Hej Ubuntu brugere
Jeg har netop opgraderet fra 9.10 til 10.04. (via opgraderingsprogrammet)
Det er gået ganske nemt, med kun et træls problem.
Min skærmopsætning er gået i kludder. Tidligere (9.10) har det fungeret helt automatisk. Det blav sat op automatisk ved installation.
10.04 har rodet rundt og opløsningen er sat til noget der ligner 800x600 i stedet for de 1440x900 det burde være.
findes der en let måde at få det sat rigtigt? Er der et forum hvor jeg bør berette denne "fejl" ved opgraderingen?
Jeg har tidligere forsøgt at installere 10.04. Dengang som en nyinstallation. Det gik i kludder med hensyn til trådløst netværk.
PC'er er en bærbar HP Pavilion dv9700 med en AMD Athleon X2 dual core 64 bit. Grafikkort et et NVIDA-
Håber at få et godt råd!
Christian W
Fejl i grafkindstillingerne ved opgradering 9.10 til 10.04
-
- IRC nickname: Christian W
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Fejl i grafkindstillingerne ved opgradering 9.10 til 10.04
Hej og velkommen i forum
Hvis ja, så prøv at installere sysinfo terminaleller fra softwarecenteret.
Den lægger sig i programmer/systemværktøjer og via den kan du gå ind i opsætningen for NVDIA, og kigge efter hvad den siger.
stra
Og det har du aktiveret under system/administartion/hardwaredrivere ?c.weithoeft skrev:PC'er er en bærbar HP Pavilion dv9700 med en AMD Athleon X2 dual core 64 bit. Grafikkort et et NVIDA-
Christian W
Hvis ja, så prøv at installere sysinfo terminal
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install sysinfo
Den lægger sig i programmer/systemværktøjer og via den kan du gå ind i opsætningen for NVDIA, og kigge efter hvad den siger.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: Christian W
Stra skrev:Hej og velkommen i forumOg det har du aktiveret under system/administartion/hardwaredrivere ?c.weithoeft skrev:PC'er er en bærbar HP Pavilion dv9700 med en AMD Athleon X2 dual core 64 bit. Grafikkort et et NVIDA-
Christian W
Hvis ja, så prøv at installere sysinfo terminaleller fra softwarecenteret.Kode: Vælg alt
sudo aptitude install sysinfo
stra
Hej stra
Har lige været et tur omkring system/administration/hardwaredrivere og har hentet en ny driver. Efter genstart ser det igen fornuftigt ud.
Jeg har ikke været omkring denne del af UBUNBU før. Det var jo ikke et problem i 9.10.
Så tak for det gode hint.
Sjovt nok var login-billede i fuld oopløsning. Der er først efter login at opløsning ser underlig ud. Burde min .profile have indholdt en setting?
Er der et andet forum hvor de bør vide at installation/opgradeing er fejlbehæftet, Omend i mindre grad.
Christian
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Her har du sikert aktiveret hardwaredrivere på en anden måde, for med NVDIA er det nødvendigt, for at det fungerer ordentligc.weithoeft skrev:Hej stra
Har lige været et tur omkring system/administration/hardwaredrivere og har hentet en ny driver. Efter genstart ser det igen fornuftigt ud.
Jeg har ikke været omkring denne del af UBUNBU før. Det var jo ikke et problem i 9.10.
ja, for de kører på grafikhver sin måde, hvilket ikke giver problem ved login, men først ved desktopSjovt nok var login-billede i fuld opløsning. Der er først efter login at opløsning ser underlig ud.
Nej, det fungerer sådan. Den har beholdt din gamle settings (driver), men der er så kommet en nyere, som skal bruges i 10.04.Burde min .profile have indholdt en setting?
Er der et andet forum hvor de bør vide at installation/opgradeing er fejlbehæftet, Omend i mindre grad.
Christian
Det er også derfor, man tit anbefaler en clean install, for at undgå den slags problemer.
Og med selvstændigt /home er det heller ikke mere besværligt end en opgradering.
stra
stra
-
- Geografisk sted: Nordjylland
c.weithoeft skrev:Hej stra
Så tak for det gode hint.
Sjovt nok var login-billede i fuld oopløsning. Der er først efter login at opløsning ser underlig ud. Burde min .profile have indholdt en setting?
Christian
Hej Christian
Ingen grund til panig over, at boot-splash ser lidt underligt ud under 10.04 - Det retter sig igen, men først i 10.10, hvor det er lavet ganske meget smartere: Her får du en almindelig bppt-splash når du ikke har grafik-driveren installeret, og en bppt-splash som hedder "Ubuntu 10.10" når driveren ér installeret. En lille ubetydelig ændring, det som supporter dog er værd lige at lægge godt mærke til.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500