Firewall i Ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Darmann
Geografisk sted: Hedensted

Firewall i Ubuntu

Indlæg af Darmann »

nogen har måske læst at jeg har bøvlet lidt med min firewall i routeren den blokere mit webcam i Amsn jeg fik det til at lykkes men pludselig virker det ikke mere og nu kan jeg ikke få det til at fungere mere selvom jeg gør det samme

men så tænker jeg hvis jeg nu slår firewallen fra i min router kan jeg så installere noget i ubuntu som er lige så sikker?
Med venlig hilsen

Darmann
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Firewall i Ubuntu

Indlæg af soundpartner »

Darmann skrev:nogen har måske læst at jeg har bøvlet lidt med min firewall i routeren den blokere mit webcam i Amsn jeg fik det til at lykkes men pludselig virker det ikke mere og nu kan jeg ikke få det til at fungere mere selvom jeg gør det samme

men så tænker jeg hvis jeg nu slår firewallen fra i min router kan jeg så installere noget i ubuntu som er lige så sikker?

du kan godt slå din firewall til i ubuntu (ip-tables) men du får ikke en lige så sikker løsning som du gør med firewalen i din router.

1: du får ikke mulighed for at komunikere mellem maskiner uden at åbne op i din firewall, og når du gør det så er den også nu åben mod nettet (og derfor usikker) hvor din nuværende løsning er åben indternt (bag din router) og lukket ud af til

2: at vedligeholde en firewall er noget der kræver at man ved hvad man gør. Det gør du ikke (så ville du ikke spørge) og derfor vil du højst sansynligt med mindre du er ekstremt heldig ende ud med en firewall der er hullet som en si, eller en firewall der blokerere for så meget at det hindrer det du gerne vil

3: software er bare ikke lige så sikkert som hardware.

4: hvis du har en netværksharddisk eller lignende så vil denne også pludselig være piv åben mod internettet.

jeg vil derfor på det kraftigeste fraråde alle dine ideer om at droppe firewall i din router (og forøvrigt er det ikke sikkert den overhovedet kan slås fra)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede