Multimedie computer

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
niels

Multimedie computer

Indlæg af niels »

Hej.

Jeg overvejer at investere i en computer til multimediebrug. Dvs. afspille digital musik (MP3 FLAC) over mit anlæg og se video, dvd og evt. tv på mit fjernsyn.

Jeg er i tvivl om, hvilken hardware og software der vil være at foretrække. Jeg har overvejet en EeeBox med fx MythUbuntu. Men hvilke forslag har i til hardware/software opsætning?

Den skal leve op til følgende krav:
    Lydløs (eller MEGET stille)
    Billig
    Kompakt
    God lyd (et godt lydkort?)
    HDMI udgang
    Mulighed for at tilslutte til anlæg
    Afspilning i HD

Der ud over må den meget gerne leve op til:
    Lavt strømforbrug
    Afspille musik til anlæg samtidig med at der afspilles lyd/video til tv
    TV tuner, så den kan optage tvsignal
    Mulighed for at bruge en fjernbetjening
    Mulighed for at styre via computer, android, etc.

Hvad skal man i øvrigt være opmærksom på, når man vil lave sig en multimediecomputer?

Mvh, Niels
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Multimedie computer

Indlæg af Claus Henriksen »

niels skrev:Hej.

Jeg overvejer at investere i en computer til multimediebrug. Dvs. afspille digital musik (MP3 FLAC) over mit anlæg og se video, dvd og evt. tv på mit fjernsyn.

Jeg er i tvivl om, hvilken hardware og software der vil være at foretrække. Jeg har overvejet en EeeBox med fx MythUbuntu. Men hvilke forslag har i til hardware/software opsætning?

Den skal leve op til følgende krav:
    Lydløs (eller MEGET stille)
    Billig
    Kompakt
    God lyd (et godt lydkort?)
    HDMI udgang
    Mulighed for at tilslutte til anlæg
    Afspilning i HD

Der ud over må den meget gerne leve op til:
    Lavt strømforbrug
    Afspille musik til anlæg samtidig med at der afspilles lyd/video til tv
    TV tuner, så den kan optage tvsignal
    Mulighed for at bruge en fjernbetjening
    Mulighed for at styre via computer, android, etc.

Hvad skal man i øvrigt være opmærksom på, når man vil lave sig en multimediecomputer?

Mvh, Niels

Måske kan denne SSLUG side hjælpe: http://wiki.sslug.dk/index.php?title=MythTVWorkshop
Jeg tror den opfylder dine krav.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
niels

Indlæg af niels »

ubuntuuser42 skrev:Måske kan denne SSLUG side hjælpe: http://wiki.sslug.dk/index.php?title=MythTVWorkshop

Det ser bestemt spændende ud!

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om musik-delen af setuppet:
    Vil det være muligt at køre seperat lyd til TV og anlæg?
    Hvordan er lydkvaliteten?
    Har MythUbuntu et ordentligt UI til musikafspilning af større musiksamlinger?
    Kan musikafspilning styres uden at skulle have TV'et tændt (fx med en android app)?

Hvis der er nogen der har erfaringer med setuppet, vil jeg også meget gerne høre et par kommentarer til maskinens lydniveau.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

niels skrev:
ubuntuuser42 skrev:Måske kan denne SSLUG side hjælpe: http://wiki.sslug.dk/index.php?title=MythTVWorkshop

Det ser bestemt spændende ud!

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om musik-delen af setuppet:
    Vil det være muligt at køre seperat lyd til TV og anlæg?
    Hvordan er lydkvaliteten?
    Har MythUbuntu et ordentligt UI til musikafspilning af større musiksamlinger?
    Kan musikafspilning styres uden at skulle have TV'et tændt (fx med en android app)?

Hvis der er nogen der har erfaringer med setuppet, vil jeg også meget gerne høre et par kommentarer til maskinens lydniveau.

hvis du skal have musik ud uafhængigt af film så skal du have en maskine med 2 lydkort eller i det mindste med flere udgange.
jeg har personligt en maskine med 26 lydkanaler (13 stereo) og laver af og til et setup hvor jeg kan spille forskellig musik i forskellige højttalere

lydkvaliteten kommer helt an på det lydkort du nu bruger.

jeg har ikke selv leget med muthbuntu, men jeg har set at linuxshoppen netop har fået en shutle-pc med dualcore atomprocessor og som er pasivt kølet. den er på størelse med en eeebox, men har lige plads til et dvd drev oven i hatten. jeg kunne meget væl tænke mig at skifte min eeebox ud med en sådan når jeg lige finder økonomien til det
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jeg har kigget på den Shuttle som soundpartner har skrevet om.

Sød lille sag, men det er en barebone, så du skal tilføje RAM, harddisk, og DVD/Blueray-drev:
Link: http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showvariant_id=7540

Jeg kan lide at dimsen kan monteres bag på skærmen. F.eks har min 20" LCD monitor mulighed for det.

Jeg kan ikke anbefale at købe en Asrock ION 330 HT, hvor mikroprocessorens lille blæser virkeligt larmer meget på en høj frekvens, som efter nogen tid giver mig tinitus.
Hvis jeg bruger maskinen sidder jeg af gode grunde med hørepropper, og jeg har derfor planer om at introducere lidt ekstra elektronik i maskinen, så det er mig der styrer hvad der sker med den blæser.
Den skal selvfølgelig have en elektronisk varmesikring der enten klipper strømmen (12 volt), hvis det bliver for varmt, eller sætter max spænding på blæseren kombineret med kommunikation til en lille Linux device driver der kan sætte frekvensen ned på mikroprocessoren, så den udvikler mindre varme.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags