Installering af Ubuntu 10.4 *løst*

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Rande

Installering af Ubuntu 10.4 *løst*

Indlæg af Rande »

Hej

I går fik jeg installeret 10.4 dualboot, og den kørte super.
I dag besluttede jeg mig for at køre fuld installation, og derfor droppe XP.

Nu giver det mig en del problemer:
Først kørte jeg cd'en ind, men den ville ikke boote fra den, men gav mig valgmuligheden i boot menu (XP eller Ubuntu)
Så har jeg prøvet at slette al Ubuntu fra C: drevet, og køre bootcd igen, også uden held, nu kunne den ikke finde Ubuntu.
Jeg har yderligere prøvet at formatere C: drevet, men der er åbenbart et par programmer der kører, dem kan jeg ikke finde eller lukke.
Jeg har fundet ud af at jeg har en Ubunto.ISO i skraldespanden, som jeg ikke kan slette.
Grunden er at der er en eller et program der bruger Dc12.
Dc12 kan være min Digitale Signatur, jeg testede i Ubuntu, da den kørte.

Jeg søgte forgæves i forum efter en vejledning hvor jeg kunne fjene al Windows, mens jeg havde en Dualboot installation.
Hvis denne ikke findes, kunne det være en ide at lave den... :)

Men som sagt, så sidder jeg rimelig fast lige nu, så al hjælp er kærkommen

/Rande
Senest rettet af Rande 17. okt 2010, 15:56, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Installering af Ubuntu 10.4

Indlæg af zob »

Hej og velkommen til forum.
Inden du går helt amok i sletning og oprydning, så skal du lige vide at LiveCD'en skal kunne køre uanset hvad du har liggende på din harddisk. Det er helt uvedkommende. Så glem harddisken i første omgang, så tager vi en ting af gangen. (Den burde også kunne køre selvom du så fysisk fjernede harddisken fra maskinen).
Brændte du CD'en på langsomste hastighed. Det er oftest en rigtig god idé. Så hvis den slet ikke kan køre fra CD'en så kan det være problemet.
Det kræver også at den jo booter fra CD'en. Der er en indstilling i BIOS hvor man kan vælge boot-rækkefølge. Det kan også være problemet - her skal CD-rom stå først.
På nogle maskiner kan du også trykke en eller anden tast under boot (hos mig F11- men det er forskelligt) og få præsenteret en liste med muligheder for, hvorfra den skal boote.

Men, som sagt; du skal altså kunne afvikle ubuntu fra selve CD'en ellers er der et eller andet galt og så ville jeg personligt råde dig til at løse det problem først.
Rande

Indlæg af Rande »

Hej

Jeg har brændt en ny ud, og prøvet denne - uden held.
Fejlen er:
Can not mount /dev/loop0(/cdrom/casper/filesystem.squashhfs)on //filesystem.squashhfs

Gammel Ubuntu 9.04 virker heller ikke

Nogle forslag

/Rande
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Jeg flytter lige tråden til Installation - det er jo sådan set ikke en Guide!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

Rande skrev:Hej

Jeg har brændt en ny ud, og prøvet denne - uden held.
Fejlen er:
Can not mount /dev/loop0(/cdrom/casper/filesystem.squashhfs)on //filesystem.squashhfs

Gammel Ubuntu 9.04 virker heller ikke

Nogle forslag

/Rande

det ligner altså at du har booted i noget eksisterende, for ellers ville selve cdën være dit rod-filsystem
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Rande

Indlæg af Rande »

Tjah.....
Filen jeg bruger er den samme, har hentet den fra denne side.
Brændte den 1 gang i går, og 2 gange i dag.

Pc'en dualbooter stadig, vælger jeg Ubuntu, får jeg følgende fejl:
windows root system32 hal.dll
Filen er enten beskadiget eller mangler.
Kan ikke finde ret meget på Google over denne fejl.

Nu prøver jeg at installere den inden i Windows igen.
Det kan jo være det er muligt at det hjælper på det...
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Filen jeg bruger er den samme, har hentet den fra denne side

Hvilken side? Har du et link?

Nå, en ting er 100% sikkert. Lige nu booter du IKKE fra CD'en. Så hvordan du kommer til det, er det egentlige problem. Hvad der er installeret eller ikke installeret i windows der ligger på en harddisk er 110% ligegyldigt (med mindre du selvfølgelig ønsker at bruge windows til noget, men det var ikke min opfattelse - og det er stadig aldeles underordnet i forhold til at boote fra LiveCD'en).

Det er også vigtigt HVORDAN du har brændt filen.

Prøv at læse denne side og se om du kan finde ud af hvad det er du har gjort forkert (og glem lige alt det er i forvejen er installeret på dit system): https://help.ubuntu.com/community/BootFromCD
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er ofte en del letter at værner cd'en fra ubuntu ind det er fra Windows. Så hvis du aligvel installere det så prøv på den måde.
Der er en mulighed for at fjerne Windows og konvatere en ubuntu der er installeret fra Windows til en rigtig installation men den er ikke let og inde holder et par små fejl. Hvis du kan få maskinen til at starte fra cd'en er det også muligt at få den til at scanne den for fejl. Når du ser de følgende 2 i koner i bunden af skærmen (før det i midten kommer) skal du trykke på en tast http://s.linux-mag.com/i/articles/7740/lucid-boot.jpg, her efter får du mulighed for at starte op på forskælige måder og scanne mediet for fejl.

Er det version 10.04.1 du arbejder med eller er det en anden udgave?
Rande

Indlæg af Rande »

@zob
Med denne side mener jeg ubuntudanmark:
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
:)

Jeg har været inde på dit link, og de 2 cd'er fra i dag var ikke godkendt, men det var gårsdagens
Jeg er ved at brænde en ny med hastighed 4 via ISORecorder.
Jeg har eller brugt Astroburn Lite

@Ajenbo
Hvis jeg booter op fra cd, kan jeg godt komme så langt som dit link viser.
Jeg vælger dansk, og kommer videre ind til næste billede med valgmuligheder.
Uanset hvad jeg vælger, får jeg fejl efter 2 min.
Det er denne:

Jeg har installeret Ubuntu ovenpå XP igen, uden problemer.
Er der en mulighed herfra, for at jeg kan få Ubuntu til at overtage "verdens herredømmet" på min pc?
Har efterhånden brugt en del timer mere end beregnet på det....
XP skal bare fjernes helt fra pc'en

/Rande
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan event prøve med en usb disk. Der er et værktøj til overføre en iso til en usbdisk under system-administration-opret startdisk (heder lidt forsætligt fra version til version).

Problemet du får er når kernen skal til at mounte cd'en som rod filsystemet, det kan event være et problem med dit CD drev. Problemet kan også skyldes for lidt hukommelse til at håndtere et live system.

Det ville nok være en ide at forsøge med den alternative installations CD (bruger ikke casper, som du ser ud til at have problemer med):
ftp://ftp.klid.dk/ubuntu-cd/10.04.1/ubu ... e-i386.iso
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Du har endnu en mulighed for at få systemet installeret, så du kun har Ubuntu på din maskine: Ubuntu Alternate Install Cd:

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/alternative-download

Denne cd er ikke en "Live Cd", men en art "text-mode-install", altså uden den grafiske brugerflade, du nu kender fra Live Cd'en. Hent den .iso-fil du skal bruge fra linket jeg gav dig og start med at brænde den ud på en skive. Igen ved lavest mulige hastighed, for at eliminere eventuelle skrivefejl.

Når du har brændt skiven, så genstarter du lige din maskine, og hopper en tur ind i din maskines BIOS. Her skal du sikre dig, at du ikke har skrivebeskyttet din MBR gennem BIOS. Det letteste for dig vil være, at du loader BIOS defaults, altså indlæser BIOS på ny, hvis du har denne mulighed. Når du nu er inde i BIOS skal du lige sikre dig, at BIOS står til at starte fra dit CD-ROM/DVD-drev, og altså ikke fra din harddisk. Denne skal komme som nummer to i boot-sekvensen/boot-order.

Når du har sikret dig disse ting er i orden så starter du maskinen op på din Alternate Install Cd og følger de instrukser du får på skærmen. Bare rolig, denne installation afviger ikke fra den du har prøvet tidligere. Det er de samme ting du skal svare på. Men selve installationen vil sikkert tage lidt længere tid, målt op mod Live Cd'en.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Rande

Indlæg af Rande »

Jeg ligger pr. underdrejet med halsbetændelse, så der arbejdes ikke så meget med Ubuntu lige pt.

Jeg læste et sted at 10.10 udgives på søndag, er det korrekt?

I så fald venter jeg på denne.
Hvis ikke så prøver vi Ubuntu Alternate Install Cd

Der gives ikke op endnu... :)

/Rande
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ja. Det er korrekt. Søndag er den klar. Opdateringer vil være lidt sløve at hente de første dage fordi alle suger fra kilderne - bare så du er forberedt.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Der vil også være.en alternativ installation cd til den nye ubuntu. Den er ment til hardware lige netop som dit ;)
Rande

Indlæg af Rande »

Hej

Så er 10.10 installeret og den kører.
Tak for hjælpen.

Så er der et nyt spm, men det oprettes i en tråd for sig

/Rande