Ubuntu kan ikke logge på trods rigtig password.
-
- Geografisk sted: Randers!
Ubuntu kan ikke logge på trods rigtig password.
Hej alle sammen!, jeg er ret ny inde for alt det hersens linux, men har leget meget med software på andre platforme før i tiden
Jeg har en HP laptop med følgene ting i:
CPU: Intel Core2Duo T9400 @ 2.53ghz
RAM: 2x2 GB Corsair DDR2 800Mhz
Grafikkort: ATI mobility HD4650 (HP Bios)
Harddiske: system: 32GB intel SSD || Stuff: 1x 640GB WD 7200RPM ||
Optiske drev: Dual-layer DVD/CD osv. brænder.
Monitor: 17,3" || 1600x900, LED.
Wlan: Broadcom 4312
Router: Huawei B260a(WPA2 password)
Jeg installerede 10.4 på den fra USB forleden simpelthen fordi jeg blev træt af windows 7 og HP's blæserstyring, og da jeg ikke kunne patche BSDT'en ville jeg prøve linux, og HOLD DA FERIE et lækker OS! det er jo slet slet ikke hvad jeg havde regnet med
ALT virker, Grafikkort, lyd(selv subwooferen), lyd ind/udgange i front, touchknapper, FN tast, webcam, mikrofon, ja det hele!. Bortset fra mit Wlan, når jeg prøver at logge på mit hjemmenet og skriver koden, så prøver den at komme på, men beder så om kode igen?, fik så åbnet op for konfig på routeren gennem min stationære, og prøvet at ændre koden til noget mere simpelt, og prøvede så igen, stadig ingen adgang, genstartede så routeren, det hjalp heller ikke, hvis jeg tager naboens som ikke er sikret virker det fint :S
lige efter formatering og installation af driver virkede det fint men så en dag ville det bare ikke mere?
nogle der kan hjælpe mig i hvad jeg gør forkert her?
Jeg installerede 10.4 på den fra USB forleden simpelthen fordi jeg blev træt af windows 7 og HP's blæserstyring, og da jeg ikke kunne patche BSDT'en ville jeg prøve linux, og HOLD DA FERIE et lækker OS! det er jo slet slet ikke hvad jeg havde regnet med
ALT virker, Grafikkort, lyd(selv subwooferen), lyd ind/udgange i front, touchknapper, FN tast, webcam, mikrofon, ja det hele!. Bortset fra mit Wlan, når jeg prøver at logge på mit hjemmenet og skriver koden, så prøver den at komme på, men beder så om kode igen?, fik så åbnet op for konfig på routeren gennem min stationære, og prøvet at ændre koden til noget mere simpelt, og prøvede så igen, stadig ingen adgang, genstartede så routeren, det hjalp heller ikke, hvis jeg tager naboens som ikke er sikret virker det fint :S
lige efter formatering og installation af driver virkede det fint men så en dag ville det bare ikke mere?
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Ubuntu kan ikke logge på trods rigtig password.
Hej og velkommen i forum
Det glæder mig at høre, at du synes godt om Ubuntu
Da dit netkort virker og har driver, så er der ingen grund til at høvle dig igennem en masse terminalkommandoer. Nu drejer det sig om fejlfinding, og der er opstået en fejl i kommunikationen mellem din router og din computer. Fjern al sikkerhed på routeren (WPA2). Slet profilen for din trådløse forbindelse i Network Manager. Genstart både router og computer. Prøv så at oprette forbindelse igen. Virker det nu, så er næste skridt at etablere sikkerhed igen.
Meld gerne tilbage om resultatet.
Det glæder mig at høre, at du synes godt om Ubuntu
Da dit netkort virker og har driver, så er der ingen grund til at høvle dig igennem en masse terminalkommandoer. Nu drejer det sig om fejlfinding, og der er opstået en fejl i kommunikationen mellem din router og din computer. Fjern al sikkerhed på routeren (WPA2). Slet profilen for din trådløse forbindelse i Network Manager. Genstart både router og computer. Prøv så at oprette forbindelse igen. Virker det nu, så er næste skridt at etablere sikkerhed igen.
Meld gerne tilbage om resultatet.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Brugernavnet skrev:Hej alle sammen!, jeg er ret ny inde for alt det hersens linux, men har leget meget med software på andre platforme før i tiden
wpa2 er teoretisk fint understyttet på linux, men mange netkort har en driver der ikke er særlig god til at håndtere wpa2.
skift derfor din kryptering til wpa only og ikke wpa/wpa2 eller ren wpa2
husk at sikkerhedsforskellen på wpa og wpa2 efterhånden er teoretisk...
en 8 tegns key til wpa kan brydes på ca. 10 timer
en 8 tegns key til wpa2 tager længere tid, men ser du på en stærk wpa key på 10-12 tegn så vil denne tage længere tid at bryde end en 8 tegns wpa2 key.
når vi snakker wpa kryptering så er fårene skildt fra buggene. en hvilken som helst kryptering kan i dag brydes. det er et spørgsmål om tid.
wep kan brydes på ned til 20 sek (svageste wep kryptering) og er derfor teoretisk ikke brugbar til andet end at holde moster oda ude fra nettet, men snakker vi wpa så tager det tid. og tid er den eneste væsentlige faktor, så hvis nogen mener de vil ind, så kommer de det også.men husk de skal være inden for dit nets rækkevide (naboer eller genboer) og de skal arbejde i minimum ca 10 timer (uafbrudt) så de skal også have adgang til strøm (de færeste computere kan køre i 10 timer uden adgang til lysnettet)
-
Jeg har nu prøvet at slukket alt sikkerhed og genstarte routeren, det virker stadig ikke ! :/
-
Brugernavnet skrev:Jeg har nu prøvet at slukket alt sikkerhed og genstarte routeren, det virker stadig ikke ! :/
lad mig lige være helt sikker... siger du at du fint kan forbinde til naboens ukrypterede net, men ikke til dit eget ukrypterede net?
hvis ja, så starter vi forfra igen... Helt forfra.
1: fjern kryptering fra dit eget net, og prøv at starte op fra en live-cd (boot fra cd'en og vælg at prøve ubuntu uden at installere) virker dit net der?
hvis det gør det, så prøv i dette live miljø at sætte en alm wpa kryptering og se om denne virker
2: højreklig på net-ikonet i højre hjørne og vælg "rediger forbindelser" under trådløst netværk sletter du alle referencer til dit netværk, og så prøver du om dette virkede (igen ingen wpa2 kryptering da wpa2 højst sansynligt vil skabe problemer lige meget hvad)
-
soundpartner skrev:Brugernavnet skrev:Jeg har nu prøvet at slukket alt sikkerhed og genstarte routeren, det virker stadig ikke ! :/
lad mig lige være helt sikker... siger du at du fint kan forbinde til naboens ukrypterede net, men ikke til dit eget ukrypterede net?
1: fjern kryptering fra dit eget net, og prøv at starte op fra en live-cd (boot fra cd'en og vælg at prøve ubuntu uden at installere) virker dit net der?
hvis det gør det, så prøv i dette live miljø at sætte en alm wpa kryptering og se om denne virker
2: højreklig på net-ikonet i højre hjørne og vælg "rediger forbindelser" under trådløst netværk sletter du alle referencer til dit netværk, og så prøver du om dette virkede (igen ingen wpa2 kryptering da wpa2 højst sansynligt vil skabe problemer lige meget hvad)
Det virkede lige efter formatering, men så legede jeg med aircrack, det har jeg så slettet nu og vil så slette og geninstallere driveren først, tror det virker.
-
Brugernavnet skrev:soundpartner skrev:Brugernavnet skrev:Jeg har nu prøvet at slukket alt sikkerhed og genstarte routeren, det virker stadig ikke ! :/
Det virkede lige efter formatering, men så legede jeg med aircrack, det har jeg så slettet nu og vil så slette og geninstallere driveren først, tror det virker.
drivers er ikke lige sådan at bare slette og installere igen i ubuntu da disse er indbygget i selve kærnen.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Om WPA/WPA2 kryptering
Det kræver en seperat pakke, da trådløs netkort drivers ikke understøtter kryptering.
Wep krypetering kommer indbygget i netkort hardwaren.
WPA og WPA2 kryptering understøttes af softwaren fra den pakke der hedder wpa-supplicant.
Hvis du ikke har den pakke inde i dit system, så virker WPA og WPA2 kryptering ikke, fordi at WPA og WAP2 kryptering foregår i det der kaldes user-space.
User space software er software der ikke kører i kernen.
I Windows kommer netværksdrivers i en samlet pakke, hvilket giver anledning til misforståelse af hvordan det virker i Linux, hvor det er modul-opbygget software de bruges (en synlig lag på lag konstruktion).
/Lars
WPA og WPA2 kryptering understøttes af softwaren fra den pakke der hedder wpa-supplicant.
Hvis du ikke har den pakke inde i dit system, så virker WPA og WPA2 kryptering ikke, fordi at WPA og WAP2 kryptering foregår i det der kaldes user-space.
I Windows kommer netværksdrivers i en samlet pakke, hvilket giver anledning til misforståelse af hvordan det virker i Linux, hvor det er modul-opbygget software de bruges (en synlig lag på lag konstruktion).
/Lars
Senest rettet af lath 27. sep 2010, 13:10, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Derfor jeg nu har geninstalleret og gjort som jeg gjorde i starten:
nyformateret, genstartet en gang, installere driver til netkort:
http://multi-hoster.com/images/10854295729589159387.png
genstarter, vælger mit trådløse og den beder om kode:
http://multi-hoster.com/images/16799483700047329185.png
Skriver så koden også står den og tænker, også kommer den boks der bare frem igen, prøver så at slukke WPA og alt andet sikkerhed, men så siger den bare jeg er disconnected
nyformateret, genstartet en gang, installere driver til netkort:
http://multi-hoster.com/images/10854295729589159387.png
genstarter, vælger mit trådløse og den beder om kode:
http://multi-hoster.com/images/16799483700047329185.png
Skriver så koden også står den og tænker, også kommer den boks der bare frem igen, prøver så at slukke WPA og alt andet sikkerhed, men så siger den bare jeg er disconnected
-
Re: Om WPA/WPA2 kryptering
lath skrev:Det kræver en seperat pakke, da trådløs netkort drivers ikke understøtter kryptering.
/Lars
I Ubuntu 10.04 er den installeret som standard:
wpasupplicant
Client support for WPA and WPA2 (IEEE 802.11i)
-
Brugernavnet skrev:lath skrev:Det kræver en seperat pakke, da trådløs netkort drivers ikke understøtter kryptering.
/Lars
wpasupplicant
ja, ja - men kontroller lige at wpa-supplicant pakken er inde i dit system, for ellers kommer din computer aldrig til at bruge WPA eller WPA2 kryptering.
Rapporter lige om du har den eller ikke har den
Edit. Jeg ved godt at den bliver installeret som standard, men da du selv siger at du har pilet ved 'noget' - er det bedst lige at være sikker at den stadig er der.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:Brugernavnet skrev:lath skrev:Det kræver en seperat pakke, da trådløs netkort drivers ikke understøtter kryptering.
/Lars
wpasupplicant
ja, ja - men kontroller lige at wpa-supplicant pakken er inde i dit system, for ellers kommer din computer aldrig til at bruge WPA eller WPA2 kryptering.
Edit. Jeg ved godt at den bliver installeret som standard, men da du selv siger at du har pilet ved 'noget' - er det bedst lige at være sikker at den stadig er der.
/Lars
Jeg har lige formateret hele maskinen og startet på en frisk jo, den der du snakker om er installeret. tror måske problemet ligger i routeren? :S
EDIT: Er der evt nogle der har msn der kan hjælpe mig?: tilføj: min.nye.msn@gmail.com
-
Brugernavnet skrev:lath skrev:Brugernavnet skrev:
wpasupplicant
/Lars
Jeg har lige formateret hele maskinen og startet på en frisk jo, den der du snakker om er installeret. tror måske problemet ligger i routeren? :S
EDIT: Er der evt nogle der har msn der kan hjælpe mig?: tilføj: min.nye.msn@gmail.com
du kan prøve at gå på ores chat https://ubuntudanmark.dk/chat der er helt sikkert nogen der kan hjælpe dig...
-
Brugernavnet skrev:lath skrev:
/Lars
Jeg har lige formateret hele maskinen og startet på en frisk jo
Det er fint nok at starte på en frisk, hvis man har været for eksperimenterende. Jeg har også været der - og har lært en masse af det.
Brugernavnet skrev:... den der du snakker om er installeret. tror måske problemet ligger i routeren? :S
ok.
Broadcom anses af prof. netfolk som bras. Den kan ikke rigtig håndtere at være tilsluttet et stort netværk.
Du skal bare genstarte din Broadcom dåse. Det er ikke sikkert det virker første gang, og i det tilfælde skal du genstarte uden at et WAN kabel er tilsluttet. Det er heller ikke altid at det hjælper.
Broadcom bliver dog nok bedre - de har så vidt jeg ved beslutet at lave device drivers til Linux(=kernen).
Måske du bør kigge efter en opdatering til routerens software. Opdaterer du routerens software, så bør du kun opdatere over et kablet netværk. Der ud over skal computeren der uploader det nye flash image til routeren være det eneste (ud over strøm) der er tilsluttet routeren.
Brugernavnet skrev:EDIT: Er der evt nogle der har msn der kan hjælpe mig?: tilføj: min.nye.msn@gmail.com
MSN er en microsoft ting, og det er ikke rigtig noget vi bruger: Vi chatter over IRC (Internet Relay Chat, freenode serveren, og vi hænger ud på #ubuntu-dk, og #ubuntu-dk-snak kanalerne)
installer xchat pakken og skriv i tekst feltet:
Kode: Vælg alt
/join #ubuntu-dk
samt
Kode: Vælg alt
/join #ubuntu-dk-snak
Xchat fås også til Windåse.
/Lars