Amsn bag firewall(LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Amsn bag firewall

Indlæg af lath »

Darmann skrev:netmann@netmann-laptop:~$ route -n
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.15.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 2 0 0 wlan0
169.254.0.0 0.0.0.0 255.255.0.0 U 1000 0 0 wlan0
0.0.0.0 192.168.15.1 0.0.0.0 UG 0 0 0 wlan0
netmann@netmann-laptop:~$

det kommer frem

og det er den her ip jeg bruger når jeg skal åbne min router eller hvad det hedder

Ja du bruger altså: http://192.168.15.1/ til at snakke med din router.

Edit:
jeg prøver lige at finde manualen til din router, og kigge lidt i den - det kan godt tage nogen tid

Imens kan du prøve at finde ud af om firewall i Ubuntu også blokerer:
Prøv at studere indholdet af

Kode: Vælg alt

sudo iptables --list

skal det ud i fil som du så kan studere er det istedet:

Kode: Vælg alt

sudo iptables --list > $HOME/iptables_list.txt

i din hjemmemappe er der nu en fil der hedder iptables_list.txt der viser din firewall konfiguration i Ubuntu.

/Lars
Senest rettet af lath 29. sep 2010, 20:45, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Darmann
Geografisk sted: Hedensted

Indlæg af Darmann »

ja det er rigtig men problemet er at jeg kan ikke finde det sted hvor han har set at port 500 ikke er åben/forward
Med venlig hilsen

Darmann
lath

Indlæg af lath »

Darmann skrev:ja det er rigtig men problemet er at jeg kan ikke finde det sted hvor han har set at port 500 ikke er åben/forward

Jeg er ret sikker på at det ham fra profiber egentlig sagde er at de ikke spærrer for port 500 trafik, og så kan det kun være hos dig at problemet ligger.

Er det rigtigt, så er problemet er at du ikke pt. tillader port 500 trafik udefra ind til dit lokale netværk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Darmann

Indlæg af Darmann »

her er et screenshot med fejlmeddelensen på

http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... i86194.png
Med venlig hilsen

Darmann
lath

Indlæg af lath »

Darmann skrev:her er et screenshot med fejlmeddelensen på

http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... i86194.png

Jep - det er som jeg skrev i mit forrige indlæg - jeg har fået fat i manualen nu.

/Lars
Darmann

Indlæg af Darmann »

ok spændende
Med venlig hilsen

Darmann
lath

Indlæg af lath »

ok

Du skal suge manualen fra:
http://diplodocs.dk/brugsanvisning-brugervejledning-betjeningsvejledning/LINKSYS/WRP400-_E
I boksen øverste til højre som hedder "Brugsanvisning til linksys WRP400" er der et link til en pdf - klik på det link.
Nu kommer du til en ny side, hvor du øverst skal indtaste 4 cifre før download af filen kan begynde.

I PDF gå til side 22.

Det er afsnittet som hedder Applications & Gaming > Port Range Triggering som er interessant.

Application name kan passende være MSN
herefter er jeg noget usikker på hvad der skal stå, fordi jeg ikke bruger MSN, og ikke kender til MSN protokollen:
men mit gæt er at triggered range skal være fra 500 til 500, og forwarded range skal være 500 til 500, som betyder at 192.168.15.xxx:500 på LAN bliver til MSN_server:500 på WAN (internet siden), og at routeren så vil huske hvad xxx er (laveste 8-bit af LAN IP adressen) på den host der sendte til port 500.

Husk sætte flueben i enabled og gem (save) opsætningen.

Et eller andet siger mig at det ikke er rigtigt, men du kan da altid prøve.
Er du virkelig træt af det og ikke har nogle Windows computere i huset, eller andre enheder uden en Firewall kan du gå hen på side 18 og læse om: Security > Firewall og ud for SPI firewall vælge disable, men så tager du en sikkerhedsrisiko - det er op til dig selv.
Virker det heller ikke skal du konfigurere firewall i Linux(=kernen) i Ubuntu - her kan du med med fordel installere gufw pakken.

/lars
Darmann

Indlæg af Darmann »

jeg fulgte denne guide og jeg fik det til at gå op

http://portforward.com/english/routers/ ... senger.htm
Med venlig hilsen

Darmann
lath

Indlæg af lath »

Darmann skrev:jeg fulgte denne guide og jeg fik det til at gå op

http://portforward.com/english/routers/ ... senger.htm

Ja - det var tæt på, men havde slet ikke noget med port 500 at gøre - derudover var der mere end et portnummer.
Godt du fik det op at køre.

/Lars