Zarafa - erfaring i driftmiljø

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Zarafa - erfaring i driftmiljø

Indlæg af thomasjohansen »

Jeg har i stykke tid haft en Citadel mailserver kørende til at håndtere arbejds mails.

Den udfører jobbet, men den er bygget lidt specielt op, med "rum" istedet for mapper.
Samtidig er der en del restriktioner på, f.eks så purger den automatisk så slettet post i imap'er forsvinder for hurtigt. Det kan mine brugere ikke li da de er vant til at gemme posten i skraldespanden.

Og foruden dette så har jeg en del problemer med at modtagere ude i verden opfatter noget af vores post som spam. Citadels support virker som om at de har rigeligt travlt så forspørgsler bliver besvaret lidt for hurtigt og kontant så man egentlig ikke rigtig får hjælp.

Så derfor er jeg på udkig efter et andet mailsystem og kigger pt på Zarafa.

Så hvis der er nogen der administrerer et Zarafa system så er jeg interesseret i at høre nærmere om det i drift.
bla.
- outlook connecteren
- exchange funktionerne i outlook
- imap håndteringen
- loggen
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Zarafa - erfaring i driftmiljø

Indlæg af lath »

thomasjohansen skrev:...
Samtidig er der en del restriktioner på, f.eks så purger den automatisk så slettet post i imap'er forsvinder for hurtigt. Det kan mine brugere ikke li da de er vant til at gemme posten i skraldespanden.
...

Nogle gange bliver man nødt til at fortælle brugere at de bruger noget software på en uhensigtsmæssig måde.
Man kan godt oprette nye mapper med IMAP, så de skal vide at de i stedet bør oprette en ny email-mappe, og så lade affald være affald.

Selv hvis det er din chef der stiller et krav med noget nyt software bør han lave en organisatorisk justering i stil med:
"I gemmer ikke vigtige mails i affalds mappen, men i en anden email mappe".

IT er nogle gange ikke kun teknik og teknologi, men også lige så meget brugerne.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thomasjohansen

Re: Zarafa - erfaring i driftmiljø

lath skrev:
IT er nogle gange ikke kun teknik og teknologi, men også lige så meget brugerne.

/Lars

Ja det har jeg lært på den hårde måde, gennem de sidste ti år som it-ansvarlig for dem.

Brugerne rangerer fra 25-65 år, de fleste uden nogen former for it kundskab andet end deres daglige outlook brug.
Det er svært at forklare dem at de ikke længere bare kan trykke på delete for at flytte en mail over i slettet post, som i deres tilfælde er der hvor de arkiverer.

Outlook er desværre ikke sådan lavet at man bare kan markere nogle mails og flytte dem til en standard mappe uden at skulle bruge træk og slip.
Jeg har dog fundet noget kode til vbscript så det måske kan lade sig gøre, men der er altid forbehold i sådan nogle ting.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
thomasjohansen

Re: Zarafa - erfaring i driftmiljø [løst]

Synes lige jeg vil følge op på dette emne, da det nok kan have interesse for nogen også i fremtiden.

Vi har nu skiftet fra Citadel over til Zarafa af to primære årsager.

- Citadel er for anderledes end hvad brugerne er vant til, da citadel har et rum/værelse princip frem for mapper.
- Zarafa har kommerciel support i danmark, hvorimod citadel er rent community drevet. Citadel serveren lavede nogle underlige ting og her var det svært at vente på en fra et community fik tid og lejlighed til at hjælpe med at løse problemet.

Vi har nu kørt med Zarafa i over en måneds tid og det fungerer bare.
Det ligger sig meget tæt op af en Exchange server, og arbejder godt sammen med outlook i forskellige versioner. 2007 version er værd at fortrække som klient.
Bemærk at Zarafa findes i en community version, men jeg har valgt at tilkøbe licenser til outlook connectoren for at få outlooks fordele i et windows kontormiljø.

Man skal vide en del om postfix, eller anden mta, hvis man selv vil sætte det op. Evt. ldap og active directory. Jeg har selv sat det op med virtuelle brugere, lidt besværligt, men da jeg ikke kender frygteligt meget til active directory eller ldap, holder jeg mig til noget jeg kan gennemskue.

Webmail klienten fungerer også super godt, selvom den efterligner outlook webaccess. Hvis man kan overbevise sine brugere til udelukkende at bruge webmail så har man en gratis exchange løsning.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen