hjælp til opsætning
-
- IRC nickname: Gipo
hjælp til opsætning
Hej jeg er helt ny i dette her og vil gerne høre om der ikke er nogle der kan hjælpe mig i dette her.
Jeg har lige installeret ubuntu på min "gamle" pc. Den er helt færdig med at installer da cd skiven er "spyttet ud".
Men når jeg skal skrive adgangskode kommer den ikke længere, jeg tror jeg har skrevet den mindste 100 gange, og den godkender det godnok.
Skræmen bliver sort og så sker der ikke mere end at den bedre om adgangskoder igen og igen O S V i al evighed.
Hvad har jeg gjort forkert ?? og nej jeg har ikke skrevet koden forkert.
Jeg har lige installeret ubuntu på min "gamle" pc. Den er helt færdig med at installer da cd skiven er "spyttet ud".
Men når jeg skal skrive adgangskode kommer den ikke længere, jeg tror jeg har skrevet den mindste 100 gange, og den godkender det godnok.
Skræmen bliver sort og så sker der ikke mere end at den bedre om adgangskoder igen og igen O S V i al evighed.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: hjælp til opsætning
tryk alt+ctrl+F1, skriv dit bruger navn og adgangs kode (du kan ikke se den mens du taster). Kommer der nogen fejl her?
Skriv følgende kommandoer:
Se om den virker nu.
Hvis der stadig er problemer så skal vi nok vide lidt om dit hardware:
Skriv følgende kommandoer:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo reboot
Se om den virker nu.
Hvis der stadig er problemer så skal vi nok vide lidt om dit hardware:
lspci -tvnn
-
Hej jeg har prøvet alt hvad du har skrevet men intet hjalp. når jeg skriver adgangskoder kan jeg se prikker hvor man skriver adgangs kode.
Når jeg trykker alt+ctrl+F1 bliver skærmen sort med rødlige striber på tværs.
Der sker ikke mere har ventet ca 2 timer, for at vende tilbage skal jeg trykke Ctrl+Alt+ Delete så kommer den tilbage til stedet hvor den spørger om adgangskode.
Ang. Hardware er det en AMD processer 1200mhz med 768 mb ram og 50 gb hdd.
Når jeg trykker alt+ctrl+F1 bliver skærmen sort med rødlige striber på tværs.
Der sker ikke mere har ventet ca 2 timer, for at vende tilbage skal jeg trykke Ctrl+Alt+ Delete så kommer den tilbage til stedet hvor den spørger om adgangskode.
Ang. Hardware er det en AMD processer 1200mhz med 768 mb ram og 50 gb hdd.
-
- Admin
Det med striberne får mig til at tro at du har et sis grafikkort, de laver detsvære ikke drivere til Linux så maskiner med deres hardware kan godt være meget svære bare at få til at køre nogenlunde.
En anden måde du skulle kunne så oplyst dit hardware er ved at starte computeren fra cd'en og prøve ubuntu direkte der fra.
Når du så er på skrive bordet så gå til menuen programs - accesseries - terminal. Og skriv lspci kommandoen.
En anden måde du skulle kunne så oplyst dit hardware er ved at starte computeren fra cd'en og prøve ubuntu direkte der fra.
Når du så er på skrive bordet så gå til menuen programs - accesseries - terminal. Og skriv lspci kommandoen.
-
Problemer med koder
Hej jeg er helt ny i dette her og vil gerne høre om der ikke er nogle der kan hjælpe mig i dette her.
Jeg har lige installeret ubuntu 10.04 på min "gamle" pc. Den er helt færdig med at installer da cd skiven er "spyttet ud".
Men når jeg skal skrive adgangskode kommer den ikke længere, jeg tror jeg har skrevet den mindste 100 gange.
Jeg har lige installeret ubuntu 10.04 på min "gamle" pc. Den er helt færdig med at installer da cd skiven er "spyttet ud".
Men når jeg skal skrive adgangskode kommer den ikke længere, jeg tror jeg har skrevet den mindste 100 gange.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Problemer med koder
gipo1968 skrev:Hej jeg er helt ny i dette her og vil gerne høre om der ikke er nogle der kan hjælpe mig i dette her.
jeg har oplevet lignende ting med en livecd som ikke har været iorden.
hvordan har du brændt din cd? det er MEGET vigtigt at du brænder den ved lav hastighed
ligeledes så er det vigtigt at den iso du har hentet ikke indeholder fejl. bare en enkelt bit forkert kan resultere i fejl som den du beskriver.
du kan tjekke md5 summen for din cd og se om den passer med den rigtige md5sum som du kan finde på siden du har downloadet fra
-
- Admin
Hmm jeg syndes da lige vi har haft denne tråd.
Find lige ud af hvad for noget hardware du har, start op fra live cd, tryk prøv ubuntu, gå til applications- accesseries- terminal og skriv lspci og ind sæt resultatet i denne tråd.
Find lige ud af hvad for noget hardware du har, start op fra live cd, tryk prøv ubuntu, gå til applications- accesseries- terminal og skriv lspci og ind sæt resultatet i denne tråd.
-
Hej det kan godt være at vi har haft denne tråd før men INTET af det du skrev har hjulpet.
Jeg tror ikke helt du er med på hvad der sker.
Når jeg er færdig med at inst.fra cd`en og den er genstartet beder den om at jeg skal log ind, men det kan jeg ikke og jeg kan ikke komme vidre.I den lilla skærm forsvinder Log ind feltet, og skærmen bliver helt lilla igen, og så bliver den sort og så kommer den lilla skærm med Log ind feltet igen.
Jeg har brændt en ny cd med 8 i speed og indholdet er helt ens. Md5 summen er helt ens.
I skriver at jeg skal starte op fra live cd osv men men men det er fuldstændig det samme. øv øv øv.
Jeg tror ikke helt du er med på hvad der sker.
Når jeg er færdig med at inst.fra cd`en og den er genstartet beder den om at jeg skal log ind, men det kan jeg ikke og jeg kan ikke komme vidre.I den lilla skærm forsvinder Log ind feltet, og skærmen bliver helt lilla igen, og så bliver den sort og så kommer den lilla skærm med Log ind feltet igen.
Jeg har brændt en ny cd med 8 i speed og indholdet er helt ens. Md5 summen er helt ens.
I skriver at jeg skal starte op fra live cd osv men men men det er fuldstændig det samme. øv øv øv.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
For at lette supporten mest muligt har jeg lige sammenlagt de to tråde som handler om samme problem.
Det ser ud til at det er et installationsproblem, så derfor er den fælles udgave af spørgsmålet anbragt under Installation.
Det ser ud til at det er et installationsproblem, så derfor er den fælles udgave af spørgsmålet anbragt under Installation.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Admin
gipo1968 skrev:Hej det kan godt være at vi har haft denne tråd før men INTET af det du skrev har hjulpet.
Det er svært at følge med som supporter hvis du starter et nyt emne om det samme, jeg vil jo helst ikke bare komme med de samme forslag igen.
Du skrev at det først er når du er færdig med at installere og genstarter at du får problemet. Installere du med den alternative cd? Ellers burde du kunne gå til CD'ens skrive bord ved at lukke installationen. Eller du kan trykke alt+ctrl+F1 for at gå direkte terminalen.
Jeg skal vide hvad du får når du skriver "lspci -tvnn" for at kunne hjælpe yderligere.
-
Hej nu er jeg kommet lidt længere. NU er der ikke længere stribet skærm når jeg trykker Alt+Ctrl+F1. Nu går den ligesom i DOS mode.
Alleførst skriver den Ubuntu 10.10 mit navn-desktop tty1.
Hvor den beder om login. Jeg skriver min navn og så beder den om Password. Jeg skriver min password og den skriver Welcome to Ubuntu.
Så skriver den mit navn@navn-desktop:~$ og så står den og blinker. Derefter skriver jeg lspci -tvnn.
Så kommer der en hel masse op med Silicon Integrated Systems [SiS] 730 Host [1039:0730]
[SiS] 5513 [IDE] [1039:5513]
[SiS] Sis85c503/5513 (LPC Bridge) [1039:0018]
[SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet [1039:0900]
[SiS] USB 1.1 Controller [1039:7001]
[SIS] sis Pci Audio Accelerator [1039:7018]
[SiS] 630/730 Pci/Agp vga Display adapter [1039:6300]
Og så min navn@navn-desktop:~$
Der efter skriver jeg Sudo reboot og den genstarter.
Den kommer op med start siden igen og beder om adgangskode og det får den og starter igen forfra. O.S.V
Alleførst skriver den Ubuntu 10.10 mit navn-desktop tty1.
Hvor den beder om login. Jeg skriver min navn og så beder den om Password. Jeg skriver min password og den skriver Welcome to Ubuntu.
Så skriver den mit navn@navn-desktop:~$ og så står den og blinker. Derefter skriver jeg lspci -tvnn.
Så kommer der en hel masse op med Silicon Integrated Systems [SiS] 730 Host [1039:0730]
[SiS] 5513 [IDE] [1039:5513]
[SiS] Sis85c503/5513 (LPC Bridge) [1039:0018]
[SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet [1039:0900]
[SiS] USB 1.1 Controller [1039:7001]
[SIS] sis Pci Audio Accelerator [1039:7018]
[SiS] 630/730 Pci/Agp vga Display adapter [1039:6300]
Og så min navn@navn-desktop:~$
Der efter skriver jeg Sudo reboot og den genstarter.
Den kommer op med start siden igen og beder om adgangskode og det får den og starter igen forfra. O.S.V
-
- Admin
gipo1968 skrev:[SiS] 630/730 Pci/Agp vga Display adapter [1039:6300]
SiS laver desvære ikke drivere til Linux og stiller heller ikke dokumentation til rådighed, det kan være du kan få det til at virke ved at deaktivere grafik kortet og bruge en frame buffer i stedet.
sændre din /etc/X11/xorg.conf til følgende
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "vesa"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
HorizSync 30 - 50
VertRefresh 50 - 75
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Configured Video Device"
Monitor "Configured Monitor"
SubSection "Display"
Modes "1024x768"
EndSubSection
EndSection
eller prøv
sudo apt-get remove xserver-xorg-video-sis
-
Jubiii nu kom det til at virke Tak for det.
Jo lige et et spørgsmål som min datter kom med. Hvordan laver jeg en startside eks. hvis jeg vil havde Google.dk som min startside når jeg starter firefox eller trykker på huset??
Jo lige et et spørgsmål som min datter kom med. Hvordan laver jeg en startside eks. hvis jeg vil havde Google.dk som min startside når jeg starter firefox eller trykker på huset??
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Når du er på den side du gerne vil bruge som start-side (i firefox), så klik på det ikon der står til venstre for adressen og træk det over på huset.
Hvis du gerne vil have mulighed for at bruge flere startsider så læs her:
http://support.mozilla.com/da/kb/how+to ... +home+page
Hvis du gerne vil have mulighed for at bruge flere startsider så læs her:
http://support.mozilla.com/da/kb/how+to ... +home+page
-
- Admin
zob skrev:Når du er på den side du gerne vil bruge som start-side (i firefox), så klik på det ikon der står til venstre for adressen og træk det over på huset.
Sejt den genvej kendte jeg ikke
Jeg er normalt inde over rediger-præferencer.