ubuntu? Findes enklere Linux?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
333
IRC nickname: for ny Ubuntu ejer

ubuntu? Findes enklere Linux?

Indlæg af 333 »

Hvordan kan jeg,
-finde ud af, hvad hvid lukket kuvert betyder, øverst, i højre afdeling?
-hører Københavns radio på min pc?
--har svært ved at finde/forstå hvad det er for en www- adresse ubuntu efterspørger.
-få HP DeskJet 820Cxi i 'Pararallel port' til at skrive?
--som om ubuntu kun kender model 'HP DeskJet 820C' - uden -xi'
---HP deskjet 920c i usb port virker
-se lille ( få minutter ) reklamefilm på cd/dvd på pc?
-undgå ubuntu-skærm går i sort så hurtigt?
--undgå ulejlighed adgangskode ønskes igen, eller hvad det hedder.
---adgangskoden er for krævende lang/stor at indtaste hver gang, så tit!
---- har endnu ikke fundet sted at ændre den, igen.
-slukke pc, uden fysisk at trykke pc's kontakt? Ubuntu bruger selv bogstavkombinationen "Sluk"
-få lyd ud af pc højtalerne?
--ingen indikation af pc modtager data og forsøger at sende ud i højtaler.
-se ubuntu har sat pc i gang med at arbejde.
--at pc har registreret jeg har valgt en handling?
---nu sidder jeg, og venter eller trykker flere gange.
-få Gmail skærmbilled i samme størrelse som jeg kender det?
--som om lavere, og anden skrift og størrelse.
---som om ubuntu fråser med linier / plads øverst i top,
-----mit arbejdsområde føles så ubekvent lille!
-undgå: der er næsten røde bølger under alt hvad jed skriver, på dansk.
--hvor er indstilling for stavekontrollen, hvordan ser stavekontrollen ud, og hvad skal ændres?

Så jeg er bange for dette Ububtu bekendskab er endnu et edb-mareridt, der heller ikke passer til min logik?
-det eneste gode: jeg har fået liv i / opstartet gammel 'død' Pentium II, med Ubuntu 10.04 fra udlandet.
--det er den maskine jeg kører / forsøger ubuntu på.
----fordi, det er jeg blevet fortalt nemt skulle kunne lade sig gøre med Linux,
-----Ubuntu oplever jeg tung.

Jeg har købt og downloadet Kim Ludvigsen's 95 sider "Ubuntu for begyndere"
-men jeg kan ikke overskue og finde hjælp til de problemer jeg ønsker at få løst.

Peter Jensen
24 41 16 52
Helsingør
Senest rettet af 333 24. sep 2010, 12:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: ubuntu? Findes enklere Linux?

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum :)

Du har mange fornuftige spørgsmål og vi kan nok løse de fleste, men kan du ikke oprette separate tråde for hvert spørgsmål ? , det er både for din egen og supportenes skyld, for som det er nu bliver det en stor gang rod, når folk skal hjælpe med så mange spørgsmål i samme tråd.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
333
IRC nickname: for ny Ubuntu ejer

Indlæg af 333 »

Hvordan svarer jeg?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i forum

Det var godt nok en lang række problemer på en gang.

Men jeg ville starte med at køre dette script

http://scripts.linux.dk/joomla/index.ph ... -1004.html

Det løser mange af dine problemer.

Der efter ville jeg køre denne kommando i terminal

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -y vlc vlc-plugin-pulse mozilla-plugin-vlc && sudo apt-get purge -y totem-mozilla && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y && sudo aptitude install flashplugin-nonfree
og det vil løse problemerne med radioen.

Ellers er der megen god hjælp at hente her

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Itemid=102

Og tilslut skulle det stadig være noget der driller, er det god skik kun at stille et problem i hver tråd man opretter, det gør hjælpen mere kvalificeret.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

det er en skidt ide at samle så mange spørgsmål i en tråd, men here goes

333 skrev:Hvordan kan jeg,
-finde ud af, hvad hvid lukket kuvert betyder, øverst, i højre afdeling?

dette hvide brev bruges af forskellige chatklienter så som amsn, pidgin osv
333 skrev:-hører Københavns radio på min pc?

det må være noget med at gå ind på denne radies hjemmeside og finde deres net-radio
333 skrev: -har svært ved at finde/forstå hvad det er for en www- adresse ubuntu efterspørger.

jeg forstår ikke din mening... generelt så kom med så mange oplysninger som muligt da dette gør at du bliver nemmere at forstå og uden misforståelser
333 skrev:-få HP DeskJet 820Cxi i 'Pararallel port' til at skrive?
-som om ubuntu kun kender model 'HP DeskJet 820C' - uden -xi'
-HP deskjet 920c i usb port virker

mit bud er at du skal bruge denne 820c driver da der ikke er den store forskel på de 2 printers så vidt jeg kan se
333 skrev:-se lille ( få minutter ) reklamefilm på cd/dvd på pc?

skal du kunne se dvd skal du bruge nogle programmer der kan læse dvd-formatet
gå ind på http://scripts.linux.dk og find ubuntu 10.04 scriptet og kør dette. det klarer en masse af disse ting for dig
giv dig GOD tid til dette. du må ikke afbryde scriptet mens det arbejder for så får du en masse andre problemer
333 skrev:-undgå ubuntu-skærm går i sort så hurtigt?

dette er en instilling under pauseskærmen (system>instillinger>pauseskærm)
333 skrev: undgå ulejlighed adgangskode ønskes igen, eller hvad det hedder.

din adgangskode er en stor sikkerhedsfaktor. du kan slå koden fra efter pauseskærm samme sted som tidligere, du kan ligeledes slå automatisk logind til under (system>administration>logindskærm) men du kan ikke slette brugen af koden helt.
jeg ved ikke hvad du mener med adgangskode ønskes igen, forklar lidt mere præcist hvad dette er så kan det være dette kan løses
333 skrev: adgangskoden er forkrævende lang/stor at indtaste hver gang, så tit!
har endnu ikke fundet sted at ændre den, igen.

adgangskoden SKAL være sikker. jeg mener det er min 6 tegn og forskellig for brugernavn osv. dette er en sikkerhedsinstilling som ikke kan omgås
333 skrev:-slukke pc, uden fysisk at trykke pc's kontakt? Ubuntu bruger selv bogstavkombinationen "Sluk"

oppe i højre hjørne er der en ikon (en cirkel med en streg i toppen) tryk på denne, og så luk ned. virker dette ikke kan det være fordi du har noget gamelt hardware (du skrev noget om at det var en pentium2 maskine) som er dårligt understyttet
333 skrev:-få lyd ud af pc højtalerne?
-ingen indikation af pc modtager data og forsøger at sende ud i højtaler.

igen hvis der er tale om meget gammelt hardware kan der være tale om at vi skal til at trylle med drivers osv. opret en seperat tråd om dette, så skal du nok få den hjælp du har behov for
333 skrev:-se ubuntu har sat pc i gang med at arbejde.
-at pc har registreret jeg har valgt en handling?
-nu jeg sidder og venter eller trykker flere gange.

du kan se på maskinen om denne arbejder. generelt så modtager ubuntu din komando med det samme, men hvis der er tale om en meget gammel maskine så kan denne godt være lang tid om at komme fra a til b.
godt nok er ubuntu en del lettere end windows vista, men tråerne vokser ikke ind i himmelen. hvis maskinen er født med en windows der er ældre end windows xp, (mere end 10 år gammel) så er der tale om gammelt og sløvt hardware og man kan ikke forvente at dette arbejder lige så godt som nyt hardware
333 skrev:-få Gmail skærmbilled i samme størrelse som jeg kender det?
-som om lavere, og anden skrift og størrelse.
-som om ubuntu fråser med linier / plads øverst i top,
-mit arbejdsområde føles så ubekvent lille!

jeg vil gætte på at du er vand til internet explorer. ubuntu bruger firefox, og der vil være forskel på disse to programmer
333 skrev:-undgå: der er næsten røde bølger under alt hvad jed skriver, på dansk.
-hvor er indstilling for stavekontrollen, hvordan ser stavekontrollen ud, og hvad skal ændres?

det kommer an på hvilket prigram du arbejder i. mere info er derfor nødvendigt
333 skrev:Så jeg er bange for dette Ububtu bekendskab er endnu et edb-mareridt, der heller ikke passer til min logik?
-det eneste gode: jeg har fået liv i / opstartet gammel 'død' Pentium II, med Ubuntu 10.04 fra udlandet.
det er den maskine jeg kører / forsøger ubuntu på.
-fordi, det er jeg blevet fortalt nemt skulle kunne lade sig gøre med Linux,
-Ubuntu oplever jeg tung.

der findes lættere versioner end ubuntu, men disse vil så ofte ikke være så brugervenlige. det er derfor et spørgsmål om prioritet.
333 skrev:Jeg har købt og downloadet Kim Ludvigsen's 95 sider "Ubuntu for begyndere"
-men jeg kan ikke overskue og finde hjælp til de problemer jeg ønsker at få løst.

generelt skal du huske på at ubuntu (og linux) ikke er windows. Alt er derfor anderledes og nyt.
hvis du væbner dig med tålmodighed, tager et problem ad gangen, og opretter tråde hvor du kommer med alt det info du nu kan tænke kunne have bare den midnste relevans for et givent emne så skal du nok komme igennem det.
333 skrev:
Peter Jensen
24 41 16 52
Helsingør
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
snigepige
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlæg af snigepige »

Hej 333 og velkommen til :O)

Du lyder som mig selv da jeg startede. Heldigvis er folk herinde meget hjælpsomme og dygtige. Så jeg foreslår som de andre at du stiller dine spørgsmål i tråde hver for sig, det er det nemmeste for alle.

Derudover vil jeg sige bare hæng på; man vænner sig hurtigt til de nye metoder og efter kort tid finder man ud af at arbejdsgangen som oftest er hurtigere og mere enkel end man har været vant til :O)
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige

laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Kast også lige et blik på denne begyndervejledning:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
- og når du så har fulgt alle vores gode råd (og evt. også brugt søgefunktionen her i forum) - så er det bedst at vender tilbage med ét spørgsmål pr. tråd - som vist også allerede et par stykker har fortalt dig.
God jagt!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Skriver lige et mere uddybende svar...
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Med de specs. er spørgsmålet også om du ikke er bedre tjent med at kører Xubuntu på den pc, det kan kører ved lavere specs. og er en "letvægtsudgave" af Ubuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Generelt ville det være meget hjælpsom hvis du skrev hvor dan du er kommet frem til der hvor du har problemet, og hvad du er vand til at der skulle ske.

333 skrev:-finde ud af, hvad hvid lukket kuvert betyder, øverst, i højre afdeling?

Den indeholder også en email klient og et program til at skrive og læse twitter, facebook m.m. Uden at du behøves at gå ind på siderne. Hvis du ikke ønsker at bruge nogle af delene kan du Højer klikke på den og vælge fjern. Det er dog også muligt at fjerne individuelle dele af den ved at afinstallere de enkelt programmer, du kan også installere et program så den vil vise dig når du modtagere nye beskeder på din gmail. Den vil lyse grøn når du har nye beskeder.

333 skrev:-hører Københavns radio på min pc?
--har svært ved at finde/forstå hvad det er for en www- adresse ubuntu efterspørger.

Prøv følgende link: mms://wmscr1.dr.dk/e04ch09m go vælge ok når den spørg om den skal åbne det i totem.
Da vi ikke kan vide hvad du har gjort for at få det spørgsmål om så du må være lidt mere præsis med hvad det er for en adresse og hvordan du er kommet frem til den.
Vil den stadig ikke spille gå åben programmer->Ubuntu softwarecentere og søg efter "gstreamer mms", og installer så den pakke der dukker frem på listen. Her efter skulle det meget gerne virke. Sansyneligvis også direkte fra DRs hjemmeside.

333 skrev:-se lille ( få minutter ) reklamefilm på cd/dvd på pc?

Dette er normalt bare at åbne filmen og så vil den selv installere det der skal bruges.

333 skrev:---- har endnu ikke fundet sted at ændre adgangskoden, igen.

System->indstillinger->om mig->skift adgangs kode

333 skrev:-slukke pc, uden fysisk at trykke pc's kontakt? Ubuntu bruger selv bogstavkombinationen "Sluk"

Jeg er slet ikke med på hvad du mener med "bogstavkombinationen"?

333 skrev:-få lyd ud af pc højtalerne?
--ingen indikation af pc modtager data og forsøger at sende ud i højtaler.

ved siden af den lukket kuvert er der et højtaler ikon, det kan du bruge til at sikre dig at lyden er slåt til og at der er skruget op for styrken.

333 skrev:-se ubuntu har sat pc i gang med at arbejde.
--at pc har registreret jeg har valgt en handling?
---nu sidder jeg, og venter eller trykker flere gange.

Du kan se aktivitets nivouet under, system->administration->system overvågning. Der vil også ofte være et en blok i bunden af skærmen hvod der står at programmet er ved at åbne, og musen vil blive tli en cirkel der rejer rundt.

333 skrev:-få Gmail skærmbilled i samme størrelse som jeg kender det?
--som om lavere, og anden skrift og størrelse.
---som om ubuntu fråser med linier / plads øverst i top,
-----mit arbejdsområde føles så ubekvent lille!

Hvor dan kender du det? Vi har ikke set din gamle computer...
Du kan trykke ctrl og +, for at forstøre en hjemme side.
Du kan trykke F11 for at bruge hele skærmen til en hjemme side.
Du kan ændre standard skifttyper og størelser under system->indstillinger->Udseende->Skrifttyper.
Det kan jo også være du ikke har indstillet skærmen korrekt, eller driveren til dit grafik kort ikke er blevet installeret. Prøv at gå ind under system->indstillinger->skærm og se om det er den opløsning du pleget at køre.

333 skrev:-undgå: der er næsten røde bølger under alt hvad jed skriver, på dansk.
--hvor er indstilling for stavekontrollen, hvordan ser stavekontrollen ud, og hvad skal ændres?

Normalt højer klikker du og vælger dansk under sprog. Men som sagt kan det variere fra program til program.

333 skrev:Så jeg er bange for dette Ububtu bekendskab er endnu et edb-mareridt, der heller ikke passer til min logik?
--det er den maskine jeg kører / forsøger ubuntu på.
----fordi, det er jeg blevet fortalt nemt skulle kunne lade sig gøre med Linux,
-----Ubuntu oplever jeg tung.

Jeg kan godt forstå du syndes maskinen er sløv hvis det er en Pentium 2, det er på rådet at du har en 1Ghz cpu med 1GB ram, Pentum 2 er normalt omkring halvt så hurtig.
Bliver du hængende list skal vi nok får gjodt det til en god oplevelse.
Hvis det er muligt for dig kunne det også være det var en god ide at møde op til et af vores arrangemanger så du kan få en introduktion til hele systemet.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Københavns Radio også kaldet DR P4 København:
Åbn rhythmbox musikafspiller: Programmer->Lyd og Video->Rhythmbox musikafspiller.
Klik på "Radio" i venstre kolonne.
Opret P4 København ved at taste CTRL+I (eller klikke på opret ny internet-radiostation på værktøjslinjen øverst).
Indsæt følgende linje og vælg efterfølgende Tilføj.

Kode: Vælg alt

http://www.dr.dk/netradio/Metafiler/pls/dr_p4_koebenhavn_128.pls

Så er den gemt som station under radio i rhythmbox og du kan til enhvert tid høre P4 KBH ved at dobbeltklikke på den nyoprettede kanal. (Bemærk der går lidt tid før den starter da den skal læse lidt ind i bufferen).