Installationen går i stå
-
Installationen går i stå
hej xx installationsguro
jeg ahr en Toshiba Satalite T130 som jeg nu gennem et stykke tid har forsøgt at få til at køre Ubuntu. Maskinen har kørt v).1 kun med det problem at jeg ikke kunne få den på nettet. På anbefaling har jeg nu forsøgt at få 10.04 til at spille men uden held. ligegyldigt hvilken installationsmåde eller hvilken version 32 eller 64 bit stopper Ubuntu enten med en totalt nedsmeltning eller med en eller anden melding om at der mangler en ID
herunder kommer nogen af de fejlmeldinger jeg har modtaget og nederst nogle oplysninger om maskinen. håber nogen kan hjælpe
Den melding der oftest stopper masinen er følgende:
process:310 glib-warning **: getpwuid_r (): failled due to unknown user id (0)
der er en lille varians på procesnummeret idet der kan stå fra process:293 - process:313 lidt tilfældigt
Busybox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built-in shel (ash)
(initramfs) unable to find a medium containing a live file system
[drm:drm_fb_Helper_panic] *error* occurredswitching back to text console
og så gav caps lock lampen sig til at blinke hvilket jeg har erfaret betyder et systemnedbrud. da jeg har prøvet med 3 forskellige nedbrændte CD er og lidt forskellige installationsmodeller både fra CD og under Winows går jeg ud fra at det ikke er CD en, men en SW/HW konfilkt.
her er nogle oplysninger om maskinen:
mogens@ubuntu:~$ lsb_release -a && uname -a && lspci && lshw -C Network
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 9.10
Release: 9.10
Codename: karmic
Linux ubuntu 2.6.31-14-generic #48-Ubuntu SMP Fri Oct 16 14:04:26 UTC 2009 i686 GNU/Linux
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Memory Controller Hub (rev 07)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 07)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 07)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 5 (rev 03)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 6 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 93)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation ICH9M-E LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation ICH9M/M-E SATA AHCI Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 03)
07:00.0 Ethernet controller: Attansic Technology Corp. Atheros AR8132 / L1c Gigabit Ethernet Adapter (rev c0)
08:00.0 Network controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8187SE Wireless LAN Controller (rev 22)
WARNING: you should run this program as super-user.
*-network UNCLAIMED
description: Ethernet controller
product: Atheros AR8132 / L1c Gigabit Ethernet Adapter
vendor: Attansic Technology Corp.
physical id: 0
bus info: pci@0000:07:00.0
version: c0
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:b6000000-b603ffff ioport:2000(size=128)
*-network DISABLED
description: Wireless interface
product: RTL8187SE Wireless LAN Controller
vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
bus info: pci@0000:08:00.0
logical name: wlan0
version: 22
width: 32 bits
capabilities: bus_master cap_list ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=r8180 latency=0 multicast=yes wireless=802.11b/g
resources: irq:17 ioport:3000(size=256) memory:b6100000-b6103fff
jeg ahr en Toshiba Satalite T130 som jeg nu gennem et stykke tid har forsøgt at få til at køre Ubuntu. Maskinen har kørt v).1 kun med det problem at jeg ikke kunne få den på nettet. På anbefaling har jeg nu forsøgt at få 10.04 til at spille men uden held. ligegyldigt hvilken installationsmåde eller hvilken version 32 eller 64 bit stopper Ubuntu enten med en totalt nedsmeltning eller med en eller anden melding om at der mangler en ID
herunder kommer nogen af de fejlmeldinger jeg har modtaget og nederst nogle oplysninger om maskinen. håber nogen kan hjælpe
der er en lille varians på procesnummeret idet der kan stå fra process:293 - process:313 lidt tilfældigt
og så gav caps lock lampen sig til at blinke hvilket jeg har erfaret betyder et systemnedbrud. da jeg har prøvet med 3 forskellige nedbrændte CD er og lidt forskellige installationsmodeller både fra CD og under Winows går jeg ud fra at det ikke er CD en, men en SW/HW konfilkt.
her er nogle oplysninger om maskinen:
mogens@ubuntu:~$ lsb_release -a && uname -a && lspci && lshw -C Network
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 9.10
Release: 9.10
Codename: karmic
Linux ubuntu 2.6.31-14-generic #48-Ubuntu SMP Fri Oct 16 14:04:26 UTC 2009 i686 GNU/Linux
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Memory Controller Hub (rev 07)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 07)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 07)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 5 (rev 03)
00:1c.5 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 6 (rev 03)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 93)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation ICH9M-E LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation ICH9M/M-E SATA AHCI Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 03)
07:00.0 Ethernet controller: Attansic Technology Corp. Atheros AR8132 / L1c Gigabit Ethernet Adapter (rev c0)
08:00.0 Network controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8187SE Wireless LAN Controller (rev 22)
WARNING: you should run this program as super-user.
*-network UNCLAIMED
*-network DISABLED
description: Wireless interface
product: RTL8187SE Wireless LAN Controller
vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
bus info: pci@0000:08:00.0
logical name: wlan0
version: 22
width: 32 bits
capabilities: bus_master cap_list ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=r8180 latency=0 multicast=yes wireless=802.11b/g
resources: irq:17 ioport:3000(size=256) memory:b6100000-b6103fff
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Installationen går i stå
Har du prøvet 10.04-alternate-i386 http://se.releases.ubuntu.com/10.04/ubu ... e-i386.iso ? , det er muligt at det kan løses den vej, fordi alternate ikke er så grafisk krævende under install.
PS : Hvad hedder den mere en Toshiba Satellite ( feks. T130-10G se ud til at virke med 10.04)
PS : Hvad hedder den mere en Toshiba Satellite ( feks. T130-10G se ud til at virke med 10.04)
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Prøv også at bruge den mulighed der er i starten af installations-cd'en til at teste din RAM.
Man skal hvis trykke på en tast når der bliver vist at tastatur i bunden af den lilla skærm (er det ikke sådan det er?).
Man skal hvis trykke på en tast når der bliver vist at tastatur i bunden af den lilla skærm (er det ikke sådan det er?).
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Nå der er nogen der lidt hurtigere end mig, men det tager nogen tid at lave et langt svar.
så her kommer den alligevel.
Herunder kommer mine kommentarer. Jeg har klippet i dit indlæg for at få lidt mere sammenhæng i svarene.
Du mener vel Ubuntu 9.10, (som ikke er det samme som 9.1 fordi Januar=1, og Oktober =10. Tallet før "." er årstallet efter år 2000 - her er det 2009)
Det med at maskinen ikke at komme på nettet passer fint med:
at kernen(=Linux) fortæller dig at den ikke har fundet en device driver til dit netkort ved at skrive UNCLAIMED.
For nyligt er Ubuntu 10.04.1 udkommet. forskellen på 10.04, og 10.04.1 er at den sidstnævnte har alle de fejlrettelser med som er udkommet siden 10.04 blev frigivet.
Det vigtige er at der er kommet indtil flere nye kerne versioner siden 10.04 blev udgivet i April 2010.
Har du prøvet at installere med den?
Det er helt normalt ignorer den! At proces id'et varierer fortæller dig bare at kernen har startet færre (et lavt proces id nummer) eller flere (et højere proces id nummer) programmer op siden du startede maskinen.
Dette er er din show-stopper. Hvis kernen ikke finder initramfs kan den ikke finde filsystemer drivers og andre vigtige ting og så knækker filmen for kernen.
Husk at brænde dine CDere ved laveste hasighed og lav også en md5 cheksum på deres indhold, så du ved om det du har brændt er en eksakt kopi af den iso fil du har brændt ned på CDen.
Du kan også lægge filen over på en USB flash disk.
Min Ubuntu 10.04 installationsguide indeholder links til andre guides incl en guide om at brænde isoer og hvordan man verificerer at iso og cd er ens: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide
Beklager, men det er meget mere sandsynligt din CD, eller dit CD drev den er galt med. Jeg har downloaded iso og startet en Live session, og de virkede fint (det er et par dage siden jeg kørte den test).
/Lars
så her kommer den alligevel.
Herunder kommer mine kommentarer. Jeg har klippet i dit indlæg for at få lidt mere sammenhæng i svarene.
Mogens57 skrev:hej xx installationsguro
jeg ahr en Toshiba Satalite T130 som jeg nu gennem et stykke tid har forsøgt at få til at køre Ubuntu.
Maskinen har kørt v).1 kun med det problem at jeg ikke kunne få den på nettet.
Du mener vel Ubuntu 9.10, (som ikke er det samme som 9.1 fordi Januar=1, og Oktober =10. Tallet før "." er årstallet efter år 2000 - her er det 2009)
Det med at maskinen ikke at komme på nettet passer fint med:
Mogens57 skrev:*-network UNCLAIMED
at kernen(=Linux) fortæller dig at den ikke har fundet en device driver til dit netkort ved at skrive UNCLAIMED.
Mogens57 skrev: På anbefaling har jeg nu forsøgt at få 10.04 til at spille men uden held. ligegyldigt hvilken installationsmåde eller hvilken version 32 eller 64 bit stopper Ubuntu enten med en totalt nedsmeltning eller med en eller anden melding om at der mangler en ID
For nyligt er Ubuntu 10.04.1 udkommet. forskellen på 10.04, og 10.04.1 er at den sidstnævnte har alle de fejlrettelser med som er udkommet siden 10.04 blev frigivet.
Det vigtige er at der er kommet indtil flere nye kerne versioner siden 10.04 blev udgivet i April 2010.
Har du prøvet at installere med den?
Mogens57 skrev:herunder kommer nogen af de fejlmeldinger jeg har modtaget ...
Det er helt normalt ignorer den! At proces id'et varierer fortæller dig bare at kernen har startet færre (et lavt proces id nummer) eller flere (et højere proces id nummer) programmer op siden du startede maskinen.
Mogens57 skrev:Busybox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built-in shel (ash)
Dette er er din show-stopper. Hvis kernen ikke finder initramfs kan den ikke finde filsystemer drivers og andre vigtige ting og så knækker filmen for kernen.
Husk at brænde dine CDere ved laveste hasighed og lav også en md5 cheksum på deres indhold, så du ved om det du har brændt er en eksakt kopi af den iso fil du har brændt ned på CDen.
Du kan også lægge filen over på en USB flash disk.
Min Ubuntu 10.04 installationsguide indeholder links til andre guides incl en guide om at brænde isoer og hvordan man verificerer at iso og cd er ens: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide
Mogens57 skrev:og så gav caps lock lampen sig til at blinke hvilket jeg har erfaret betyder et systemnedbrud. da jeg har prøvet med 3 forskellige nedbrændte CD er og lidt forskellige installationsmodeller både fra CD og under Winows går jeg ud fra at det ikke er CD en, men en SW/HW konfilkt.
Beklager, men det er meget mere sandsynligt din CD, eller dit CD drev den er galt med. Jeg har downloaded iso og startet en Live session, og de virkede fint (det er et par dage siden jeg kørte den test).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Den med dårlige cd´er kan jeg tilslutte mig, jeg fik en stak af en jeg kender, og de kunne ikke bruges til noget som helst pga. dårlig kvalitet.
Skulle det være et defekt drev kan vi jo lave en "workaround" ved at lave et usb-stick på en anden pc, og så installere derfra, forudsat at bios kan sættes til boot fra usb.
Skulle det være et defekt drev kan vi jo lave en "workaround" ved at lave et usb-stick på en anden pc, og så installere derfra, forudsat at bios kan sættes til boot fra usb.
-
Hej Lars og goddag igen Christian
Jeg glemte lige i mit første indlæg at skrive at jeg er lidt grøn hvad angår Linux så Larses indæg blev lidt kinesisk . men jeg skal prøve efter bedste evne.
fint med lidt styr på versionsnumre det giver mening. jeg ved lige pt ikke om det er 10.04 eller 10.04.1 jeg har forsøgt mig med men nu ved jeg hvad jeg skal lede efter.
der er en melding:
som du siger jeg skal ignorere men det kan jeg ikke idet mit tastatur går dødt lige efter meldingen. men det kan jo være usynligt for mig om om installationen er stoppet langt senere end den har skrevet meldingen. det er der noget der kan tyde på for et af mine forsøg på installation lavede jeg med "synlig skærm" og da stoppede den ved en helt anden melding. og det passer meget godt med det du skriver lidt senere at
er min showstopper
Jeg har så blot et problem idet jeg ikke aner hvor jeg skal finde de forskellige drivere og hvordan jeg får dem ind i Linux når jeg nu ikke kan komme på nettet.
nu prøver jeg lige at gå ind på din guide og ser om jeg kan finde den rigtige version af Ubuntu.
nb de CD er jeg har brændt er alle brændt på lavest mulige hastighed
Jeg glemte lige i mit første indlæg at skrive at jeg er lidt grøn hvad angår Linux så Larses indæg blev lidt kinesisk . men jeg skal prøve efter bedste evne.
fint med lidt styr på versionsnumre det giver mening. jeg ved lige pt ikke om det er 10.04 eller 10.04.1 jeg har forsøgt mig med men nu ved jeg hvad jeg skal lede efter.
der er en melding:
som du siger jeg skal ignorere men det kan jeg ikke idet mit tastatur går dødt lige efter meldingen. men det kan jo være usynligt for mig om om installationen er stoppet langt senere end den har skrevet meldingen. det er der noget der kan tyde på for et af mine forsøg på installation lavede jeg med "synlig skærm" og da stoppede den ved en helt anden melding. og det passer meget godt med det du skriver lidt senere at
er min showstopper
Jeg har så blot et problem idet jeg ikke aner hvor jeg skal finde de forskellige drivere og hvordan jeg får dem ind i Linux når jeg nu ikke kan komme på nettet.
nu prøver jeg lige at gå ind på din guide og ser om jeg kan finde den rigtige version af Ubuntu.
-
- Admin
Kik på den iso du har hentet, den skal hedde ubuntu-10.04.1-desktop-i386.iso
Kan du lige oplyse dette ^ , så kikker jeg på ubuntuforums.org efter en løsning.
Hvad hedder den mere en Toshiba Satellite ( feks. T130-10G se ud til at virke med 10.04)
Kan du lige oplyse dette ^ , så kikker jeg på ubuntuforums.org efter en løsning.
-
Mogens57 skrev:Hej Lars og goddag igen Christian
Hæ - ok, jeg synes bare at det så ud som du havde ret godt styr på det - men intet problem.
Mogens57 skrev:fint med lidt styr på versionsnumre det giver mening. jeg ved lige pt ikke om det er 10.04 eller 10.04.1 jeg har forsøgt mig med men nu ved jeg hvad jeg skal lede efter.
der er en melding:
er min showstopper
Jeg er kommet i tanke om en ting:
Den første fejlmeddelse kan være den ting der opstår sidst men kommer først ud på skærmen, og den 2. fejlmeddelse kan været opstået 1. men bliver skrevet til skærmen til sidst.
Årsagen er at ting kører parallelt - og det kan godt være forvirrende.
Dit tastatur reagerer ikke, og dit netkort virker ikke (og alt andet hardware virker heller ikke) på grund af den initramfs fejl, som jeg mener i virkeligheden sker først selv om den skrives til skærmen senere end den 1. fejlmeddelelse.
Mogens57 skrev:Jeg har så blot et problem idet jeg ikke aner hvor jeg skal finde de forskellige drivere og hvordan jeg får dem ind i Linux når jeg nu ikke kan komme på nettet.
Ting i Ubuntu virker ikke lige på samme måde som i Windows verdenen. De fleste device drivers kommer indbygget i Linux (altså kernen).
Det er altså ikke noget man normalt skal hente/downloade, og så installere.
Enten
- virker hardwaren ud af boksen (uden at man gør noget), eller
- man skal installere noget ekstra software via pakkesystemet (meget nemt), eller
- man skal rette i nogle tekst filer (nemt, hvis man får lidt hjælp), eller
- det bliver meget langhåret, hvis du forstår hvad jeg mener.
Mogens57 skrev:nu prøver jeg lige at gå ind på din guide og ser om jeg kan finde den rigtige version af Ubuntu.
Lyder godt - og skriv endeligt om dine resultater - både de gode og knap så gode.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Christian
Min computer hedder Toshiba Satellite T130-12k. der er noget serienummer mm men det går jeg ikke ud fra er interessant.
Hej Lars
Det med nybegynder. jeg har for nu 15 år siden arbejdet med en Unix baseret Nowell server så en hel del af ordene forekommer mig bekendt, men der er godt nok faldet en del støv (heriblandt lidt Islandsk vulkanaske) på min viden. jeg har gennem tiden installeret en hel del i Windows miljøet og havde f.eks. glemt det der med at alt skal monteres før det kan bruges. jeg er helt på det rene med at når man starter op i de forskellige miljøer så bliver man præsenteret for en hel del ord der umiddelbart lyder som det rene bavl. Jeg ved godt man skal være tålmodig.
Min computer hedder Toshiba Satellite T130-12k. der er noget serienummer mm men det går jeg ikke ud fra er interessant.
Hej Lars
Det med nybegynder. jeg har for nu 15 år siden arbejdet med en Unix baseret Nowell server så en hel del af ordene forekommer mig bekendt, men der er godt nok faldet en del støv (heriblandt lidt Islandsk vulkanaske) på min viden. jeg har gennem tiden installeret en hel del i Windows miljøet og havde f.eks. glemt det der med at alt skal monteres før det kan bruges. jeg er helt på det rene med at når man starter op i de forskellige miljøer så bliver man præsenteret for en hel del ord der umiddelbart lyder som det rene bavl. Jeg ved godt man skal være tålmodig.
-
Hej igen Jeg har lige været inde på siden
http://releases.ubuntu.com/lucid/
og her er en masse udgaver af U 10.04.1 men jeg ved ikke lige hvilken jeg skal vælge er der en af jer der lige kan pege den ud, eller vise et alternetiv. jeg har kun 1 brændbar skive tilbage så jeg skal helst ramme rigtigt
og så høhø jeg kan f...... finde ud af hvilken ISO jeg har nedbrændt. hvad er iso?
og her er en masse udgaver af U 10.04.1 men jeg ved ikke lige hvilken jeg skal vælge er der en af jer der lige kan pege den ud, eller vise et alternetiv. jeg har kun 1 brændbar skive tilbage så jeg skal helst ramme rigtigt
og så høhø jeg kan f...... finde ud af hvilken ISO jeg har nedbrændt. hvad er iso?
-
Mogens57 skrev:Hej igen Jeg har lige været inde på siden
Du skal have fat i desktop udgaven:
Kig på Ubuntu.com > Desktop download siden.
Har du mere end 3 GB RAM så vælg 64-bit, ellers vælg 32-bit.
Det er rigtigt at man med pakkesystemet kan hente en en 32-bit Linux kerne (i Ubuntu hedder sådan en linux-server) udgave, som er en såkaldt PAE kerne. En PAE (Physical Address Extensions) kerne kan tilgå 64 GB (36 bit) RAM på et 32 bit system, men det koster ekstra i performance (mere end 10% for alle programmer).
Mogens57 skrev:og så høhø jeg kan f...... finde ud af hvilken ISO jeg har nedbrændt. hvad er iso?
En iso fil er en fil der repræsenterer en CDs indhold eller en DVDs indhold.
Den indeholder et filsysytem, hvor den vigtige boot-loader (GRUB2 hedder den) ligger det rigtige sted og den slags, så BIOS kan starte skivens software op.
Du skal brænde skiven som et cd-aftryk - men det ved du sikkert allerede.
/Lars
-
nå problemet løber åbenbart i ring
de sider du anbefaler og den fremgangsmåde jeg kan finde på den side du henviser til er nøjagtigt det jeg har gjort og jeg er sikker på jeg har vendt bedetæppet rigtigt.
det er gået galt i 3 af hinanden uafhængige nedbrændinger og med tilsyneladende samme fejl. der må være et eller andet i indgangsbønnen jeg springer over men jeg kan ikke lige komme i tanker om hvad det kan være.
jeg vil lige skaffe en USB nøgle og se om jeg kan gå den vej (så kan jeg udelukke nedbrændingsfejl) jeg vil også prøve om jeg kan finde en måde at installere direkte fra nettet (hvis det eksistere)
jeg når desværre ikke ret meget i week enden
vi skrives
de sider du anbefaler og den fremgangsmåde jeg kan finde på den side du henviser til er nøjagtigt det jeg har gjort og jeg er sikker på jeg har vendt bedetæppet rigtigt.
det er gået galt i 3 af hinanden uafhængige nedbrændinger og med tilsyneladende samme fejl. der må være et eller andet i indgangsbønnen jeg springer over men jeg kan ikke lige komme i tanker om hvad det kan være.
jeg vil lige skaffe en USB nøgle og se om jeg kan gå den vej (så kan jeg udelukke nedbrændingsfejl) jeg vil også prøve om jeg kan finde en måde at installere direkte fra nettet (hvis det eksistere)
jeg når desværre ikke ret meget i week enden
vi skrives
-
- Admin
Så lover jeg at tjekke efter din pc på ubuntuforums.org i weekenden.
-
- Admin
Hmmmm , selv med en specielbygget søgemaskine på Google (den tager kun resultater fra ubuntudanmark og ubuntuforums.org) kan jeg kun finde dine indlæg med Toshiba Satellite T130-12k , så vi må vist prøve os frem selv.
-
- Admin
christian.arvai skrev:Har du prøvet 10.04-alternate-i386 http://se.releases.ubuntu.com/10.04/ubu ... e-i386.iso ? , det er muligt at det kan løses den vej, fordi alternate ikke er så grafisk krævende under install.
Jeg tror stadigt at alternate er løsningen, så prøv at hente som jeg beskrev og se om det virker.