal dele denne partition 30 -40 igen, og kan ikke få lov at genbruge hele partitionen uden at slette den, hvilket jeg gør - installationen hænger sig igen samme sted, og efter ca 1 1/2 times jam, slår den en lille prut og går videre..... installation færdig: )
Dog mangler jeg v næste opstart dualboot oversigten/ + 1 stk ntfs Hd på 420gb
Tror desværre ikke på frelse og genopståelse, for mine data , men hvis der er en Jesus i dette forum ville jeg blive glad..
Suk, ntfs partition er væk - problem m ubuntu *ikke løst*
-
Suk, ntfs partition er væk - problem m ubuntu *ikke løst*
Senest rettet af psy-chonaut 12. okt 2010, 15:55, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Suk, ntfs partition er væk - problem m ubuntu Installation
Hej og velkommen.
Prøv lige at poste resultatet af den følgende kommando i en terminal (Programmer-Tilbehør-Terminal):
Du bliver bedt om din kode. Selv om du ikke kan se den registrerer det mens du taster skal du bare taste løs, den skal nok lytte.
Prøv lige at poste resultatet af den følgende kommando i en terminal (Programmer-Tilbehør-Terminal):
Kode: Vælg alt
sudo fdisk -l
Du bliver bedt om din kode. Selv om du ikke kan se den registrerer det mens du taster skal du bare taste løs, den skal nok lytte.
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
psy-chonaut skrev:Tror desværre ikke på frelse og genopståelse, for mine data , men hvis der er en Jesus i dette forum ville jeg blive glad..
Alt efter hvad Zob's kommando giver os af guldkorn, så kan det umiddelbart være nemmest at restore laptoppen fra din recoveryskive, installere Ubuntu i dualboot hvis det vil lykkes og når det spiller, så reloader du dine data fra din backup.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
Tak for den hurtige svare tid !!
Her er hvad koden giver mig af info:
@Aspire-8920:~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00041531
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 59272 476097536 83 Linux
/dev/sda2 59272 60802 12286977 5 Extended
/dev/sda5 59272 60802 12286976 82 Linux swap / Solaris
Disk /dev/sdb: 320.1 GB, 320072933376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders
Disk identifier: 0x6934559f
/dev/sdb1 1 38914 312568832 7 HPFS/NTFS
--------------------------------..................
Er der stadig håb ? eller skal jeg bare lade mit DVD-drev og sige - "hasta la vista" data ??
+ Et par hurtige tillægs spørgsmål fra den kvikke elev
- Grub, er det dualboot menuen ?
- Hvad bruges swap partitionen til ?
- Læste på det internationale forum at den bedste og sikreste måde at dualboote, er at bruge EasyBCD 2.0.2 (er der nogen der har prøvet det ?) ???
På forhånd tak .....
Her er hvad koden giver mig af info:
@Aspire-8920:~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders
Disk identifier: 0x00041531
/dev/sda1 * 1 59272 476097536 83 Linux
/dev/sda2 59272 60802 12286977 5 Extended
/dev/sda5 59272 60802 12286976 82 Linux swap / Solaris
Disk /dev/sdb: 320.1 GB, 320072933376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders
Disk identifier: 0x6934559f
/dev/sdb1 1 38914 312568832 7 HPFS/NTFS
--------------------------------..................
Er der stadig håb ? eller skal jeg bare lade mit DVD-drev og sige - "hasta la vista" data ??
+ Et par hurtige tillægs spørgsmål fra den kvikke elev
- Grub, er det dualboot menuen ?
- Hvad bruges swap partitionen til ?
- Læste på det internationale forum at den bedste og sikreste måde at dualboote, er at bruge EasyBCD 2.0.2 (er der nogen der har prøvet det ?) ???
På forhånd tak .....
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
I følge den kommando har du 2 harddiske, en 500GB med en Ubuntu installation og en med en på 320GB med en windows partition.
Jeg håber da ikke du er kommet til at overskrive din windows installation, hvis du er kan du forsøge at genskabe den med programmet testdisk, eller du kan prøve at rede filer fra den med photorec.
Ja GRUB er dual boot menuen.
Swap bruges når du løber tør for ram til at køre programmer i, det bruges også til at gemme ram'ende når du sætter computeren i dvale. Det findes også i windows men her er det en stor fil på drevet i stedet for dens egen partition, for denlen ved at bruge en partition er at den ikke bliver fragmenteret, men den er tilgengel ikke så fleksibel.
EasyBCD er et grafisk værktøj til at konfigurere windwos (Vista/7) bootloader (BCD). Men siden du har installeret GRUB ville det være nødvendigt for dig først at geninstallere windwos 7 bootladere, til det skal du bruge en windows recovery (kan downloades) eller installation cd. Fordelen ved at bruge Windows Bootloader frem for GRUB er at der findes nogle programmer til windows der uden at se hvilket bootloader der er installeret, kan finde på at skrive til boot sektoren (for at efterlade skjult information).
Jeg håber da ikke du er kommet til at overskrive din windows installation, hvis du er kan du forsøge at genskabe den med programmet testdisk, eller du kan prøve at rede filer fra den med photorec.
Ja GRUB er dual boot menuen.
Swap bruges når du løber tør for ram til at køre programmer i, det bruges også til at gemme ram'ende når du sætter computeren i dvale. Det findes også i windows men her er det en stor fil på drevet i stedet for dens egen partition, for denlen ved at bruge en partition er at den ikke bliver fragmenteret, men den er tilgengel ikke så fleksibel.
EasyBCD er et grafisk værktøj til at konfigurere windwos (Vista/7) bootloader (BCD). Men siden du har installeret GRUB ville det være nødvendigt for dig først at geninstallere windwos 7 bootladere, til det skal du bruge en windows recovery (kan downloades) eller installation cd. Fordelen ved at bruge Windows Bootloader frem for GRUB er at der findes nogle programmer til windows der uden at se hvilket bootloader der er installeret, kan finde på at skrive til boot sektoren (for at efterlade skjult information).
-
Tak for info ........
Som tidligere nævnt lavede jeg installationen på drevet med 500gb, så se bort fra jeg har en fysisk NTFS disk på 320gb.
Partitionen jeg savner skulle gerne være på ca 420gb, som jeg sidst så illustreret som 1stk's rektangel under installation nr 2
- og hvis jeg overskrev min windows installation, misforstod jeg totalt, det påviste i klammer [] herunder:
1.forsøg, mislykkede, men oprettede 70 gb ext4 til 10.10 ud af mine 500.
[ NTFS500gb ]
2.forsøg, klikkede mig ind på rektanglen med ext4 70 gb ,
[NTFS420GB] [ext4,70gb] - - -> Her var sidste gang jeg træf Hr.NTFS på 420gb
men rektanglen på skærmen viste at ext4 70gb skulle partitioneres igen,
[EXT4,30gb] [EXT4,40gb]
og da mit dovne væsen helst havde genbrugt ext4,70gb, men ikke ønskede 2 små partitioner med ext4, trykkede jeg slet partition på denne skærm .......
- >misforstod jeg det hele, for hvis jeg gjorde, lavede jeg fejlen her, og klikkede ubevidst nådestødet til mine data ??
- testdisk , lyder sgu bekendt mmmMBR...... tror jeg stødte ind i det da min dames boot var smadret....... prøver det engang.
På forhånd tak .....
Som tidligere nævnt lavede jeg installationen på drevet med 500gb, så se bort fra jeg har en fysisk NTFS disk på 320gb.
Partitionen jeg savner skulle gerne være på ca 420gb, som jeg sidst så illustreret som 1stk's rektangel under installation nr 2
- og hvis jeg overskrev min windows installation, misforstod jeg totalt, det påviste i klammer [] herunder:
1.forsøg, mislykkede, men oprettede 70 gb ext4 til 10.10 ud af mine 500.
[ NTFS500gb ]
2.forsøg, klikkede mig ind på rektanglen med ext4 70 gb ,
[NTFS420GB] [ext4,70gb] - - -> Her var sidste gang jeg træf Hr.NTFS på 420gb
men rektanglen på skærmen viste at ext4 70gb skulle partitioneres igen,
[EXT4,30gb] [EXT4,40gb]
og da mit dovne væsen helst havde genbrugt ext4,70gb, men ikke ønskede 2 små partitioner med ext4, trykkede jeg slet partition på denne skærm .......
- >misforstod jeg det hele, for hvis jeg gjorde, lavede jeg fejlen her, og klikkede ubevidst nådestødet til mine data ??
- testdisk , lyder sgu bekendt mmmMBR...... tror jeg stødte ind i det da min dames boot var smadret....... prøver det engang.
På forhånd tak .....
-
Ville tilfældigvis lige køre en helt almindelig benchmark (R/W) test af selv samme 500gbXT disk, benchmarken skrev dog:
Error:A partition table was detected - write benchmarking requires the disk to be completely empty
Er det ikke et lille bevis på at der er sket noget mystifystisk noget ??
Error:A partition table was detected - write benchmarking requires the disk to be completely empty
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
psy-chonaut skrev:Ville tilfældigvis lige køre en helt almindelig benchmark (R/W) test af selv samme 500gbXT disk, benchmarken skrev dog:
nej det den siger er at for at lave en benchmark test af skrivehastigheden på disken så skal den være tom, (hvis ikke den er det så bliver alt jo slettet når der skrives på hele disken) og da disken ikke er tom (indeholder partitioner) så vil den ikke kunne lave denne test (uden at slette alt)
-
Tak for dit hurtige svar.....
- Du forstod vidst slet ikke min hentydning med "mystifystisk"
For du gjorde mig kort i tvivl om en benchmark (R/W) ikke skulle kunne køres på enhver given type partition med konventionelt helbreds status, og skulle være tom....
- Så testede på min download disk på 320gb ----------> og det skal man altså kunne, liges så du ved det - og derved er det "mystifystisk"!
Installerede et TV-prog igår der irriterende startede op inden ubuntu brugerfladen, og da jeg slukkede programmet kom jeg direkte til en terminalen, og da jeg havde rebootét et par gange så jeg at der stod 420gb oppe i venstre hjørne.
- Og som tidligere nævnt er det en partition på ca. 420gb jeg mangler, de info var i hjørnet på Freevo programmet... Så håber det kan fixes...
På forhånd tak
- Du forstod vidst slet ikke min hentydning med "mystifystisk"
For du gjorde mig kort i tvivl om en benchmark (R/W) ikke skulle kunne køres på enhver given type partition med konventionelt helbreds status, og skulle være tom....
- Så testede på min download disk på 320gb ----------> og det skal man altså kunne, liges så du ved det - og derved er det "mystifystisk"!
Installerede et TV-prog igår der irriterende startede op inden ubuntu brugerfladen, og da jeg slukkede programmet kom jeg direkte til en terminalen, og da jeg havde rebootét et par gange så jeg at der stod 420gb oppe i venstre hjørne.
- Og som tidligere nævnt er det en partition på ca. 420gb jeg mangler, de info var i hjørnet på Freevo programmet... Så håber det kan fixes...
På forhånd tak
-
En lille opdatering :
Har brugt testdisk og har fundet en masse skjult ntfs data under ext4 partitionen.
- og selvom man emperisk lærer mest af at løse sine problemer, gider jeg dog ikke bruge mere tid på dette.
- data kommer og går, men formaterer lortet og laver en ny installation - jubiiiii problem løst
Har brugt testdisk og har fundet en masse skjult ntfs data under ext4 partitionen.
- og selvom man emperisk lærer mest af at løse sine problemer, gider jeg dog ikke bruge mere tid på dette.
- data kommer og går, men formaterer lortet og laver en ny installation - jubiiiii problem løst
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Suk, ntfs partition er væk - problem m ubuntu *ikke løst*
Jeg wider pt på mit arbejde med 15 diske fra en fotograf hvor der er gået kluder i, jeg forventer det kan tage omkring 1 uge hvis alle skal totalt skannes.