problemer med FTP [LØST]

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
hassen117
IRC nickname: hassen

problemer med FTP [LØST]

Indlæg af hassen117 »

goddag mennesker, jeg har en server hos lunarmania hvorpå mine backups osv. ligger.. men efter ejg er flyttet vil den ikke lukke mig ind? nogle gorde forslag til hvorfor?

min filezilla siger :
Status: Kontrollerer adressen på firefly.lunarmania.com
Status: Tilslutter til 67.210.98.155:21...
Status: Forbindelse etableret, venter på velkomstbesked...
Respons: 220---------- Welcome to Pure-FTPd [privsep] [TLS] ----------
Respons: 220-You are user number 1 of 50 allowed.
Respons: 220-Local time is now 02:03. Server port: 21.
Respons: 220-IPv6 connections are also welcome on this server.
Respons: 220 You will be disconnected after 15 minutes of inactivity.
Kommando: USER [CENSUR]
Respons: 331 User [CENSUR] OK. Password required
Kommando: PASS ********
Respons: 230-User [CENSUR] has group access to: [CENSUR]
Respons: 230 OK. Current restricted directory is /
Kommando: SYST
Respons: 215 UNIX Type: L8
Kommando: FEAT
Respons: 211-Extensions supported:
Respons: EPRT
Respons: IDLE
Respons: MDTM
Respons: SIZE
Respons: REST STREAM
Respons: MLST type*;size*;sizd*;modify*;UNIX.mode*;UNIX.uid*;UNIX.gid*;unique*;
Respons: MLSD
Respons: AUTH TLS
Respons: PBSZ
Respons: PROT
Respons: ESTA
Respons: PASV
Respons: EPSV
Respons: SPSV
Respons: ESTP
Respons: 211 End.
Status: Tilsluttet
Status: Henter mappeliste...
Kommando: PWD
Respons: 257 "/" is your current location
Kommando: TYPE I
Respons: 200 TYPE is now 8-bit binary
Kommando: PASV
Respons: 227 Entering Passive Mode (67,210,98,155,6,252)
Kommando: MLSD
Respons: 550 Access is denied.
Fejl: Kunne ikke hente mappeindholdsliste
Senest rettet af hassen117 26. sep 2010, 12:07, rettet i alt 1 gang.
NOT DEAD YET!
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Re: problemer med FTP

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg opgav selv meget hurtigt at få Filezilla til at køre, og jeg ved at selv i windåse er der problemer med at man pludseligt ikke kan logge på :?

Derfor installerede jeg selv Firefox plugin'et "FireFTP", som er utroligt nemt og lækkert at bruge, og kan kun anbefale det til andre:
http://fireftp.mozdev.org/

Selv min kæreste og en bekendt, som begge kører windows og som ikke kunne få Filezilla til at virke har nu installeret FireFTP i deres Firefox og begge er utroligt glade for den, og hende den bekendte siger endda at det er meget hurtigere end Filezilla 8)
Hilsen Kenny
heden

Indlæg af heden »

Der er en velfungerende ftp-klient i Gnome's file manager Nautilus: Åbn Nautilus og gå ind under:
Fil->Tilslut til server...
Vælg tjenestetype: FTP(med login)
Udfyld med servernavn, brugernavn, og afkryds "Tilføj bogmærke" og vælg et passende bogmærkenavn

Et Voila!
Din ftp-server ligger nu under "Filer og Mapper" som det valgte bogmærkenavn
mvh
jhp
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

heden skrev:Der er en velfungerende ftp-klient i Gnome's

Den kan også tilgåes fra Steder i hoved menuen.
Et enkelt problem jeg har med den er at den ikke sender keep alive til serveren så efter noget tid med indaktivitet kobler den fra på nogle servere. Hvis du har en løsning på det må du meget gerne sige til.

Det samme problem gælder for SSH forbindelser, men det har jeg fundet ud af at kan rettes ved at tilføje

Kode: Vælg alt

ServerAliveInterval 5
i filen /etc/ssh/ssh_config.
hassen117
IRC nickname: hassen

Indlæg af hassen117 »

hej folkens, det der fireFTP, kunne min chrome ikke rigtig blive enig med, så jeg prøvede et program der hedder "bareFTP" og det fungere 110%...
NOT DEAD YET!
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: problemer med FTP [LØST]

Indlæg af laoshi »

hej folkens, det der fireFTP, kunne min chrome ikke rigtig blive enig med

- nej det er klart, for som Rattus Norvegicus så rigtigt skriver, så er det et Firefox-plugin...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
heden

Indlæg af heden »

AJenbo skrev:

Et enkelt problem jeg har med den er at den ikke sender keep alive til serveren så efter noget tid med indaktivitet kobler den fra på nogle servere. Hvis du har en løsning på det må du meget gerne sige til.
.

Jeg lavede lige et eksperiment! fra min PC1 (klient) nautilus-mountede jeg 2 mapper fra PC2 (severen) med henholdsvis ssh og ftp. (sat op med remeber password forever). Så snart disse mapper er mountet fra Nautilus, ligger de to mountpoints mappen i ~/.gvfs
    ls -al ~/.gvfs
    total 8
    dr-x------ 4 jhp jhp 0 2010-09-27 14:30 .
    drwxr-xr-x 72 jhp jhp 4096 2010-09-27 14:30 ..
    drwx------ 1 jhp jhp 0 1970-01-01 01:00 ftp as jhp on eeebox
    drwx------ 1 jhp jhp 4096 2010-08-06 10:21 sftp for jhp on eeebox
Jeg udførte herefter en reboot på PC2. Ventede et par minutter! og udførte så en ls -al ~/.gvfs på PC1
    ls -al ~/.gvfs
    total 4
    dr-x------ 3 jhp jhp 0 2010-09-27 14:30 .
sftp-mount overlever ikke, mens ftp-mount gør, og ftp-mount fungerer uden remount fra Nautilus, som ses af:
    ls -al ~/.gvfs/ftp\ as\ jhp\ on\ eeebox/usr/local
    total 0
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-02-17 00:00 .
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-11-14 00:00 ..
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-02-16 00:00 bin
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-04-21 01:00 etc
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-04-21 01:00 games
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-04-21 01:00 include
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-02-16 00:00 lib
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-02-16 00:00 man
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-04-21 01:00 sbin
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-06-24 18:59 share

Så jeg forstår ikke hvordan time-out er et problem for ftp-mounts.
Noget andet er, at hverken sftp-mount-mappen eller ftp-mount-mappen er rigtige *nix-mapper. Helt simple operationer
som f.eks. touch chown m.fl. virker ikke på disse mapper. Åbner man med en editor en fil på en af mount-mapperne går det i langt de fleste tilfælde galt: Lyx virker slet ikke, jed virker mange gange ikke, gedit sprøjter felmeddelelser ud i en lind strøm.

Moralen er at:
Mount-mapperne bør alene anvendes til at flytte filer frem og tilbage mellem klient og server.

mvh
jhp
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

heden skrev:
AJenbo skrev:

.

Jeg lavede lige et eksperiment! fra min PC1 (klient) nautilus-mountede jeg 2 mapper fra PC2 (severen) med henholdsvis ssh og ftp. (sat op med remeber password forever). Så snart disse mapper er mountet fra Nautilus, ligger de to mountpoints mappen i ~/.gvfs
    ls -al ~/.gvfs
    total 8
    dr-x------ 4 jhp jhp 0 2010-09-27 14:30 .
    drwx------ 1 jhp jhp 4096 2010-08-06 10:21 sftp for jhp on eeebox
Jeg udførte herefter en reboot på PC2. Ventede et par minutter! og udførte så en ls -al ~/.gvfs på PC1
    ls -al ~/.gvfs
    total 4
    dr-x------ 3 jhp jhp 0 2010-09-27 14:30 .
sftp-mount overlever ikke, mens ftp-mount gør, og ftp-mount fungerer uden remount fra Nautilus, som ses af:
    ls -al ~/.gvfs/ftp\ as\ jhp\ on\ eeebox/usr/local
    total 0
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-02-17 00:00 .
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-11-14 00:00 ..
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-02-16 00:00 bin
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-04-21 01:00 etc
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-04-21 01:00 games
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-04-21 01:00 include
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-02-16 00:00 lib
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-02-16 00:00 man
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2009-04-21 01:00 sbin
    drwx------ 1 jhp jhp 0 2010-06-24 18:59 share

Så jeg forstår ikke hvordan time-out er et problem for ftp-mounts.
Noget andet er, at hverken sftp-mount-mappen eller ftp-mount-mappen er rigtige *nix-mapper. Helt simple operationer
som f.eks. touch chown m.fl. virker ikke på disse mapper. Åbner man med en editor en fil på en af mount-mapperne går det i langt de fleste tilfælde galt: Lyx virker slet ikke, jed virker mange gange ikke, gedit sprøjter felmeddelelser ud i en lind strøm.

Moralen er at:
Mount-mapperne bør alene anvendes til at flytte filer frem og tilbage mellem klient og server.

mvh
jhp

min erfaring er følgende.

jeg bruger KUN sftp og ssh da dette er krypteret. alm ftp er ukrypteret og derfor ikke interessant

skal jeg lave ting på filer så arbejder jeg i forvejen via terminalen, og her virker ssh som om jeg var der selv.

skal jeg lave noget grafisk, så mountes mine steder automatisk (jeg bruger ssh nøgler) når jeg klikker på stedet i nautilus. ved hjælp af ssh og sftp der er JEG også ejer af alle filer jeg roder med, så jeg har ingen problemer med gedit eller lignende.
(bruger man ftp så er det ftp-profilen der står som ejer så vidt jeg husker)

min erfaring er så at sige omvendt af din. ftp stinker (og er usikker) og ssh og sftp styrer for vildt.

jeg tror at det i sidste ende er et spørgsmål om at sætte det ordentligt op hvis du har problemer med sftp.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
heden

Indlæg af heden »

soundpartner skrev:min erfaring er følgende.

jeg bruger KUN sftp og ssh da dette er krypteret. alm ftp er ukrypteret og derfor ikke interessant

skal jeg lave ting på filer så arbejder jeg i forvejen via terminalen, og her virker ssh som om jeg var der selv.

skal jeg lave noget grafisk, så mountes mine steder automatisk (jeg bruger ssh nøgler) når jeg klikker på stedet i nautilus. ved hjælp af ssh og sftp der er JEG også ejer af alle filer jeg roder med, så jeg har ingen problemer med gedit eller lignende.
(bruger man ftp så er det ftp-profilen der står som ejer så vidt jeg husker)

min erfaring er så at sige omvendt af din. ftp stinker (og er usikker) og ssh og sftp styrer for vildt.

jeg tror at det i sidste ende er et spørgsmål om at sætte det ordentligt op hvis du har problemer med sftp.

Jeg er enig langt hen henad ad vejen! De problemer, jeg skrev om, er markante i ftp-nautilus-mounts, mens de næsten ikke er tilstede i sftp-mounts (har jeg efterfølgende erfaret). Men der er stadig mange *nix-programmer, der ikke virker i sftp-mounts, som de ovenfor eksempelvist nævnte chown og touch. Anvender du den sftp-moutede mappe ukritisk, så støder du før eller senere på et problem.
At, f.eks. at udføre rsync, mellem en klientmappe og en sftp-mountet mappe er dybt tåbeligt! (fordi rsync, jo allerede virker over ssh)
Med ssh kan du, som jeg ved, du ved, eksekvere vilkårlige programmer på serveren fra klienten. Så ved redigering af en fil på serveren, er det alt andet lige, at foretrække at bruge en editor på serveren hertil.

Jeg er helt enig i, at sftp-mounts er at foretrække fremfor ftp-mounts. Men det er oftest ikke en valgmulighed, der stilles til rådighed. Ftp er et "ene-og-alene krav" fra mange udbydere.

Om der var frit valg på alle hylder, ville jeg selv foretrække NFS-mounts gennem ssh-tunler
mvh
jhp
Senest rettet af heden 27. sep 2010, 19:19, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

En del af mit arbejde fore går med kunnet der kun stille ftp som en mulighed, jeg foretrækker ellers også sftp.
heden

Indlæg af heden »

Min oprindelige kommentar, kan misforstås, som om ftp-mount er bedre end sftp-mount.
Dette er ikke tilfældet.
Mit svar var om time-out. Og her er ftp-nautilus-mount overlegen over sftp-nautilus-mount.! ftp-nautilus-mount er robust mod tabt forbindelse, mens sftp-mount bryder sammen

Men for at undgå misforståelser, så falder valget mellem de to onder, også i min vurdering, ud til sftp's fordel
Men hvorfor i alverden bruge sftp-mounts? når ssh åbner andre overlegne muligheder?
mvh
jhp
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du ikke skal bruge seje terminal funktioner eller det er et billed der skal arbejdes på i gimp, så ville ej fortrække sftp frem for ssh, jeg bruge dem begge i situationer hvor de passer bedst.