Ubuntu 10.04 er ustabil
-
- IRC nickname: mar10n
Ubuntu 10.04 er ustabil
Hej alle.
Jeg håber I kan hjælpe mig.
Jeg har opdateret Ubuntu til version 10.04 og fået installeret OpenOffice 3.2. pakken og siden er min computer blevet temmelig ustabil.
Det sker tit når OpenOffice tekstbehandler og jeg også er på internettet. Hvis jeg f.eks. skal finde noget på internettet og "klippe" det til tekstbehandleren, så esker der først det at det pixelopløsningen påvirkes, alt på skærmen bliver utydeligt, noglegange virker det som om der laves en del kopier af skærmen og "monteres" lidt forskudt fra hinanden - alt "fryser" og computeren genstarter. I dag har computeren genstartet over 10 gange.
Når jeg sidder med tekstbehandleren, så gemmer jeg konstant, men alligevel sker der noget mærkeligt når jeg, efter genstart, vil åbne dokumentet. Så skrives der dette: "Enten er dine personlige indstillinger låst, eller også bruger en anden forekomst af OpenOffice. org indstillingerne. Dine personlige indstillinger kan blive beskadiget, hvis flere forekomster tilgår dem samtidig, før du forsætter, skal du sikre dig, at bruger lukker OpenOffice på værtscomputeren" Er du sikker på du vil fortsætte...JA ...NEJ"
Er der nogen der kender en løsning på dette?
Mange hilsner
Martin
Jeg håber I kan hjælpe mig.
Jeg har opdateret Ubuntu til version 10.04 og fået installeret OpenOffice 3.2. pakken og siden er min computer blevet temmelig ustabil.
Det sker tit når OpenOffice tekstbehandler og jeg også er på internettet. Hvis jeg f.eks. skal finde noget på internettet og "klippe" det til tekstbehandleren, så esker der først det at det pixelopløsningen påvirkes, alt på skærmen bliver utydeligt, noglegange virker det som om der laves en del kopier af skærmen og "monteres" lidt forskudt fra hinanden - alt "fryser" og computeren genstarter. I dag har computeren genstartet over 10 gange.
Når jeg sidder med tekstbehandleren, så gemmer jeg konstant, men alligevel sker der noget mærkeligt når jeg, efter genstart, vil åbne dokumentet. Så skrives der dette: "Enten er dine personlige indstillinger låst, eller også bruger en anden forekomst af OpenOffice. org indstillingerne. Dine personlige indstillinger kan blive beskadiget, hvis flere forekomster tilgår dem samtidig, før du forsætter, skal du sikre dig, at bruger lukker OpenOffice på værtscomputeren" Er du sikker på du vil fortsætte...JA ...NEJ"
Er der nogen der kender en løsning på dette?
Mange hilsner
Martin
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Ubuntu 10.04 er ustabil
Det første kunne lyde som et driverproblem. Prøv at køre denne og poste output her:
Kode: Vælg alt
lshw -C display
-
Tak for dit hurtige svar. Her er output:
mt@mt-desktop:~$ lshw -C display
WARNING: you should run this program as super-user.
*-display:0
description: VGA compatible controller
product: RV280 [Radeon 9200 PRO]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 01
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: bus_master cap_list rom
configuration: driver=radeon latency=32 mingnt=8
resources: irq:16 memory:e8000000-efffffff(prefetchable) ioport:c800(size=256) memory:ff4f0000-ff4fffff memory:ff4c0000-ff4dffff(prefetchable)
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: RV280 [Radeon 9200 PRO] (Secondary)
physical id: 0.1
bus info: pci@0000:01:00.1
capabilities: bus_master cap_list
configuration: latency=32 mingnt=8
resources: memory:e0000000-e7ffffff(prefetchable) memory:ff4e0000-ff4effff
mt@mt-desktop:~$ lshw -C display
WARNING: you should run this program as super-user.
*-display:0
description: VGA compatible controller
product: RV280 [Radeon 9200 PRO]
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
capabilities: bus_master cap_list rom
configuration: driver=radeon latency=32 mingnt=8
resources: irq:16 memory:e8000000-efffffff(prefetchable) ioport:c800(size=256) memory:ff4f0000-ff4fffff memory:ff4c0000-ff4dffff(prefetchable)
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: RV280 [Radeon 9200 PRO] (Secondary)
physical id: 0.1
bus info: pci@0000:01:00.1
capabilities: bus_master cap_list
configuration: latency=32 mingnt=8
resources: memory:e0000000-e7ffffff(prefetchable) memory:ff4e0000-ff4effff
-
- Redaktør
Jeg skal også lige høre hvad du gjorde for at installere openoffice 3.2 som jo allerede er installeret på forhånd når du har installeret ubuntu 10.04.
Det lyder som om at du lige har installeret så vi skal lige sikre os at du har opdateret.
Det lyder som om at du lige har installeret så vi skal lige sikre os at du har opdateret.
sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade
-
Jeg fik installeret OpenOffice og opdateret Ubuntu via denne tråd: viewtopic.php?f=3&t=11648.
Mange hilsner
Martin
Mange hilsner
Martin
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Ang. fejlmeldingen fra Openoffice, så kan du prøve at nulstille dine personlige indstillinger af OO, da det kan være der problemet ligger. Eftersom du nok ikke har nået at indstille så meget, så sker der ikke så meget galt ved det.
Du åbner din Hjemmemappe.
Indstillingerne for de programmer som du bruger ligger i skjulte mapper (deres navn starter med et punktum). Dem kan du få at se ved at taste <ctrl>+h
Find mappen .openoffice.org og omdøb den f.eks. til .openoffice.org.gammel - og prøv så at se om ikke OO begynder at opføre sig ordentligt.
Der bliver oprettet en ny mappe med dine indstillinger - og virker de, så kan du roligt slette .openoffice.org.gammel
Du åbner din Hjemmemappe.
Indstillingerne for de programmer som du bruger ligger i skjulte mapper (deres navn starter med et punktum). Dem kan du få at se ved at taste <ctrl>+h
Find mappen .openoffice.org og omdøb den f.eks. til .openoffice.org.gammel - og prøv så at se om ikke OO begynder at opføre sig ordentligt.
Der bliver oprettet en ny mappe med dine indstillinger - og virker de, så kan du roligt slette .openoffice.org.gammel
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Tusinde tak for svaret. Jeg har nu omdøbt mappen og prøver lige systemet i et par dage.....jeg vender retur og enten beskriver eventuelle problemstillinger eller at sagen er løst....
mange hilsner
Martiin
mange hilsner
Martiin
-
- Redaktør
Der er nu stadig noget meget mærkeligt ved hele din installation. Jeg ved ikke hvor du har fået dit installationsmedie fra men hvis det er en helt almindelig kopi af ubuntu, som du f.eks. kan få den her: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Så ER openoffice installeret fra starten. Som alle også påpegede i den tråd du refererer til.
Hvor har du hentet din ISO-fil med ubuntu? Jeg forstår det ikke helt, men vil gerne.
Jeg vil gerne se output på denne her:
Prøv at køre din LiveCD - Live - altså uden at installere. Jeg er sikker på at du kan se openoffice under Programmer-Kontor og hvis ikke er det en ikke standard udgave af ubuntu.
EDIIIIT:
Min fejl. Jeg havde ikke set at du havde opgraderet til version 10.04. Jeg troede du have installeret den fra en ISO-fil. Jeg ville personligt prøve at geninstallere hvis problemerne forsætter. Det vil helt sikkert løse openoffice-problemerne og måske også de andre problemer du omtaler. Jeg holder fast i at du kan prøve at køre ubuntu Live og teste den således.
Så ER openoffice installeret fra starten. Som alle også påpegede i den tråd du refererer til.
Hvor har du hentet din ISO-fil med ubuntu? Jeg forstår det ikke helt, men vil gerne.
Jeg vil gerne se output på denne her:
lsb_release -a && uname -a
Prøv at køre din LiveCD - Live - altså uden at installere. Jeg er sikker på at du kan se openoffice under Programmer-Kontor og hvis ikke er det en ikke standard udgave af ubuntu.
EDIIIIT:
Min fejl. Jeg havde ikke set at du havde opgraderet til version 10.04. Jeg troede du have installeret den fra en ISO-fil. Jeg ville personligt prøve at geninstallere hvis problemerne forsætter. Det vil helt sikkert løse openoffice-problemerne og måske også de andre problemer du omtaler. Jeg holder fast i at du kan prøve at køre ubuntu Live og teste den således.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis du stadig har problemer med billedet, så prøv at deaktivere compiz, system->indstillinger->udsende->effekter->ingen.
-
Hej alle.
Så er jeg retur, efter at have "testet" systemet i nogle dage.
Systemet er stadig ustabilt og det sker når jeg både har namoroka web browser/firefox pre-release OG en eller flere enheder fra OpenOffice åbne. Systemet "fryser" et øjeblik eller skærmen bliver utydelig og så genstarter systemet. Dette er sket 10-12 gange de sidste dage.
ZOB: du skriver "Jeg holder fast i at du kan prøve at køre ubuntu Live og teste den således." Hvorledes gør jeg det?
AJENBO: Jeg har deaktiveret compiz, system->indstillinger->udsende->effekter->ingen. Siden har jeg prøvet at åbne Office programmer og samtidig prøvet at åbne Google/Billeder - systemet fryser og genstarter.
Hvilke råd har I i ærmerne
Jeg glæder mig til at høre fra jer.
Mange hilsner
Martin
Så er jeg retur, efter at have "testet" systemet i nogle dage.
Systemet er stadig ustabilt og det sker når jeg både har namoroka web browser/firefox pre-release OG en eller flere enheder fra OpenOffice åbne. Systemet "fryser" et øjeblik eller skærmen bliver utydelig og så genstarter systemet. Dette er sket 10-12 gange de sidste dage.
ZOB: du skriver "Jeg holder fast i at du kan prøve at køre ubuntu Live og teste den således." Hvorledes gør jeg det?
AJENBO: Jeg har deaktiveret compiz, system->indstillinger->udsende->effekter->ingen. Siden har jeg prøvet at åbne Office programmer og samtidig prøvet at åbne Google/Billeder - systemet fryser og genstarter.
Hvilke råd har I i ærmerne
Jeg glæder mig til at høre fra jer.
Mange hilsner
Martin
-
- Admin
Hmm hvis du køre alpha og beta udgaver af programmer skal du nok regne med lidt ustabilitet.
Live er det du får hvis du starter op fra ubuntu cd'en og vælger "Prøv Ubuntu". Start op på den måde og se om du kan få systemet til at fyre eller genstarte lige som det gør normalt. Gør den ikke det har du nok fået nogle dårlige indstillinger eller programmer på din maskine.
Det kunne også være problemer med dine ram, når du starter fra cd'en, får du først et lilla billed med et tastatur og en mand i bunden af skærmen, når du ser det skal du, trykke på en knap, vælge et sprog, her efter får du mulighed for at køre en test af systemets hukommelse.
Live er det du får hvis du starter op fra ubuntu cd'en og vælger "Prøv Ubuntu". Start op på den måde og se om du kan få systemet til at fyre eller genstarte lige som det gør normalt. Gør den ikke det har du nok fået nogle dårlige indstillinger eller programmer på din maskine.
Det kunne også være problemer med dine ram, når du starter fra cd'en, får du først et lilla billed med et tastatur og en mand i bunden af skærmen, når du ser det skal du, trykke på en knap, vælge et sprog, her efter får du mulighed for at køre en test af systemets hukommelse.
-
Hej AJenbo
Tak for dit svar.
Jeg kører ikke fra nogen CD.
Da jeg i tidernes morgen (i starten af 2010) fik Ubuntu CD med posten, lavede jeg installation som anbefalet. Og det har kørt PERFEKT, uden nogen problemer.
Problemerne begyndte da jeg skulle kunne læse docx filer. Via denne tråd : viewtopic.php?f=3&t=11648
Så skulle jeg opdatere Ubuntu og OpenOffice - så skal jeg ellers love for at der kom "ged" i systemet. Øv, hvor er det ærgerligt.
Jeg er usikker på hvad du mener med Alpha og Beta udgaver. Jeg har altid opdateret de filer som Ubuntu foreslog o.s.v.
Jeg har indsat Ubuntu CD'en og lavet en hukommelsestest - her er resultatet:
Pass complete, no errors
Cached 511 M
RscdMen 352 K
Memmap e820-std
Cache On
Ecc Off
Test Std
Pass 1
Errors 0
Memory 511 M - 1131 MB/s
Chipset AMD K8
Settings RAM 157 MHZ (DDR314)
CAS 2.5-6-6-15 / DDR-1 (64 bits)
Athlon 64 (0.13) 2200 MHZ
L1 cache: 64K 17187 MB/S
L2 cache: 512K 4296 MB/S
L3 cache: None
Giver det nogen mening?
Kommer det tættere på en løsning?
Jeg glæder mig til at høre fra dig (alle)
Mange hilsner
Martin
Tak for dit svar.
Jeg kører ikke fra nogen CD.
Da jeg i tidernes morgen (i starten af 2010) fik Ubuntu CD med posten, lavede jeg installation som anbefalet. Og det har kørt PERFEKT, uden nogen problemer.
Problemerne begyndte da jeg skulle kunne læse docx filer. Via denne tråd : viewtopic.php?f=3&t=11648
Så skulle jeg opdatere Ubuntu og OpenOffice - så skal jeg ellers love for at der kom "ged" i systemet. Øv, hvor er det ærgerligt.
Jeg er usikker på hvad du mener med Alpha og Beta udgaver. Jeg har altid opdateret de filer som Ubuntu foreslog o.s.v.
Jeg har indsat Ubuntu CD'en og lavet en hukommelsestest - her er resultatet:
Pass complete, no errors
Cached 511 M
RscdMen 352 K
Memmap e820-std
Cache On
Ecc Off
Test Std
Pass 1
Errors 0
Memory 511 M - 1131 MB/s
Chipset AMD K8
Settings RAM 157 MHZ (DDR314)
CAS 2.5-6-6-15 / DDR-1 (64 bits)
Athlon 64 (0.13) 2200 MHZ
L1 cache: 64K 17187 MB/S
L2 cache: 512K 4296 MB/S
L3 cache: None
Giver det nogen mening?
Kommer det tættere på en løsning?
Jeg glæder mig til at høre fra dig (alle)
Mange hilsner
Martin
-
- Redaktør
Hvis dit installationsmedie var en 10.04 CD, så VAR OpenOffice 3.2 med i pakken og der var altså ikke grund til at opdatere i første omgang. Så det kan være gået galt der.
Det både AJenbo og jeg selv ber dig om er at kører ubuntu fra CD direkte. Det er bare noget med at smække CD'en i og starte computeren. Det er så nemt at jeg ikke aner hvordan man gør - jeg har aldrig skullet tænke over det. Der er derfor heller ikke meget info at finde. Der står lidt her:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... temid=99#4
Hvis du ikke kan finde ud af det, må du sige til, så prøver jeg at køre den selv for at se om der er faldgruber. Når du kører fra CDen kan du se om du kan genskabe problemerne. Hvis ikke du kan det er der helt sikkert sket en fejl i softwaren, og sandsynligvis i forbindelse med den unødvendige opgradering du lavede. Hvordan så end du gjorde det...
Det både AJenbo og jeg selv ber dig om er at kører ubuntu fra CD direkte. Det er bare noget med at smække CD'en i og starte computeren. Det er så nemt at jeg ikke aner hvordan man gør - jeg har aldrig skullet tænke over det. Der er derfor heller ikke meget info at finde. Der står lidt her:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... temid=99#4
Hvis du ikke kan finde ud af det, må du sige til, så prøver jeg at køre den selv for at se om der er faldgruber. Når du kører fra CDen kan du se om du kan genskabe problemerne. Hvis ikke du kan det er der helt sikkert sket en fejl i softwaren, og sandsynligvis i forbindelse med den unødvendige opgradering du lavede. Hvordan så end du gjorde det...
-
- Admin
mar10n skrev:Pass 1
Errors 0
Det ser ikke udmelbart ud til at der er noget galt med dine ram.
-
Jeg har nu opstartet fra disk (Ubuntu 9.10) og startet Openoffice. Sustemet er selvfølgeligt meeeeeeget langsomt, da der afvikles via CD-rom. Jeg kunne ikke fremprovokere nogle fejl, så computeren genstartede.
Det bringer mig så tilbage til en anden virkelighed (uden for CD-rommen). Hvad skal jeg gøre for at få systemet til at blive stabilt igen?
Mange hilsner
Martin
Det bringer mig så tilbage til en anden virkelighed (uden for CD-rommen). Hvad skal jeg gøre for at få systemet til at blive stabilt igen?
Mange hilsner
Martin