Hej med jer.
Jeg har ikke haft en ny pc i maaaange år. Så er lidt i vildrede, er ved og hente en UNR til den, men jeg ved ikke om det er en fordel med 64bit?
Maskinen er en i3 med 4gb ram.
Jonas
Købt ny Pc - 32 eller 64 bit. *LØST*
-
- Geografisk sted: Haslev, sjælland
Købt ny Pc - 32 eller 64 bit. *LØST*
Senest rettet af Wrisberg 7. okt 2010, 20:55, rettet i alt 1 gang.
Jonas Wrisberg
W520
W520
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Købt ny Pc - 32 eller 64 bit.
Wrisberg skrev:Hej med jer.
Jeg har ikke haft en ny pc i maaaange år. Så er lidt i vildrede, er ved og hente en UNR til den, men jeg ved ikke om det er en fordel med 64bit?
Maskinen er en i3 med 4gb ram.
Jonas
stort set alle nye maskiner i dag kan kan køre med 64 bit, men det er ikke altid en fordel.
der ER stadig problemer med 64 bit da en delprogrammer stadig primært laves mod 32 bit, og så laves til 64 bit fra samme kildekode uden specielt hensyn til 64 bit.
med 32 bit vil du kun udnytte ca 3,5 gb ram (med mindre du installerer en PAE kærne) omvendt kan man sige at til ubuntu der er 3,5 gb ram ofte rigeligt.
der er måske 10% ekstra at hente i at køre 64 bit, men det er primært noget du mærker i situationer hvor processoren i forvejen knokler 100% (videorendering, hård billedbehandling osv)
og hvis du overvejer at køre netbook versionen på din maskine så tror jeg ikke at du har denne type opgaver til din bærbare
-
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Købt ny Pc - 32 eller 64 bit.
EDIT: soundpartner kom først, men du får alligevel følgende smøre.
Du kan kun udnytte mellem 3,2 og 3,7 GB af dine 4 GB RAM, hvis du kører 32bit.
Du vil opleve 64 bit som hurtigere når du ripper CD'er, DVD'er, konverterer lyd eller video, arbejder med grafiktunge opgaver som i f.eks. GIMP.
Du vil til gengæld kunne opleve at 64bit er lidt langsommere under opstart af programmer (jeg kan ikke huske den artikel hvor det blev testet desværre).
Du vil opleve at 32bit giver lidt færre problemer med enkelte programmer og drivers (men jeg synes ikke det er noget større problem på 64bit med min hardware).
Så der er for og imod. Skal du udnytte samtlige 4GB og laver du ofte grafiktunge processer, så vil jeg anbefale 64bit. Ellers ikke.
Og måske skulle du overveje 10.10, nu hvor du alligevel skal til at installere. Den er færdig på søndag men du kan fint installere nu og opgradere maskinen på søndag. Det giver samme resultat.
https://wiki.ubuntu.com/MaverickMeerkat ... alOverview
Du kan kun udnytte mellem 3,2 og 3,7 GB af dine 4 GB RAM, hvis du kører 32bit.
Du vil opleve 64 bit som hurtigere når du ripper CD'er, DVD'er, konverterer lyd eller video, arbejder med grafiktunge opgaver som i f.eks. GIMP.
Du vil til gengæld kunne opleve at 64bit er lidt langsommere under opstart af programmer (jeg kan ikke huske den artikel hvor det blev testet desværre).
Du vil opleve at 32bit giver lidt færre problemer med enkelte programmer og drivers (men jeg synes ikke det er noget større problem på 64bit med min hardware).
Så der er for og imod. Skal du udnytte samtlige 4GB og laver du ofte grafiktunge processer, så vil jeg anbefale 64bit. Ellers ikke.
Og måske skulle du overveje 10.10, nu hvor du alligevel skal til at installere. Den er færdig på søndag men du kan fint installere nu og opgradere maskinen på søndag. Det giver samme resultat.
https://wiki.ubuntu.com/MaverickMeerkat ... alOverview
-