Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf zob » 16. sep 2010, 01:18

OBS. Dette er et preview-release. Forvent ikke at det er 100% stabilt.

OBS OBS. Se to poster længere nede, hvor arvai giver en kommando der automatiserer denne process.

OBS OBS OBS: Der er nu en repos med flashplayeren, se denne post: viewtopic.php?p=73426#p73426

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html
Her kan du downloade den nye flash preview.

Pak den ud og du vil have en fil der hedder libflashplayer.so
Den skal du nu med nautilus med root-rettigheder placere i en af de følgende fire mapper (den skal erstatte din nuværnde libflashplayer.so fil, du kan se hvor den ligger ved at skrive about:plugins i firefox). Det er nok bedst at lukke firefox mens du laver operationen.
/usr/lib/flashplugin-installer/
/usr/lib/flashplugin-nonfree/
/usr/lib/adobe-flashplugin/
/usr/lib/mozilla/plugins/
Min var i sidstnævnte men det kommer helt an på hvordan du installerede i første omgang.
Åbn firefox igen.

Jeg synes det giver mærkbart bedre resultater med f.eks. youtube i fuldskærm på min 64bit maskine. Hvad siger I?

PS: Skulle denne her have været i sandkassen?
Senest rettet af zob 16. sep 2010, 18:30, rettet i alt 2 gange.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf AJenbo » 16. sep 2010, 02:46

Godt at se der endelig sker noget :evil:

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf Christian.Arvai » 16. sep 2010, 07:26

Det er nok en god ide lige at rydde ud i evt. allerede installeret flash, det gør jeg selv i guiden på http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... mid=102#13 , så hvis jeg "sakser" lidt i den kommando, får jeg det til at man bør kører dette før man installere som beskrevet i denne guide :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove -y --purge flashplugin-installer flashplugin-nonfree gnash gnash-common libflashsupport mozilla-plugin-gnash nspluginwrapper swfdec-mozilla adobe-flashplugin && sudo rm -f /usr/lib/mozilla/plugins/*flash* ~/.mozilla/plugins/*flash*so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so ~/.wine/dosdevices/c:/windows/system32/Macromed/Flash /usr/lib/chromium-browser/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so /usr/share/ubufox/plugins/libflashplayer.so && sudo dpkg -r --force-remove-reinstreq flashplugin-nonfree

Og det er i /usr/lib/mozilla/plugins/ den fil skal placeres, jeg har selv testet den flash og den er udmærket.

Så hvis man placere libflashplayer.so i steder>hjemmemappe, bør det med flytningen kunne klares med :

Kode: Vælg alt

sudo mv ~/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins

hvilket gør at man slipper for "gksudo ńautilus" og manuel flytning.

PS: Skulle denne her have været i sandkassen?

Hmmm, som sådan er det jo en guide, at den flash så er i preview-release er jo så en anden sag.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf laoshi » 16. sep 2010, 08:48

zob skrev:PS: Skulle denne her have været i sandkassen?

Det er selvfølgelig en vurderingssag - men da det ser ud til at det virker som det skal, uanset at det er en tidlig udgave, så er det vel først og fremmest en guide - og du starter jo også med at gøre opmærksom på at det er en udgave under udvikling.

Men vi skal jo så nok have tilføjet en fjernelse af denne udgave i flash-genopretningskommandoen som christian arbejder på i Sandkassen - bare så man kan komme frem til en default-flash-installation igen.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf Christian.Arvai » 16. sep 2010, 09:31

Men vi skal jo så nok have tilføjet en fjernelse af denne udgave i flash-genopretningskommandoen som christian arbejder på i Sandkassen - bare så man kan komme frem til en default-flash-installation igen.

Så vidt jeg lige kan gennemskue rydder :

Kode: Vælg alt

/usr/lib/mozilla/plugins/*flash* ~/.mozilla/plugins/*flash*so /usr/lib/firefox-addons/plugins/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so

også den flash, men det skal jeg nok teste med det samme.

Er testet nu, og den rydder den flash, hvilket jeg har testet på Youtube :
Du skal opgradere Adobe Flash Player for at se denne video.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf Jimmyfj » 16. sep 2010, 12:25

Jeg ved ikke, om jeg bare er født under en héldig stjerne, eller hvad der lige skete, da jeg begyndte at lege med den plugin?

Jeg har ikke gjort andet, end at pakke .so-filen ud, og så finde de mapper under /usr/lib/ som har noget at gøre med Firefox, og lægge .so-filen i dem. Selvfølgelig huskede jeg at omdøbe de eksisterende filer til old_bla.bla.bla.so hvilket virker fortrinligt.. Indrømmet - Det er sikkert ikke den rigtige måde at gøre det på, men HOLD NU OP hvor fik flash da et spark bagi ved den operation.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf Christian.Arvai » 16. sep 2010, 12:37

Nu er du vist heller ikke en nybegynder jimmy ;)

Men nye brugere kan nok nemmere finde ud af at fyrer de 2 kommandoer af, en at rode rundt i mapper og gøre det manuelt, jeg plejer også bare at bruge "gksudo nautilus" til den slags, men jeg rydder nu altid ud i gammel flash før jeg installere en ny, fordi jeg har set de første (og det er underdrevet) 100 eksempler i forum, hvor folk har lavet en flashkonflikt ved at have 2 samtidigt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf zob » 16. sep 2010, 13:24

Jeg gjorde det samme som Jimmy (som det sikkert fremgår af min oprindelige post), men det er da en rigtig god idé med sådan en kommando. Det vil helt sikkert mindske antallet af fejl.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf Jimmyfj » 16. sep 2010, 15:07

christian.arvai skrev:Nu er du vist heller ikke en nybegynder jimmy ;)

Men nye brugere kan nok nemmere finde ud af at fyrer de 2 kommandoer af, en at rode rundt i mapper og gøre det manuelt, jeg plejer også bare at bruge "gksudo nautilus" til den slags, men jeg rydder nu altid ud i gammel flash før jeg installere en ny, fordi jeg har set de første (og det er underdrevet) 100 eksempler i forum, hvor folk har lavet en flashkonflikt ved at have 2 samtidigt.


Her er jeg så lidt usikker. På om det skaber konflikt mellem to flash-versioner. Måden jeg omdøbte filerne på er, at hvis vi siger, at den først installerede hedder "flashplugin.so" omdøbte jeg denne til "old_flashplugin.so", så jeg satte altså bare "old_" foran det oprindelige filnavn. Dette for både Firefox 3.6.9 og Firefox 4.0b7pre.

Interesserede kan læse mit indlæg under Maverick .... i Projekt Ubuntu forumet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf Christian.Arvai » 16. sep 2010, 15:08

Der sker intet hvis man omdøber den gamle flash, men ellers kan det give problemer.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf zob » 16. sep 2010, 15:40

Det vil dog også afsløres af det tip jeg gav i den oprindelige post. Hvis man skriver about:plugins i firefox så vil man se hvilken flashplayer man bruger og stien dertil. Det vil også afsløres hvis der er 2 forskellige flashplayers, da de begge vil fremgå af siden. Men indrømmet - det er meget manuelt.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf Jimmyfj » 16. sep 2010, 15:46

Den installation af Flash jeg brugte var den, der ligger default i repos. Går ud fra at den er den officielle til 64-bit fra Canonical. Det er den, der har brugt ustyrlige mængder af tid for at loade EB.dk - Men det lille problem er løst nu.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf lath » 16. sep 2010, 16:30

christian.arvai skrev:Der sker intet hvis man omdøber den gamle flash, men ellers kan det give problemer.


Jeg mener at vide at linux style *dll filer skal begynde med "lib", og have filendelsen ".so", ellers kan den ikke findes.

Så det er en ret effektiv måde at fjerne en anden flash player på uden at afinstallere

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf laoshi » 16. sep 2010, 16:58

lath skrev:
christian.arvai skrev:Der sker intet hvis man omdøber den gamle flash, men ellers kan det give problemer.


Jeg mener at vide at linux style *dll filer skal begynde med "lib", og have filendelsen ".so", ellers kan den ikke findes.

Så det er en ret effektiv måde at fjerne en anden flash player på uden at afinstallere

/Lars


Det er helt rigtigt:
GNU/Linux, Solaris and other System V Release 4 derivatives, and BSD variants
The system stores libfoo.a and libfoo.so files in directories like /lib, /usr/lib or /usr/local/lib. The filenames always start with lib, and end with .a (archive, static library) or .so (shared object, dynamically linked library), with an optional interface number. For example libfoo.so.2 represents the second major interface revision of the dynamically linked library libfoo. On some Unix versions and some Linux distributions today use major and minor library revision numbers (libfoo.so.1.2) while some Unixes and Linux distributions use only major revision numbers (libfoo.so.1). Dynamically loaded libraries go in /usr/libexec and similar directories. The .la files sometimes found in the library directories are libtool archives, not usable by the system as such.
(kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Library_(computing))
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Prøv den nye "square" preview flash. Nu med 64bit!

Indlægaf zob » 16. sep 2010, 18:30

Jeg tror der er kommet en repos med den omtalte flash preview opdatering i (til 64bit):

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:sevenmachines/flash


Kode: Vælg alt

sudo apt-get update


Kode: Vælg alt

sudo apt-get install flashplugin64-nonfree


kilde:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-instal ... g-ppa.html

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster