Det vil ikke med mig ! ("pakker")
-
Hej..
Er nybagt ubuntu bruger... Har dog et par problemer... kan slet ikke installere noget som helst...
Jeg skriver de rigtige koder ind i terminalen, men den skriver jeg ikke har pakkerne... Prøvede at installere gxine og banshee, men den ville ikke, pga. pakkerne 'manglede'...
Jeg skrev med en over pidgin (som har forstand på ubuntu) han sagde at det ikke budre være tilfældet, og at der var noget galt.. Men hvad? Hvad skal jeg gøre, og hvad gør jeg forkert?
Mit mål er at jeg vil afspille Mp3 filer og se DVD... Intet mere...
Kan i hjælpe?
Er nybagt ubuntu bruger... Har dog et par problemer... kan slet ikke installere noget som helst...
Jeg skriver de rigtige koder ind i terminalen, men den skriver jeg ikke har pakkerne... Prøvede at installere gxine og banshee, men den ville ikke, pga. pakkerne 'manglede'...
Jeg skrev med en over pidgin (som har forstand på ubuntu) han sagde at det ikke budre være tilfældet, og at der var noget galt.. Men hvad? Hvad skal jeg gøre, og hvad gør jeg forkert?
Mit mål er at jeg vil afspille Mp3 filer og se DVD... Intet mere...
Kan i hjælpe?
Mit Ubuntu fucker med mig :S
-
- Geografisk sted: Køge
Hvordan ser din sourcelist ud?
Kode: Vælg alt
cat /etc/apt/sources.list
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Det vil ikke med mig ! ("pakker")
Hi og velkommen til Ubuntu
Du skal ind i System>Administration>Softwarekilder. På det første faneblad, Ubuntu Software skal du sætte flueben i de to nederste, hvis disse ikke er markeret. Du behøver ikke markere Source code, hvis du ikke vil have kildekoderne med. Nu skal du have fanebladet Updates frem. Her kan du markere alle fire under Ubuntu Updates, så du får "backports" med også.
Tilbage på det første faneblad kan du prøve at sætte Download from: til Main server. Dette vil give dig langt flere pakker at vælge fra og sikre, at du har de senest frigivne pakker til din rådighed.
Klik så på Luk, hvor efter du vil få besked på at din sorces.list ikke er up to date. Klik på Reload og vent til programmet afsluttes af sig selv.
Start så en terminal og kør kommandoen:
Prøv om ikke ovenstående hjælper, ellers må du skrive igen.
Edit:
Når du har gjort ovenstående kan du gå ind i Programmer og klikke på Tilføj/Fjern. Herfra kan du installere alle de ting du mangler.
Hvis du har Ubuntu 7.10 installeret skal denne selv tilbyde at hente de codecs du mangler for at kunne afvikle lyd og video.
Du skal ind i System>Administration>Softwarekilder. På det første faneblad, Ubuntu Software skal du sætte flueben i de to nederste, hvis disse ikke er markeret. Du behøver ikke markere Source code, hvis du ikke vil have kildekoderne med. Nu skal du have fanebladet Updates frem. Her kan du markere alle fire under Ubuntu Updates, så du får "backports" med også.
Tilbage på det første faneblad kan du prøve at sætte Download from: til Main server. Dette vil give dig langt flere pakker at vælge fra og sikre, at du har de senest frigivne pakker til din rådighed.
Klik så på Luk, hvor efter du vil få besked på at din sorces.list ikke er up to date. Klik på Reload og vent til programmet afsluttes af sig selv.
Start så en terminal og kør kommandoen:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get update
Prøv om ikke ovenstående hjælper, ellers må du skrive igen.
Edit:
Når du har gjort ovenstående kan du gå ind i Programmer og klikke på Tilføj/Fjern. Herfra kan du installere alle de ting du mangler.
Hvis du har Ubuntu 7.10 installeret skal denne selv tilbyde at hente de codecs du mangler for at kunne afvikle lyd og video.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Hej...
Mange tak... Har dog et lille problem... Jeg kan ikke finde fanebladet "updates"... Kan kun se et som hedder "update manager", og det hjælper mig ikke så voldsomt meget...
(btw, så hag jeg eng version 7.10)
EDIT EDIT: jeg er noob.... har fundet fanebladet nu....
Mange tak... Har dog et lille problem... Jeg kan ikke finde fanebladet "updates"... Kan kun se et som hedder "update manager", og det hjælper mig ikke så voldsomt meget...
(btw, så hag jeg eng version 7.10)
EDIT EDIT: jeg er noob.... har fundet fanebladet nu....
-
Okay, nu har jeg opdateret, men når jeg lukker kommer der ingen besked om at jeg ikke er up-to-date...
Er pt. igang med at installere 39 updates.... er det dét du mener...
Er pt. igang med at installere 39 updates.... er det dét du mener...
-
Rolig nu. Der skal heller ikke komme en besked om at du ikke "er up to date". Kommer der nogen besked kommer den når du har installeret opdateringerne, eller når du tjekker din Update-manager manuelt, og systemet er fuldt opdateret. Det jeg mente er, at når du ændre på indstillingerne i Softwarekilder skal programmet komme og give dig mulighed for at Reloade informationerne, så ændringerne kan træde i kraft. (Bær over med mig, det er søndag morgen )
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jimmyfj skrev:Rolig nu. Der skal heller ikke komme en besked om at du ikke "er up to date". Kommer der nogen besked kommer den når du har installeret opdateringerne, eller når du tjekker din Update-manager manuelt, og systemet er fuldt opdateret. Det jeg mente er, at når du ændre på indstillingerne i Softwarekilder skal programmet komme og give dig mulighed for at Reloade informationerne, så ændringerne kan træde i kraft. (Bær over med mig, det er søndag morgen )
Nu er jeg definitivt up-to-date...
Jeg har prøvet at afspille en mp3 fil i Totem, og den siger jeg skal søge efter et plug-in... Jeg finder det krævede plug-in, men så står der at den er "conflicting with other software" Hvad kan dette software være?
-
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jimmyfj skrev:Prøv denne kommando i en terminalKode: Vælg alt
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Shit, der skete meget... Skal jeg så opdatere bagefter?
-
Det skulle ikke være nødvendigt - Men nu skulle du have hvad du skal bruge til lyd video
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jimmyfj skrev:Det skulle ikke være nødvendigt - Men nu skulle du have hvad du skal bruge til lyd video
Der står at jeg ikke har softwre til at "decode" mp3 filerne....
Når jeg prøver i totem, så står der at man skal installere et "codec" Det åprøver jeg så, men så står der at den "conficts with other software"
-
- Geografisk sted: Dragør, Vestamager, København
Jimmyfj skrev:Der står at jeg ikke har software til at "decode" mp3 filerne....
Dette burde ikke være et problem, da der følger LAME codec med i Restricted Extras.
Men sikke et postyr at kunne afspille DVD'er og MP3. Jeg installerede bare Restricted Extras.
-
Xalar skrev:Jimmyfj skrev:Der står at jeg ikke har software til at "decode" mp3 filerne....
Dette burde ikke være et problem, da der følger LAME codec med i Restricted Extras.
Men sikke et postyr at kunne afspille DVD'er og MP3. Jeg installerede bare Restricted Extras.
Bruger du totem?
EDIT: Nu fandt jeg LAME codec'et under synaptic, og installerede det... men det hjalp heller ikke..
Senest rettet af MalteMuse 21. okt 2007, 12:07, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Dragør, Vestamager, København
Ja, har ingen problemer med det.
Men prøv at geninstallere Restricted Extras, det kunne være at noget gik galt.
-
Xalar skrev:Ja, har ingen problemer med det.
Det kan jeg ikke :S