BlueJ funktion - fejl informations tekst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Ziggy

BlueJ funktion - fejl informations tekst

Indlæg af Ziggy »

Hej alle.

Er der nogle der er kendte med java udviklings programmet BlueJ?
Jeg har en lille problem stilling!
Det sker jo til tider man ikke får skrevet det helt rigtige, lige som computeren vil ha det, idet man compiler sit nyskabte program, og til dette er der et praktisk hjælpe tekst i bunden af skærmbilledet som retter, mere præcis, henvendelse imod fejlen, end blot en markeret linje.
Problemet for mig er så, at denne ikke skriver en beskrivelse af selve problemet men den beskriver adressen på filen som jeg nu engang arbejder med. som fx : blueJ/basicjavaprojects/chapter3/..... osv....
grunden til jeg spørg her, er fordi jeg har set den ønskede form for besked, blot kun i windows/mac.

Jeg håber der nogle derude der måske har en ide til mig :-) Har prøvet det meste af efterhånden, føler jeg... :-)

Cheers.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: BlueJ funktion - fejl informations tekst

Indlæg af lath »

Ziggy skrev:Hej alle.

Er der nogle der er kendte med java udviklings programmet BlueJ?
Jeg har en lille problem stilling!
Det sker jo til tider man ikke får skrevet det helt rigtige, lige som computeren vil ha det, idet man compiler sit nyskabte program, og til dette er der et praktisk hjælpe tekst i bunden af skærmbilledet som retter, mere præcis, henvendelse imod fejlen, end blot en markeret linje.
Problemet for mig er så, at denne ikke skriver en beskrivelse af selve problemet men den beskriver adressen på filen som jeg nu engang arbejder med. som fx : blueJ/basicjavaprojects/chapter3/..... osv....
grunden til jeg spørg her, er fordi jeg har set den ønskede form for besked, blot kun i windows/mac.

Jeg håber der nogle derude der måske har en ide til mig :-) Har prøvet det meste af efterhånden, føler jeg... :-)

Cheers.

Jeg kender godt Bluej - engang havde vi Michael Kölling (Ham der har lavet BlueJ og tilhørende bog som Java som underviser på SDU). Fremragende underviser iøvrigt.

Jeg er ikke helt klar over hvad du vil for du skriver ikke særlig klart hvad:
praktisk hjælpetekst i bunden af skærmen

er.

Fejlbeskeder?, så ...
Du kan som altid kompilere via terminalen:
java compileren hedder javac, og den skal have nogle argumenter med sig for at forstå hvad du vil (det er ikke et interaktivt program, og det er heller ikke grafisk -det er text only)
manual side til javac:
http://linux.die.net/man/1/javac-java-1.6.0-openjdk

Java programmer kan du også starte fra en terminal med java kommandoen.
Bemærk at java forventer at din main er i en *.class fil og dine andre pakker er i mapper med tilhørende *.class filer.
java kan æde jar pakke filer ved at bruge -jar optionen i stil med:

Kode: Vælg alt

java -jar /absolut/sti/til/mit/java/program.jar

eller med en relativ sti, hvis du er i samme masse som jar filen:

Kode: Vælg alt

java -jar ./program.jar

hvor ./ betyder denne mappe.

eller er det sådan en her?
Billede
fra http://library.gnome.org/devel/gtk/unstable/GtkStatusbar.html (her et det en softwarekomponent fra GTK+, så ignorer header filen nedenunder - det er for C programmører).
"Hold on" teksten er i det der hedder en Statusbar.

Kig i Java swing tutorial - det
vil du måske have gavn af.
Klik også på Home knappen på den side som fører dig til Java Tutorial (for)siden - der er masser af andre ting at lære.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Ziggy

Indlæg af Ziggy »

Forsøger lige at uploade et skærmbillede af fejlmeddelelsen.

[img]file:///home/zuzu/Desktop/BlueJ.png[/img]

Hvis det virker, så kan du se hvad jeg mener med fejlmeddelelsen i bunden af billedet. Hvor teksten er .../Chapter4/Excercises/Page320_1.java

Jeg ved ik hvordan jeg skal forklare det mere tydeligt end at det er den meddelelse der kommer frem, i bunden, hvis man laver en syntax error, fx. kunne den skrive "Expected ";" eller lignende hvad der ku være galt...
I det her billede har jeg dog med vilje lavet fejlen til at jeg har fjernet v'et i void, i min main metode.

Jeg håber dette var til lidt mere hjælp.
Ziggy

Indlæg af Ziggy »

hmm,, jeg vist ikke helt en haj til at uploade billeder... hmm...
lath

Indlæg af lath »

Ziggy skrev:hmm,, jeg vist ikke helt en haj til at uploade billeder... hmm...

file:// betyder din egen computers harddisk, og den kan vi selvfølgelig ikke nå, fordi det ikke er en web server, men et utilgængeligt filsystem på din computer.
Det skal uploades til et sted som retunerer et http:// link.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Du kan se her hvordan du uploader billeder til forum: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=5191&hilit=billeder+forum
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
lath

Indlæg af lath »

laoshi skrev:Du kan se her hvordan du uploader billeder til forum: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=5191&hilit=billeder+forum

Det kunne være du kørte med en gammel version af BlueJ med kendte fejl i så:
Hvis du har en version af BlueJ som er ældre en end 3.0.2, så af-installer din nuværende version, og installer denne her:
http://www.bluej.org/download/files/bluej-302.deb

Du skal først downloade den, og så dobbeltklikke på den - indtaste din kode, og trykke på installer knappen.
Når programmet er færdig, så er BlueJ 3.0.2 installeret. Du skal naturligvis have et JRE, og en JDK installeret før du kan bruge den.

/Lars
Ziggy

Indlæg af Ziggy »

Billede

Det skulle være et skærmbillede der, og som i kan se er fejlen at jeg i det her tilfælde har fjernet v'et i void, i min main metode.
I bunden af skærmbilledet kan i se den adresse henvisning jeg snakkede om tidligere. Ud til venstre for den, er der et spørgsmåls tegn og så står der saved.
Jeg håber denne forklaring er forklarende nok :-p

Ziggy
Ziggy

Indlæg af Ziggy »

lath

Indlæg af lath »

Ziggy skrev:Billede

Det skulle være et skærmbillede der, og som i kan se er fejlen at jeg i det her tilfælde har fjernet v'et i void, i min main metode.
I bunden af skærmbilledet kan i se den adresse henvisning jeg snakkede om tidligere. Ud til venstre for den, er der et spørgsmåls tegn og så står der saved.
Jeg håber denne forklaring er forklarende nok :-p

Ziggy

...

http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... d48854.png

Du klikker på spørgsmålstegnet.

Edit:
Iøvrigt, så hedder din
Ziggy skrev:adresse henvisning

en fil.

/Lars
Ziggy

Indlæg af Ziggy »

Hvis jeg trykker på spørgsmålstegnet kommer der et vindue frem med følgende tekst :

No help available for this message.
Please email the text of the error message
to mik@bluej.org - we will then add a help text to our help database.
thanks.
home/zuzu/skole/... osv...

Men dette er jo ikke nogen hjælp.

Ziggy
lath

Indlæg af lath »

Ziggy skrev:Hvis jeg trykker på spørgsmålstegnet kommer der et vindue frem med følgende tekst :

No help available for this message.
Please email the text of the error message
to mik@bluej.org - we will then add a help text to our help database.
thanks.
home/zuzu/skole/... osv...

Men dette er jo ikke nogen hjælp.

Ziggy

Ja, så må du gøre som der står - emaile den besked sammen med kildekoden til Michael Kölling for at få en bedre hjælpetekst.
Indtil videre må du så kalde javac (Java compileren) direkte fra terminalen.

/Lars
Ziggy

Indlæg af Ziggy »

Ja, så må du gøre som der står - emaile den besked sammen med kildekoden til Michael Kölling for at få en bedre hjælpetekst.

Det er også det mest åbenlyse svar. Hvilket jeg også har tænkt over. Men forstå mig ret. Det kan jeg jo ikke gøre hver gang jeg har et lille problem. Og da jeg er igang med en lærer proces vil der opstå masser af fejl over tiden.
Tror bare jeg må nøjes...

Ziggy
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Ziggy skrev:

Det er også det mest åbenlyse svar. Hvilket jeg også har tænkt over. Men forstå mig ret. Det kan jeg jo ikke gøre hver gang jeg har et lille problem. Og da jeg er igang med en lærer proces vil der opstå masser af fejl over tiden.

Ziggy

hvis ikke ham der laver softwaren får det at vide når det generere fejl, så kan han jo ikke rette fejlen, og så får du det jo aldrig til at fungere...

det er en lidt anden måde at se det på
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lath

Indlæg af lath »

Ziggy skrev:

Ziggy

Ziggy

Det kan være du er vokset fra BlueJ:
Prøv i stedet NetBeans: http://www.netbeans.org/, eller Eclipse: http://www.eclipse.org/

/Lars