Hej,
Jeg har et par gamle diske med Parallel ATA interface. Jeg skal have nyt bundkort i min komputer, og vil gerne have et ude IDE bus. Er der nogen, der kender en metode til det? Diskene har flere partitions, der enten er i Windows NTFS format eller Linux ext3 format, Diskene er for små til at det kan betale sig for mig at fortsætte med at bruge dem. Dertil bruger de for meget strøm.
Hilsen Karsten
Redde data fra PATA diske
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Redde data fra PATA diske
knyblad skrev:Hej,
Jeg har et par gamle diske med Parallel ATA interface. Jeg skal have nyt bundkort i min komputer, og vil gerne have et ude IDE bus. Er der nogen, der kender en metode til det? Diskene har flere partitions, der enten er i Windows NTFS format eller Linux ext3 format, Diskene er for små til at det kan betale sig for mig at fortsætte med at bruge dem. Dertil bruger de for meget strøm.
Hilsen Karsten
Køb en SATA harddisk, og en harddisk kasse der har et SATA signal-stik og strøm-stik.
Senere flytter du harddisken over i computeren med det nye bundkort.
USB harddisk kassen koster ikke særlig meget. Husk at den skal have ekstern strøm - for på de fleste laptops snyder laptop-producenterne med USB strømforsyningen der ikke kan levere varen.
Windows er muligvis meget følsom overfor at flytte NTFS system-partitioner og kan kræve en geninstallation.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags