stier ved dansk sprog
-
stier ved dansk sprog
Jeg er lidt i tvivl om stierne efter jeg har indstalleret dansk. Specifikt hvad er stien til hentede filer (downloads). Jeg gik ind og tjekkede stigen på properties, som specificerer den som home/thorbs/Hentede filer. Men når jeg bruger den kan den ikke genkende den
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: stier ved dansk sprog
Hvis det er terminal kommandoer du skal have til at virke med de, så husk at der skal en \ før et mellemrum
Brug eventuelt tabulatoren for at få maskine til at automatisk skrive en sti færdig.
Skriver du
og trykker tabulator (før du trykker enter)
Skulle den gerne automatisk skrive resten, hvis du har flere mapper i din hjemmemappe der starter med H kan du trykke 2 gange for at få en liste af muligheder eller skrive lidt mere af navnet så der ikke kan være tvivl om hvilken mappe du vil have.
Kode: Vælg alt
cd Hentede\ filer
Brug eventuelt tabulatoren for at få maskine til at automatisk skrive en sti færdig.
Skriver du
Kode: Vælg alt
cd H
Skulle den gerne automatisk skrive resten, hvis du har flere mapper i din hjemmemappe der starter med H kan du trykke 2 gange for at få en liste af muligheder eller skrive lidt mere af navnet så der ikke kan være tvivl om hvilken mappe du vil have.
-
- IRC nickname: Oldfart
- Geografisk sted: Haslev
AJenbo skrev:Hvis det er terminal kommandoer du skal have til at virke med de, så husk at der skal en \ før et mellemrumKode: Vælg alt
cd Hentede\ filer
Skriver duKode: Vælg alt
cd H
Psst.... Vær lige opmærksom på at Ubuntu er "Case sensitive" hvilket vil sige aT dEr ER forSKEL på STOre og små bogstaver
lille h vil ikke give det forventede resultat :
cd h bash: cd: h: No such file or directory
Stort h:
cd H:oldfart@oldfart-laptop:~/Hentede filer$
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]
"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]
"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"
-
- Geografisk sted: Albertslund
AJenbo skrev:Brug eventuelt tabulatoren for at få maskine til at automatisk skrive en sti færdig.
cd H
Det var sq da et genialt og brugbart tip... jeg hader at skrive det manuelt
Der skulle vel ikke også være et lignende tip til undermapperne?
Hilsen Kenny
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Rattus Norvegicus skrev:AJenbo skrev:Brug eventuelt tabulatoren for at få maskine til at automatisk skrive en sti færdig.
cd H
Det var sq da et genialt og brugbart tip... jeg hader at skrive det manuelt
Der skulle vel ikke også være et lignende tip til undermapperne?
TAB kan altid bruges til autocomplete i terminalen.
både på mapper, filer, pakker når man bruger aptitude, komandoer osv
hvis der kun er en mulighed så fuldføres med denne, og er der flere muligheder så vises en liste med muligheder.