adgangskode

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Tommy Noerup
IRC nickname: Tommy
Geografisk sted: Valby

adgangskode

Indlæg af Tommy Noerup »

Når min pauseskærm kører, er computeren pludselig begyndt at bede om adgangskode, når jeg vil tilbage. Indtil nu har det været nok bare at bevæge musen lidt. Hvordan slipper jeg af med det?

I det hele taget er jeg ret irriteret over den adgangskode. Ingen andre end mig bruger computeren, så det giver ingen mening, er kun et irritationsmoment. Hvordan kan jeg få computeren til at lade være med at bede om adgangskode fx når opdateringer skal installeres?
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: adgangskode

Indlæg af laoshi »

Du går ind i System > Indstillinger > Pauseskærm og fjerner markeringen fra "Lås skærm mens pauseskærmen er aktiv"
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Tommy Noerup skrev:Når min pauseskærm kører, er computeren pludselig begyndt at bede om adgangskode, når jeg vil tilbage. Indtil nu har det været nok bare at bevæge musen lidt. Hvordan slipper jeg af med det?

I det hele taget er jeg ret irriteret over den adgangskode. Ingen andre end mig bruger computeren, så det giver ingen mening, er kun et irritationsmoment. Hvordan kan jeg få computeren til at lade være med at bede om adgangskode fx når opdateringer skal installeres?

du kan fjerne adgangskoden ved pauseskærmen ved at gå ind i instillenger for pauseskærm (system>instillinger>pauseskærm) og fjerne hakket der hvor der står noget i stil med lås computeren mens pauseskærm er aktiv.
at fjerne kode ved install af pakker osv KAN godt lade sig gøre, men det er så stor en sikkerhedsrisiko at det ikke er noget jeg vil hjælpe med.
fjerner du koden vil alle også eventuelle udefra have uhindret adgang til din computer og alt din data. ikke kun hvis de sidder med maskinen fysisk (den evt bliver stjålet f.eks.) men også via nettet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Tommy Noerup
IRC nickname: Tommy
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Tommy Noerup »

Der er ikke noget flueben der. Der har heller aldrig været det. Jeg har "løst" problemet, ved at ændre, så der går to timer, inden den går på pauseskærm. Men det er da lidt irriterende, at jeg ikke har en pauseskærm.

Jeg er i det hele taget aldrig blevet færdig med at sætte min computer op. Igen er det de forbandede koder der driller. Jeg kan ikke finde ud af at få noget ind i den der terminal, for den beder om en kode, og den påstår det er en forkert kode jeg indtaster, hvad det muligvis også er, men jeg aner ikke hvor jeg har den rigtige.

Jeg kunne godt tænke mig at få en eller anden nørd, til at sætte den op for mig, men jeg kender ingen
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Tommy Noerup skrev:Der er ikke noget flueben der. Der har heller aldrig været det. Jeg har "løst" problemet, ved at ændre, så der går to timer, inden den går på pauseskærm. Men det er da lidt irriterende, at jeg ikke har en pauseskærm.

Jeg er i det hele taget aldrig blevet færdig med at sætte min computer op. Igen er det de forbandede koder der driller. Jeg kan ikke finde ud af at få noget ind i den der terminal, for den beder om en kode, og den påstår det er en forkert kode jeg indtaster, hvad det muligvis også er, men jeg aner ikke hvor jeg har den rigtige.

Jeg kunne godt tænke mig at få en eller anden nørd, til at sætte den op for mig, men jeg kender ingen

Hvis du åbner System > Indstillinger > Pauseskærm, og finder nederste venstre hjørne.
Der finder du hjælp knappen. Lige over den knap er der en chekboks - og ud for den er der en tekst hvor der står: "Lås skærm mens pauseskræm er aktiv". Sørg for at der ikke er et flueben i den chekboks.
Klik til sidst på Luk knappen for at lukke Pauseskærm.

... og så har den checkboks iøvrigt været der de sidste mange Ubuntu versioner.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Tommy Noerup skrev:Der er ikke noget flueben der. Der har heller aldrig været det. Jeg har "løst" problemet, ved at ændre, så der går to timer, inden den går på pauseskærm. Men det er da lidt irriterende, at jeg ikke har en pauseskærm.

Kig forbi sslug, labitat eller osaa for at få noget nørd hjælp.
Adgangs koden er den samme som du taster når du låser pause skærmen op, hvis altså ikke du har en seperat bruger og administrator konto. Husk at du ikke kan se koden når du taster.