Mini notebooks

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Kjaer95
IRC nickname: kjaer95

Mini notebooks

Indlæg af Kjaer95 »

Hej, jeg er igang med at købe en mini bærbar en så kaldt notebook der har en 10,1 skærm... Men spørgsmålet er om det er muligt at ubuntu kører bedre der på end windows 7 og jeg vil ikke boote den den skal kun have ubuntu men er det bedre ?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mini notebooks

Indlæg af lath »

Kjaer95 skrev:Hej, jeg er igang med at købe en mini bærbar en så kaldt notebook der har en 10,1 skærm... Men spørgsmålet er om det er muligt at ubuntu kører bedre der på end windows 7 og jeg vil ikke boote den den skal kun have ubuntu men er det bedre ?

Før du køber din NetBook så kig lige denne hardware guide:
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks
for at finde ud af om Ubuntu har problemer med den maskine du har i kikkerten til at blive din nye Netbook maskine.

Generelt så kræver Ubuntu færre ressourcer end Windows. f.eks har vi for nyligt haft en tråd her på forum - hvor batteri-tiden blev fordoblet ved at bruge Ubuntu i stedet for Windows XP!

Vi har f.eks ikke noget anti-virus program kørende fordi det ikke er nødvendigt på Ubuntu. Læs her hvorfor: "Derfor er Linux sikker mod Virus - af Ole Wolf"

Da anti-virus software æder en del resourcer, og det ikke kører på Ubunu er der alene på det punkt flere ressourcer til det du gerne vil - arbejde med nogle programmer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Kjaer95

Indlæg af Kjaer95 »

Som jeg har forstået med anti virus er det så usikkert at bruge ubuntu og mozilla firefox.. Altså man kan få virus og spam ware.. osv.
???
Kjaer95

Indlæg af Kjaer95 »

Men kan Ubuntu ikke næsten køre på alle computere med windows som standard ? (Har kigget på den der wiki hjemmeside.. Men forstår den ikke rigtig)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Kjaer95 skrev:Men kan Ubuntu ikke næsten køre på alle computere med windows som standard ? (Har kigget på den der wiki hjemmeside.. Men forstår den ikke rigtig)

hvis en maskine kan køre med xp kan den generelt også køre med ubuntu.

de fleste netbooks virker ganske fint.
Jeg har for nyligt anskaffet mig sonys lille netbook den er lidt dyr 3700 vejledende tror jeg det er, men skiller sig også ud på flere punkter.

1: den er ikke begrænset af opløsningen på 1024x600 som de fleste netbooks er. (min kører med 1366x768)

2: den har indbygget 3g modem

3: alt pånær 3gmodem virker ud af æsken med ubuntu.
ønsker man at gøre brug af 3g-modemet er det rimelig nemt at få til at virke

Jeg fik en god pris på min (3000 kroner) altså ca 800 kroner mere end de fleste andre netbooks der ligger omkring 2000-2400 kroner.
det var det indbyggede 3gmodem og så skærmopløsningen der fik mig til at skønne at dette klart var de ca 800 kroner ekstra værd.

men smag og behag.

men hvis du finder ud af hvilken netbook du gerne vil have så skriv her inde og vi kan hjælpe dig.
ellers så lav en usb-stick med ubuntu, og så spørg om ikke du kan få lov til at boote fra denne for at se hvormeget af maskinen der virker med dit foretrukne os.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Men kan Ubuntu ikke næsten køre på alle computere med windows som standard ? (Har kigget på den der wiki hjemmeside.. Men forstår den ikke rigtig)

Jo den kan køre fra de PCere der opfylder dens systemkrav.

Som jeg har forstået med anti virus er det så usikkert at bruge ubuntu og mozilla firefox.. Altså man kan få virus og spam ware.. osv.
???

Du kiggede vist ikke i det linket om linux og virus ...
Gør det!

Nej - Windows virus og anden malware virker ikke på Ubuntu, fordi ... (læs herunder)

Ubuntu er et styresystem ikke et program ligesom Windows heller ikke er et program, men også et styresystem. Ubuntu erstatter Windows fuldstændigt - og du skal heller ikke regne med at kunne køre Windows programmer på Ubuntu (eller andre Linux distributioner for den sags skyld).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Kjaer95 skrev:Som jeg har forstået med anti virus er det så usikkert at bruge ubuntu og mozilla firefox.. Altså man kan få virus og spam ware.. osv.
???

Nej det er meget mere sikkert, og der for ikke nødvendigt med anti-virus programmer på Ubuntu. Der findes et par anti virus programmer til ubuntu, men de er kun ment til servere der skal beskytte Windows brugere på et lukket netværk.
Kjaer95

Indlæg af Kjaer95 »

Tak for svarene. Jeg vender tilbage når jeg har besluttet mig for hvad for en mini bærbar jeg skal have.