Hej,
Jeg har problemer med den trådløse forbindelse i Ubuntu 10.04. Jeg kan sagtens forbinde til netværket; jeg får en ip-adresse og kan forbinde til andre computere på netværket - jeg kan bare ikke komme på internettet...
Jeg ved ikke, om det er et driver-problem, for dels virkede det lige efter jeg havde installeret systemet (måske nogle opdateringer har ødelagt et eller andet?), og dels kan jeg også sagtens forbinde til den forbindelse, jeg deler gennem min mobiltelefon (bærbart wifi hotspot via 3G).
Nogen bud på, hvad der kan være galt?
Specs:
Netkort: Atheros AR5001 Wireless Network Adapter
Router: ZyXEL P-660HW-D1
WLAN: WPA2 Personal sikkerhed
Problemer med trådløs forbindelse i 10.04 - ingen WAN adgang
-
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Problemer med trådløs forbindelse i 10.04 - ingen WAN adgang
Riisen skrev:Hej,
Jeg har problemer med den trådløse forbindelse i Ubuntu 10.04. Jeg kan sagtens forbinde til netværket; jeg får en ip-adresse og kan forbinde til andre computere på netværket - jeg kan bare ikke komme på internettet...
Jeg ved ikke, om det er et driver-problem, for dels virkede det lige efter jeg havde installeret systemet (måske nogle opdateringer har ødelagt et eller andet?), og dels kan jeg også sagtens forbinde til den forbindelse, jeg deler gennem min mobiltelefon (bærbart wifi hotspot via 3G).
Nogen bud på, hvad der kan være galt?
Specs:
Netkort: Atheros AR5001 Wireless Network Adapter
Router: ZyXEL P-660HW-D1
WLAN: WPA2 Personal sikkerhed
lidt mere relevant info er nødvendigt for at jeg kan gennemskkue dit problem...
du har et trådløst net hvor du fint kan se de andre computere på nettet, men du kan ikke få forbindelse til internettet gennem denne trådløse forbindelse... er det korrekt forstået?
i så fald så får du en ip adresse fra nettet, og fejlen ligger højst sansynligt i din routers setup.
helt præcist hvordan forbinder du til nettet?
hvis du højreklikker på netværksiconet og vælger forbindelsesinformation hvad står der så i denne?
så siger du noget med 3g hotspot er dette samtidig med at du har andre aktive netforbindelser (netkabel eller wifi)
er det kun firefox der driller? kan du opdatere systemet/ installere pakker fra softwarecenteret?
-
soundpartner skrev:du har et trådløst net hvor du fint kan se de andre computere på nettet, men du kan ikke få forbindelse til internettet gennem denne trådløse forbindelse... er det korrekt forstået?
Korrekt forstået - og det er ikke kun Firefox, men også Update Manager, ping osv.
soundpartner skrev:helt præcist hvordan forbinder du til nettet?
hvis du højreklikker på netværksiconet og vælger forbindelsesinformation hvad står der så i denne?
Jeg vælger "Connect to Hidden Wireless Network", indtaster SSID og passphrase til WPA2 - og så får jeg at vide, at "connection is established". Oplysningerne i Connection Info ser ud som følger:
Interface: 802.11 Wifi (wlan0)
Driver: ath5k
Speed: 54 mb/s
Security: WPA/WPA2
IP: 10.0.0.2
Broadcast: 10.0.0.255
Subnet: 255.255.255.0
Default route: 10.0.0.1
Hvilket er det forventede i forhold til DHCP opsætningen i routeren.
soundpartner skrev:så siger du noget med 3g hotspot er dette samtidig med at du har andre aktive netforbindelser (netkabel eller wifi)
Nej, jeg disabler alle andre forbindelser og finder telefonens hotspot på samme måde som ovenstående. Uden problemer og oplysningerne i Connection Information er de samme (bare med et andet IP range).
-
Riisen skrev:soundpartner skrev:du har et trådløst net hvor du fint kan se de andre computere på nettet, men du kan ikke få forbindelse til internettet gennem denne trådløse forbindelse... er det korrekt forstået?
Korrekt forstået - og det er ikke kun Firefox, men også Update Manager, ping osv.soundpartner skrev:helt præcist hvordan forbinder du til nettet?
Jeg vælger "Connect to Hidden Wireless Network", indtaster SSID og passphrase til WPA2 - og så får jeg at vide, at "connection is established". Oplysningerne i Connection Info ser ud som følger:
Interface: 802.11 Wifi (wlan0)
Driver: ath5k
Speed: 54 mb/s
Security: WPA/WPA2
IP: 10.0.0.2
Broadcast: 10.0.0.255
Subnet: 255.255.255.0
Default route: 10.0.0.1
Hvilket er det forventede i forhold til DHCP opsætningen i routeren.soundpartner skrev:så siger du noget med 3g hotspot er dette samtidig med at du har andre aktive netforbindelser (netkabel eller wifi)
Nej, jeg disabler alle andre forbindelser og finder telefonens hotspot på samme måde som ovenstående. Uden problemer og oplysningerne i Connection Information er de samme (bare med et andet IP range).
i så fald så er det ret sikkert et problem på din router der driller dig.
tidligere har jeg oplevet at udstyr fra udbyderen kan have sådanne sjove blokader installeret hvor man på hver maskine lige skal ind og aktivere, eller hvor man kun kan få en forbindelse til nettet (en publick ip) men jeg kan ikke lige gennemskue om det er sådan noget der driller her.
her er hvordan jeg vile prøve at gå viddere
1 sluk alt dit netværksudstyr (routere osv) og lad det være slukket i 10 min (nogle routere har en lille kondensator "ups" indbygget og skal derfor være slukket i nogle minutter før de lukker helt ned) start den derefter op igen og se om problemet stadig eksisterer
2 gå ind i opsætningen af din router og vælg at få vist ssid, og slå kryptering fra husk ogsåp mac-kryptering osv. virker det nu, så indstil en ting af gangen og prøv det af. det vil sige ændre ssid, test om det virker, skjul ssid, tæst om det virker, slå en simpel kryptering til, test om det virker, slå en hårdere kryptering til, test om det virker osv.
hvis ikke det virker ved første trin er der selvfølgelig ingen grund til at fortsætte.
3 virker det på en anden maskine?
4 virker det med kabel?
5 kan du låne et andet accespoint så prøv evt at forbinde dette med kabel, og virker det trådløse fra denne? hvis nej, virker det så på andre mskiner med samme accespoint?
oven på hele denne smørre så kan man finde ud af om det er din maskine der driller (hvilket jeg ikke tror det er) eller om det er din router/accespoint der driller, og evt hvor det driller.
jeg starter bevidst med at teste ting der er i routeren da dette jo er nemmeste sted at løse problemet...
-
soundpartner skrev:i så fald så er det ret sikkert et problem på din router der driller dig.
tidligere har jeg oplevet at udstyr fra udbyderen kan have sådanne sjove blokader installeret hvor man på hver maskine lige skal ind og aktivere, eller hvor man kun kan få en forbindelse til nettet (en publick ip) men jeg kan ikke lige gennemskue om det er sådan noget der driller her.
1 sluk alt dit netværksudstyr (routere osv) og lad det være slukket i 10 min (nogle routere har en lille kondensator "ups" indbygget og skal derfor være slukket i nogle minutter før de lukker helt ned) start den derefter op igen og se om problemet stadig eksisterer
2 gå ind i opsætningen af din router og vælg at få vist ssid, og slå kryptering fra husk ogsåp mac-kryptering osv. virker det nu, så indstil en ting af gangen og prøv det af. det vil sige ændre ssid, test om det virker, skjul ssid, tæst om det virker, slå en simpel kryptering til, test om det virker, slå en hårdere kryptering til, test om det virker osv.
hvis ikke det virker ved første trin er der selvfølgelig ingen grund til at fortsætte.
4 virker det med kabel?
5 kan du låne et andet accespoint så prøv evt at forbinde dette med kabel, og virker det trådløse fra denne? hvis nej, virker det så på andre mskiner med samme accespoint?
oven på hele denne smørre så kan man finde ud af om det er din maskine der driller (hvilket jeg ikke tror det er) eller om det er din router/accespoint der driller, og evt hvor det driller.
jeg starter bevidst med at teste ting der er i routeren da dette jo er nemmeste sted at løse problemet...
Mange tak for hjælpen - det var routeropsætningen, der drillede.
Jeg gjorde det, at jeg satte et andet access point til, og herfra virkede forbindelsen uden problemer. Jeg opdagede så, at AP'et kørte på en anden frekvens (Channel 11) end routeren (Channel 6). Jeg skiftede så channel i routeren og så kom der hul igennem
Men kunne jeg have fået forbindelsen til at køre på en anden frekvens via en indstilling/kommando i Ubuntu? For når det har virket på den samme maskine førhen (i Windows), så må det vel også have noget at gøre med styresystemet?
-
Riisen skrev:soundpartner skrev:i så fald så er det ret sikkert et problem på din router der driller dig.
4 virker det med kabel?
Mange tak for hjælpen - det var routeropsætningen, der drillede.
Jeg gjorde det, at jeg satte et andet access point til, og herfra virkede forbindelsen uden problemer. Jeg opdagede så, at AP'et kørte på en anden frekvens (Channel 11) end routeren (Channel 6). Jeg skiftede så channel i routeren og så kom der hul igennem
Men kunne jeg have fået forbindelsen til at køre på en anden frekvens via en indstilling/kommando i Ubuntu? For når det har virket på den samme maskine førhen (i Windows), så må det vel også have noget at gøre med styresystemet?
ikke nødvendigvis... det der kan drille er at hvis der er andre netværk i nærheden der kører på samme frekvens så er det eneste der skiller de 2 netværk den kryptering der sker af datastrømmen. men selve signalerne kan godt drile hinanden og blokere for trafikken. det viser sig ofte som timeouts. trafikken til nettet er begrænset af din forbindelse (f,eks 10 mbit) mens trafikken til andre lokale maskiner kan køre fuld hastighed (50 mbit) med andre ord så er trafikken til lokale maskiner 5 gange hurtiger og derved også 5 gange mere hårdfør hvad angår støj udefra.