iso-8859-15 filer

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
cronick

iso-8859-15 filer

Indlæg af cronick »

Hej,

Jeg fik for et par dage siden lyst til at prøve at opsætte en server, i styresystemet ubuntu. Jeg har stødt på et par problemer, som jeg har kunnet ordne vha. andres indlæg, men dette kan jeg ikke umiddelbart finde rod for.

Jeg har lagt min hjemmeside, hvori der indgår brug af php og mysql, ind på min "apacheserver", hvilket virker helt fint. Problemet er, at æøå samt nogle forskellige tegn bliver erstattet med sådan et "spørgsmålstegn", i firefox. I Internet Explorer er det i stedet en firkant - dette betyder selvfølgelig, at den ikke kan finde/godkende de brugte tegn. Jeg har fundet ud af, at det skyldes at filerne er af tegnkodningen "iso-8859-15", hvilket den tilsyneladende ikke bryder sig om. Hvis jeg i stedet laver dem om til uft-8, virker det helt normalt.

Er der nogen, der har en idé om hvad dette skyldes, eller om det er en mulig løsning?

- På forhånd tak!
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: iso-8859-15 filer

Indlæg af Jimmyfj »

For at få danske tegn i PHP er du nød til at loade nævnte ISO tegnsæt, UTF-8. Vælger du et andet tegnsæt end dette vises de danske "special-tegn" ikke. Jeg har selv oplevet problemet på flere PHP engines, og løsningen har, hver gang været UTF-8 koderne.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
cronick

Re: iso-8859-15 filer

Indlæg af cronick »

Jimmyfj skrev:For at få danske tegn i PHP er du nød til at loade nævnte ISO tegnsæt, UTF-8. Vælger du et andet tegnsæt end dette vises de danske "special-tegn" ikke. Jeg har selv oplevet problemet på flere PHP engines, og løsningen har, hver gang været UTF-8 koderne.

Jep.. Fandt frem til filen charset.conf, eller noget, og fik rettet tegnkodningen til min iso.. virker helt fint nu :)