Kloning af ubuntu 10.04 til mange pc'er

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Trokja
IRC nickname: Trokja

Kloning af ubuntu 10.04 til mange pc'er

Indlæg af Trokja »

Tillad en nytilkommer at spørge:

Er det muligt at klone en hel opsætning til andre identiske pc'ere.
Jeg er IT vejleder på en folkeskole og vi har et antal bærbare, som vi har været nødt til at udfase, da deres "motor" ikke er stor nok til netværk, antivirus osv.
Min tanke er så at de udmærket kan køre, som "surf" pc'ere.
Er det muligt at klone i Linux.

Jeg har prøvet med Ghost, og den siger at man skal køre en FSCK, da jeg gjorde det, gjorde jeg det nok forkert, så det blev en ommer :?

Er der nogen som kan hjælpe en stakkels novice!! :D
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kloning af ubuntu 10.04 til mange pc'er

Indlæg af soundpartner »

Trokja skrev:Tillad en nytilkommer at spørge:

Jeg er IT vejleder på en folkeskole og vi har et antal bærbare, som vi har været nødt til at udfase, da deres "motor" ikke er stor nok til netværk, antivirus osv.

Jeg har prøvet med Ghost, og den siger at man skal køre en FSCK, da jeg gjorde det, gjorde jeg det nok forkert, så det blev en ommer :?

det er muligt ja, men jeg har personligt bedre erfaring med at lave en normal install fra et usb-medie og så derefter sætte maskinen op via et script som ændrer de ting som man nu ønsker ændret.
som sagt har jeg ikke de bedste erfaringer med at klone en maskine (tror måske også det er fordi jeg ikke har haft idendiske diskstørelser) så der er helt sikkert andre der er bedre til at hjælpe dig med denne del.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Trokja skrev:Tillad en nytilkommer at spørge:

Du skal bruge CloneZilla: http://clonezilla.org/ - det er en Open Source Norton Ghost - der kender til de filsystemer en Linux box kan bruge:
You're probably familiar with the popular proprietary commercial package Norton Ghost®. The problem with these kind of software packages is that it takes a lot of time to massively clone systems to many computers. You've probably also heard of Symantec's solution to this problem, Symantec Ghost Corporate Edition® with multicasting. Well, now there is an OpenSource clone system (OCS) solution called Clonezilla with unicasting and multicasting!

Clonezilla, based on DRBL, Partclone and udpcast, allows you to do bare metal backup and recovery. Two types of Clonezilla are available, Clonezilla live and Clonezilla SE (server edition). Clonezilla live is suitable for single machine backup and restore. While Clonezilla SE is for massive deployment, it can clone many (40 plus!) computers simultaneously. Clonezilla saves and restores only used blocks in the harddisk. This increases the clone efficiency. At the NCHC's Classroom C, Clonezilla SE was used to clone 41 computers simultaneously. It took only about 10 minutes to clone a 5.6 GBytes system image to all 41 computers via multicasting!

Du kan opsætte en CloneZilla server (CloeZilla SE) - og så lade alle de andre CloneZilla klienter opdatere fra CloneZilla SE i et (lukket?) netværk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Pihl
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Pihl »

Min Ubuntu virksomhed O-Biz har leveret sådanne images til andre skoler, og der er to udmærket metoder at gøre det på:

Er PC'erne 100% ens kan du bruge et værktøj som Clonezilla, som dog ikke er helt triviel at sætte sig ind i, hvis du skal have et brugtbart image ud af det, der installeres uden problemer.

http://clonezilla.org/

Den anden metode som vi har brugt til de skoler, som gerne vil benytte imaget til PC'ere af flere modeller (eller i hvert fald vil forbeholde sig muligheden for det), er at customisere det almindelige image. Dvs de 7 installationstrin bliver prækonfigureret (fx med en fast bruger og administrator, og at det skal installeres på hele disken), og installationsimaget bliver konfigureret med ønskede programmer og opsætning af Ubuntu. Derefter konfigureres en autoinstall, så når en lærer tilslutter USB-disken/CD'en og genstarter, installeres Ubuntu helt fra bunden med den ønskede opsætning og programmer på cirka 20 minutter.

Det er blevet deployet på 300 skolePC'ere i en enkelt kommune alene.

https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomization

Vi har som nævnt leveret rådgivning og customisering af dette til flere kommuner og skoler, og du er velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker at vide mere. Min hustru er i øvrigt selv IT-vejleder i en folkeskole ;-)