Xp booter ikke efter dualboot - ubuntu netbook remix 10.04
-
- IRC nickname: C.
Xp booter ikke efter dualboot - ubuntu netbook remix 10.04
Kære alle,
Jeg har installeret Ubuntu netbook remix 10.04 på min Asus eee900 som dualboot med xp. XP var installeret først, og installationen er foretaget uden problemer med en LiveCD.
Ubuntu booter fint, og der er ingen problemer med den installation.
Til gengæld booter XP ikke længere. Der kommer ingen fejlmeddelelser, kun en lille blinkende curser i øverste venstre hjørne af skærmen, når jeg vælger XP. Hvordan får jeg XP til at virke igen?
Jeg har valgt guidet partition i installationen. xp ligger på on/dev/sda1
Efter en automatisk update fra Ubuntu lige efter installationen er der nu 2 forskellige generiske Ubuntuer, jeg kan loade fra grub - den ene er version 2.6.32.24, mens den anden er 2.6.32.21 - Kan det have betydning?
Jeg er absolut nybegynder ift. Ubuntu, så der kan være et eller andet simpelt, jeg har overset.
På forhånd tak for hjælpen!
/Claus
Jeg har installeret Ubuntu netbook remix 10.04 på min Asus eee900 som dualboot med xp. XP var installeret først, og installationen er foretaget uden problemer med en LiveCD.
Ubuntu booter fint, og der er ingen problemer med den installation.
Til gengæld booter XP ikke længere. Der kommer ingen fejlmeddelelser, kun en lille blinkende curser i øverste venstre hjørne af skærmen, når jeg vælger XP. Hvordan får jeg XP til at virke igen?
Jeg har valgt guidet partition i installationen. xp ligger på on/dev/sda1
Efter en automatisk update fra Ubuntu lige efter installationen er der nu 2 forskellige generiske Ubuntuer, jeg kan loade fra grub - den ene er version 2.6.32.24, mens den anden er 2.6.32.21 - Kan det have betydning?
Jeg er absolut nybegynder ift. Ubuntu, så der kan være et eller andet simpelt, jeg har overset.
På forhånd tak for hjælpen!
/Claus
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Xp booter ikke efter dualboot - ubuntu netbook remix 10.04
Hej og velkommen i forum
Det med genetisk, betyder kun at der er en nyere version af kernel som du nu kører på.
Prøv i ubuntu at gå ind i terminalen programmer/tilbehør/terminal og skriv(når du skal indtaste dit kodeord, kan du ikke se der sker noget, men afslut med enter og den går videre) Det kan måske løse problemet.
stra
Det med genetisk, betyder kun at der er en nyere version af kernel som du nu kører på.
Prøv i ubuntu at gå ind i terminalen programmer/tilbehør/terminal og skriv
Kode: Vælg alt
sudo update-grub
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Stra skrev:Hej og velkommen i forum
Prøv i ubuntu at gå ind i terminalen programmer/tilbehør/terminal og skriv(når du skal indtaste dit kodeord, kan du ikke se der sker noget, men afslut med enter og den går videre) Det kan måske løse problemet.Kode: Vælg alt
sudo update-grub
stra
i 10.04 bruges grub2,
så der er komandoen
sudo update-grub2
-
Hej - super hurtige svar
Den kan desværre stadig ikke boote, selvom jeg ved update af grub2 fik en meddelelse om, at XP er lokaliseret på sda1.
Den kan desværre stadig ikke boote, selvom jeg ved update af grub2 fik en meddelelse om, at XP er lokaliseret på sda1.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Prøv at installere opstarts-håndtering og se om du der fra kan sætte den til at starte fra XP.
Prøv også at fjerne den gamle linux kerne.
Prøv også at fjerne den gamle linux kerne.
-
Hvordan fjerner jeg den gamle kerne?
-
-
Jeg fandt løsningen på at slette den gamle kerne - det virkede dog ikke
(Men det gode er, at min opstartskærm er mere overskuelig nu - med kun een ubuntukernel)
I opstartshåndteringen prøvede jeg at sætte XP som default - men heller ingen forskel.
(Men det gode er, at min opstartskærm er mere overskuelig nu - med kun een ubuntukernel)
I opstartshåndteringen prøvede jeg at sætte XP som default - men heller ingen forskel.
-
- Admin
du kan prøve at se om du manuelt kan starte windows fra grub
gå til kommando linjen, eller rediger en af punkterne på menuen
skriv:
Hvis den starter så prøv at scanne C: og næste gang du booter ubuntu så køre update-grub
skriv:
Kode: Vælg alt
set root=(hd0,1)
chainloader +1
Hvis den starter så prøv at scanne C: og næste gang du booter ubuntu så køre update-grub
-
AJenbo skrev:du kan prøve at se om du manuelt kan starte windows fra grub
skriv:Kode: Vælg alt
set root=(hd0,1)
chainloader +1
Desværre kan jeg heller ikke starte windows direkte gennem grub.
Men fra Ubuntu kan jeg mounte windows-partitionen og få mine data ud på en ekstern harddisk, så spørgsmålet er, om jeg ikke bare skal genindstallerere begge styresystemer
-
- Admin
Tja det lyder da som om windows er gået hen og blevet lidt sløj.
I stedet for at geninstallere begge kunne du nøjes med at installere windows og så geninstallere grub. Men hvis du aligevel trænger til at ryde op i det så bare fyr løs
I stedet for at geninstallere begge kunne du nøjes med at installere windows og så geninstallere grub. Men hvis du aligevel trænger til at ryde op i det så bare fyr løs
-
AJenbo skrev:Tja det lyder da som om windows er gået hen og blevet lidt sløj.
jeg har før set windows gå i baglås over at en harddisk er blevet mindre.
-
Re: Xp booter ikke efter dualboot - ubuntu netbook remix [LØST]
Det var tilsyneladende det, der var sket.
Jeg genindstallerede XP, og nu fungerer det som det skal.
Tusind tak for jeres hjælp og mange indlæg - som totalt ubuntu-nybegynder er det virkelig dejligt at få hjælp så hurtigt
P.s.: Til eventuelle andre eee-brugere, som må læse dette. Vær opmærksom på, at support-dvd'en Asus sender med computeren ikke giver mulighed for "Repair" - dvs. ALT bliver slettet - ikke bare XP, men også Ubuntu, så man starter fra scratch igen.
Jeg genindstallerede XP, og nu fungerer det som det skal.
Tusind tak for jeres hjælp og mange indlæg - som totalt ubuntu-nybegynder er det virkelig dejligt at få hjælp så hurtigt
P.s.: Til eventuelle andre eee-brugere, som må læse dette. Vær opmærksom på, at support-dvd'en Asus sender med computeren ikke giver mulighed for "Repair" - dvs. ALT bliver slettet - ikke bare XP, men også Ubuntu, så man starter fra scratch igen.
-
Opad skrev:P.s.: Til eventuelle andre eee-brugere, som må læse dette. Vær opmærksom på, at support-dvd'en Asus sender med computeren ikke giver mulighed for "Repair" - dvs. ALT bliver slettet - ikke bare XP, men også Ubuntu, så man starter fra scratch igen.
dette er skam ganske normalt. det der kommer er ikke en install disk, men en disk der genopretter maskinen som den så ud da den kom fra producenten.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
soundpartner skrev:Opad skrev:P.s.: Til eventuelle andre eee-brugere, som må læse dette. Vær opmærksom på, at support-dvd'en Asus sender med computeren ikke giver mulighed for "Repair" - dvs. ALT bliver slettet - ikke bare XP, men også Ubuntu, så man starter fra scratch igen.
dette er skam ganske normalt. det der kommer er ikke en install disk, men en disk der genopretter maskinen som den så ud da den kom fra producenten.
Og det er meget dårligt efter min mening, jeg havde en Acer hvor den recoverypartition som disken henter fra var defekt, og så er den cd fuldstændig ubrugelig, hvilket kostede Acer en rep. på garantien .
Havde jeg nu haft en normal installcd havde jeg selv kunne klare det, men de tror jo åbenbart at de sikre sig imod piratkopiering af Windows på den måde (hvilket de ikke gør).
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing