foredrag på hf LØST

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

foredrag på hf LØST

Indlæg af Blfriis »

Hej min datter skal holde et lille foredrag om ubuntu på handelskolen.Vi har læst det andet indlæg der hedder foredrag,og vi har fundet alt hvad hun skal bruge,det eneste vi mangler er lidt om hvor mange linux/ubuntu brugere der er i DK og måske på verdensplan.. bare et skøn naturligvis.. er der nogen der har et reelt bud
Senest rettet af Blfriis 16. sep 2010, 11:29, rettet i alt 1 gang.
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: foredrag på hf

Indlæg af soundpartner »

Blfriis skrev:Hej min datter skal holde et lille foredrag om ubuntu på handelskolen.Vi har læst det andet indlæg der hedder foredrag,og vi har fundet alt hvad hun skal bruge,det eneste vi mangler er lidt om hvor mange linux/ubuntu brugere der er i DK og måske på verdensplan.. bare et skøn naturligvis.. er der nogen der har et reelt bud

det er rigtig rigtig svært at vide.

jeg har dog et par tal som jeg fandt frem for et stykke tid siden. jeg kan ikke dokumentere dem da siden jeg fandt dem på ikke længere er at finde (jeg har ledt)

til at starte med kan man sige at forum her har 4352 registrerede brugere og at jeg kender til mange ubuntubrugere der ikke er på forum

ubuntuforums.org har 1,148,432 medlemmer hvoraf de ca 55.000 er aktive (har posted inden for en måned)

asus påstår at de solgte ca 200.000 netbooks med linux (eee900 og eee1000) denne blev solgt med xandros, men ifølge asus selv der har over halvdelen af disse skiftet styresystem siden så det er 100.000 netbooks der har skiftet styresystem væk fra xandros.
mange af disse er skiftet til ubuntu eller eeebuntu (hed det den gang) da denne var en del nemmere at installere end det var at installere windows xp på maskinen.
der var bedst salg i disse linux-modeller da de var en del billigere end varianten med windows. asus fik dog en del klager og support forespørgsler fra folk der ikke kunne installere deres microsoft officepakke osv på maskinerne, og valgte til sidst at tage dem af det danske marked af den simple grund at danskerne ikke ville have linux (det var jo klart med alle de folk der kontaktede folk for at ville installere windowsprogrammer på deres netbooks)

jeg mener at huske at canonical en gang offentliggjore at der på 14 dage efter release havde været 8 milioner downloads, men jeg husker ikke hvilken release dette var, og endelig vides ikke hvor mange af disse downloads der er blevet brugt til install på flere maskiner, eller slet ikke er brugt.

på min egen hjemmeside der har mit 10.04 script haft knap 4000 downloads. den måde scriptet er bygget op på kan jeg med garanti sige at det også betyder at det er kørt på knap 4000 maskiner her i landet. mine mobilt bredbåndsscripts har tilsammen genereret 7.800 downloads, så det er 7.800 maskiner de er kørt på. nogle af disse er måske kørt flere gange på samme maskine efter en reinstall men det er stadig interessante tal.
jeg ved ikke om christian arvei har lignende tal for hans guides på freedomnotbeer.dk
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: foredrag på hf

Indlæg af Blfriis »

soundpartner skrev:
Blfriis skrev:Hej min datter skal holde et lille foredrag om ubuntu på handelskolen.Vi har læst det andet indlæg der hedder foredrag,og vi har fundet alt hvad hun skal bruge,det eneste vi mangler er lidt om hvor mange linux/ubuntu brugere der er i DK og måske på verdensplan.. bare et skøn naturligvis.. er der nogen der har et reelt bud

det er rigtig rigtig svært at vide.

jeg har dog et par tal som jeg fandt frem for et stykke tid siden. jeg kan ikke dokumentere dem da siden jeg fandt dem på ikke længere er at finde (jeg har ledt)

til at starte med kan man sige at forum her har 4352 registrerede brugere og at jeg kender til mange ubuntubrugere der ikke er på forum

ubuntuforums.org har 1,148,432 medlemmer hvoraf de ca 55.000 er aktive (har posted inden for en måned)

asus påstår at de solgte ca 200.000 netbooks med linux (eee900 og eee1000) denne blev solgt med xandros, men ifølge asus selv der har over halvdelen af disse skiftet styresystem siden så det er 100.000 netbooks der har skiftet styresystem væk fra xandros.
mange af disse er skiftet til ubuntu eller eeebuntu (hed det den gang) da denne var en del nemmere at installere end det var at installere windows xp på maskinen.
der var bedst salg i disse linux-modeller da de var en del billigere end varianten med windows. asus fik dog en del klager og support forespørgsler fra folk der ikke kunne installere deres microsoft officepakke osv på maskinerne, og valgte til sidst at tage dem af det danske marked af den simple grund at danskerne ikke ville have linux (det var jo klart med alle de folk der kontaktede folk for at ville installere windowsprogrammer på deres netbooks)

jeg mener at huske at canonical en gang offentliggjore at der på 14 dage efter release havde været 8 milioner downloads, men jeg husker ikke hvilken release dette var, og endelig vides ikke hvor mange af disse downloads der er blevet brugt til install på flere maskiner, eller slet ikke er brugt.

på min egen hjemmeside der har mit 10.04 script haft knap 4000 downloads. den måde scriptet er bygget op på kan jeg med garanti sige at det også betyder at det er kørt på knap 4000 maskiner her i landet. mine mobilt bredbåndsscripts har tilsammen genereret 7.800 downloads, så det er 7.800 maskiner de er kørt på. nogle af disse er måske kørt flere gange på samme maskine efter en reinstall men det er stadig interessante tal.
jeg ved ikke om christian arvei har lignende tal for hans guides på freedomnotbeer.dk

Tak for hurtig svar som altid,så har vi lidt vi kan bruge... :D
Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: foredrag på hf Løst

Indlæg af Blfriis »

Blfriis skrev:Hej min datter skal holde et lille foredrag om ubuntu på handelskolen.Vi har læst det andet indlæg der hedder foredrag,og vi har fundet alt hvad hun skal bruge,det eneste vi mangler er lidt om hvor mange linux/ubuntu brugere der er i DK og måske på verdensplan.. bare et skøn naturligvis.. er der nogen der har et reelt bud
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: foredrag på hf løst

Indlæg af Blfriis »

Blfriis skrev:Hej min datter skal holde et lille foredrag om ubuntu på handelskolen.Vi har læst det andet indlæg der hedder foredrag,og vi har fundet alt hvad hun skal bruge,det eneste vi mangler er lidt om hvor mange linux/ubuntu brugere der er i DK og måske på verdensplan.. bare et skøn naturligvis.. er der nogen der har et reelt bud
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: foredrag på hf

Indlæg af AJenbo »

Den danske sprogpakke har været hentet og installeret 13518 gange, vi ligger og svinger mellem det 20. go 21. mest hentede sprog for ubuntu, ud af i alt 174 sprog. Der er selvfølgelige også en del danskere (især tekniske brugere) som vælgere at installere den engelske udgave. Dette er sandsynligvis kun sigende for folk der manuelt har installeret Ubuntu og som valgte at indsende statistik under installationen, hvilket dog ser ud til at være den måde de fleste gør det på her i DK :), det er dog også sansyneligt at der er folk der er blevet talt flere gange hvis de har installeret systemet igen.

http://people.canonical.com/~dpm/langpacks-by-inst.html

Ser man på statistikken fra FDIM (stor udbyder af reklamer på danske hjemme sider)
Er det 0,44%, bland udlændinge på de samme sider ligger det på 0,76%

http://fdim.dk/Statistik/teknik/operati ... s_trends=0


Jeg har selv statistik fra en ikke tekniske forretningsside med 75000 månedlige besøgende alderen er spred mellem 15-65 år, og her er det 0,76 % der har Linux. Siden er datail handel uden reklamer.
Det højere tal kan delvist skyldes at flere Linux brugere blokere reklamer og at der ikke er filtreret udenlandske besøgende (12,26%) fra.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: foredrag på hf

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:Den danske sprogpakke har været hentet og installeret 13518 gange, vi ligger og svinger mellem det 20. go 21. mest hentede sprog for ubuntu, ud af i alt 174 sprog. Der er selvfølgelige også en del danskere (især tekniske brugere) som vælgere at installere den engelske udgave. Dette er sandsynligvis kun sigende for folk der manuelt har installeret Ubuntu og som valgte at indsende statistik under installationen, hvilket dog ser ud til at være den måde de fleste gør det på her i DK :)

http://people.canonical.com/~dpm/langpacks-by-inst.html

Ser man på statistikken fra FDIM (stor udbyder af reklamer på danske hjemme sider)
Er det 0,44% (svarende til 60000 brugere), bland udlændinge på de samme sider ligger det på 0,76%

http://fdim.dk/Statistik/teknik/operati ... s_trends=0


Jeg har selv statistik fra en ikke tekniske forretningsside med 75000 månedlige besøgende alderen er spred mellem 15-65 år, og her er det 0,76 % der har Linux. Siden er datail handel uden reklamer.
Det højere tal kan delvist skyldes at flere Linux brugere blokere reklamer og at der ikke er filtreret udenlandske besøgende (12,26%) fra.

så med det som udgangspunkt kan man sige at der mindst er et sted mellem ½ og 1% i landet der bruger linux (ca mellem 25.000 og 50.000) og at de 13518 af disse bruger ubuntu 10.04 med dansk brugerflade. vi begynder da at nærme os nogle sjove tal.

jeg kan så sige at på min side der syntes jeg bedre om tallene, for den siger at 78% bruger linux (det er så også en side der er rettet mod linuxbrugere, så den er nok ikke så representativ)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: foredrag på hf

Indlæg af Blfriis »

soundpartner skrev:
AJenbo skrev:Den danske sprogpakke har været hentet og installeret 13518 gange, vi ligger og svinger mellem det 20. go 21. mest hentede sprog for ubuntu, ud af i alt 174 sprog. Der er selvfølgelige også en del danskere (især tekniske brugere) som vælgere at installere den engelske udgave. Dette er sandsynligvis kun sigende for folk der manuelt har installeret Ubuntu og som valgte at indsende statistik under installationen, hvilket dog ser ud til at være den måde de fleste gør det på her i DK :)

http://people.canonical.com/~dpm/langpacks-by-inst.html

Ser man på statistikken fra FDIM (stor udbyder af reklamer på danske hjemme sider)
Er det 0,44% (svarende til 60000 brugere), bland udlændinge på de samme sider ligger det på 0,76%

http://fdim.dk/Statistik/teknik/operati ... s_trends=0


Jeg har selv statistik fra en ikke tekniske forretningsside med 75000 månedlige besøgende alderen er spred mellem 15-65 år, og her er det 0,76 % der har Linux. Siden er datail handel uden reklamer.
Det højere tal kan delvist skyldes at flere Linux brugere blokere reklamer og at der ikke er filtreret udenlandske besøgende (12,26%) fra.

så med det som udgangspunkt kan man sige at der mindst er et sted mellem ½ og 1% i landet der bruger linux (ca mellem 25.000 og 50.000) og at de 13518 af disse bruger ubuntu 10.04 med dansk brugerflade. vi begynder da at nærme os nogle sjove tal.

jeg kan så sige at på min side der syntes jeg bedre om tallene, for den siger at 78% bruger linux (det er så også en side der er rettet mod linuxbrugere, så den er nok ikke så representativ)

Jamen mange tak allesammen det gav da en masse tal vi kan arbejde lidt med,ligger der egentlig nogen tal på hvad staten kunne spare hvis de indførte open source i staten kommunerne skolerne osv... bare rundt regnet... Hun har desværre kun ca 20 minutter til sit foredrag så der skal jo heller ikke være alt for mange tal,men det kunne jo være sjovt lige at nævne også..
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: foredrag på hf LØST

Indlæg af AJenbo »

Fandt lige hvad jeg tror er kilden til den data der er brugt i den første statestik.
http://popcon.ubuntu.com/
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: foredrag på hf LØST

Indlæg af zob »

Du kan jo bruge eksemplet fra det franske politi. De har skiftet (på tidspunktet for den artikel jeg linker til) til ubuntu på 1/3 af deres computere og derved sparet ca. 370 millioner!
Det tal er så højt at jeg næsten ikke kan tro det.
http://www.o-blog.dk/fransk-politi-i-mi ... til-ubuntu
Tallene kommer dog fra det anderkendte internettidsskrift ars technica: http://arstechnica.com/open-source/news ... ubuntu.ars
Det er en slags bruttobesparelse. Det er antal kroner sparet på licenser. Der er ikke nogen af artiklerne der går særlig højt op i om det har kostet penge at skifte. Det GØR det, men hvor meget er der altså ikke nogen tal på, men det koster IKKE 370 millioner, så der vil da være penge at hente under alle omstændigheder - mange penge. Men til din datter, for ikke at komplicere sagerne, kan hun jo sagtens bare bruge til på antal kroner sparet på licenser.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: foredrag på hf LØST

Indlæg af AJenbo »

Var det ikke 100mil det dansk politi kunne spare ved en 100% udskiftning af office?
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: foredrag på hf LØST

Indlæg af Jarlen »

AJenbo skrev:Var det ikke 100mil det dansk politi kunne spare ved en 100% udskiftning af office?

Det påstår version 2 ihvertfald.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)