Hey alle.
Jeg sidder på arbejde, hvor jeg skal installere Office 2007 (jeg véd det, men de er ganske enkelt tøsehysteriske over Ubuntu, så de får den så de kan se, det kan lade sig gøre)
Den korte version: Vi er 7, der deler 3 maskiner, og jeg har installeret Ubuntu 10.04 på dem. Det er der en del af dem, der er ret sure over, så bossen har bestemt, at de får Office 2007 ind, men kan det passe, jeg skal installere for hver bruger? Det er jo pænt mange gange. Jeg har prøvet gennem Playonlinux som administrator, men det duede ikke.
Jeg er ikke ret hård i flerbruger, så helst i "børnehøjde"
På forhånd tak.
/Ole
Installere Office 2007 til flere brugere (Ubuntu 10.04)
-
-
Re: Installere Office 2007 til flere brugere (Ubuntu 10.04)
schjiskywuzz skrev:Hey alle.
Jeg sidder på arbejde, hvor jeg skal installere Office 2007 (jeg véd det, men de er ganske enkelt tøsehysteriske over Ubuntu, så de får den så de kan se, det kan lade sig gøre)
Den korte version: Vi er 7, der deler 3 maskiner, og jeg har installeret Ubuntu 10.04 på dem.
Her er det en god ide at have /home -mapen på kun en maskine og lade de to andre maskiner NFS mounte /home fra denne.
/etc/passwd / /etc/passwd- /etc/group /etc/group- skal være idendisk på de tre maskiner. På denne måde vil brugerne se det samme system uanset hvilken PC, der logges ind fra.
Men dethar du fat på?
schjiskywuzz skrev: Det er der en del af dem, der er ret sure over, så bossen har bestemt, at de får Office 2007 ind, men kan det passe, jeg skal installere for hver bruger? Det er jo pænt mange gange. Jeg har prøvet gennem Playonlinux som administrator, men det duede ikke.
Jeg er ikke ret hård i flerbruger, så helst i "børnehøjde"
På forhånd tak.
/Ole
Ang. wine, så ville jeg foretrække at installere en rigtig windows i en virtualbux under linux. Installer herefter Office 2007. Windowsfilsystemet ligger nu i en enkelt iso-fil. Denne kan du tage 6 kopier af, som lægges ind brugernes respektive hjemme-mapper. Hver bruger får hermed en både "privat" og "rigtig" windows. Windows og linux kan bruges samtiddigt.
Men om du insisterer på at bruge .wine, kan du efter du har installeret Office 2007 prøve med følgende script:
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
cd
tar cf /tmp/wine.tar --exclude=.wine/drive_c/users/ .wine/
HOMEDIRS=$(ls /home)
for U in $HOMEDIRS;
do
STR=$(cat /etc/passwd|grep /home/$U);
if [ "$STR" ] ; then
cd /home/$U
echo installere .wine i /home/$U
sudo tar xf /tmp/wine.tar
sudo chown $U:$U -R .wine
fi
done
rm /tmp/wine.tar
mvh
jhp
-
.
[/quote]
Her er det en god ide at have /home -mapen på kun en maskine og lade de to andre maskiner NFS mounte /home fra denne.
/etc/passwd / /etc/passwd- /etc/group /etc/group- skal være idendisk på de tre maskiner. På denne måde vil brugerne se det samme system uanset hvilken PC, der logges ind fra.
Men dethar du fat på?[/quote]
Jeg vil da glæde mig til at prøve det script, men dit forslag med /home har jeg så ikke lige helt styr på, men det lyder jo genialt, intet mindre. Vi har en mappe, som de kan gemme i, og de har bare ikke styr på at gemme i den, og ellers lokalt på maskinen, så tingene flagrer rundt (DAMN, jjeg er træt af at høre sætningen:"sådan er det ikke i Windows")
Findes der en how-to med den /home, for det vidste jeg ganske enkelt ikke, at det kunne lade sig gøre.
/Ole
[/quote]
Men dethar du fat på?[/quote]
Jeg vil da glæde mig til at prøve det script, men dit forslag med /home har jeg så ikke lige helt styr på, men det lyder jo genialt, intet mindre. Vi har en mappe, som de kan gemme i, og de har bare ikke styr på at gemme i den, og ellers lokalt på maskinen, så tingene flagrer rundt (DAMN, jjeg er træt af at høre sætningen:"sådan er det ikke i Windows")
Findes der en how-to med den /home, for det vidste jeg ganske enkelt ikke, at det kunne lade sig gøre.
/Ole
-
schjiskywuzz skrev:.
/Ole
Hej igen Ole,
Jeg er i gang med en vejledning:
http://atomknuseren.dk/Det%20lille%20kontor
Feedback og spørgsmål er velkomne
mvh
jhp