Langsom søgefunktion i Amarok 2.3.0

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
intEx
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Langsom søgefunktion i Amarok 2.3.0

Indlæg af intEx »

Hej Alle

Jeg skiftede for nylig til Amarok 2.3.0 fra det gamle 1.4. Jeg er egentlig ret godt tilfreds med den nye version alt i alt. Der er dog nogle enkelte ting, som bare ikke fungerer lige så fedt som i det gamle. Den klart mest irriterende er, at søgefunktionen er blevet abnormt langsom. Jeg kører det på Ubuntu, og jeg ved ikke om det skyldes Gnome/KDE-vanskeligheder...
Det virkede dog som en drøm i det gamle, som jeg også kørte på Gnome.

Problemet er, at når jeg søger i min playlist, er den ret langsom om at reagere. Når jeg så har fundet, hvad jeg søger, sletter jeg bogstaverne fra søgefeltet igen, og når der er 1-2 bogstaver tilbage, fryser den. Vinduet bliver gråt, som om programmet ikke svarer, men det reagerer så igen efter nogle sekunder (8-10 sek.) hvor søgefeltet er ryddet, og jeg kan se alle mine sange. Hvilket vil sige, at den langsomme reaktion på selve søgningen, samt den enormt langsomme reaktion på sletningen af søgningen gør, at det tager omkring 15-20 sekunder at lave en søgning, alt i alt...
Det skal siges, jeg har en forholdsvist stor musiksamling (ca. 7000 numre), men det har aldrig været et problem før (i Amarok 1.4).

Er der nogle der ved, om det er en bug eller måske to programmer, der "taler dårligt sammen", som man kan gøre noget ved?

VH
Simon
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Langsom søgefunktion i Amarok 2.3.0

Indlæg af lath »

intEx skrev:Hej Alle

Jeg skiftede for nylig til Amarok 2.3.0 fra det gamle 1.4. Jeg er egentlig ret godt tilfreds med den nye version alt i alt. Der er dog nogle enkelte ting, som bare ikke fungerer lige så fedt som i det gamle. Den klart mest irriterende er, at søgefunktionen er blevet abnormt langsom. Jeg kører det på Ubuntu, og jeg ved ikke om det skyldes Gnome/KDE-vanskeligheder...
Det virkede dog som en drøm i det gamle, som jeg også kørte på Gnome.

Problemet er, at når jeg søger i min playlist, er den ret langsom om at reagere. Når jeg så har fundet, hvad jeg søger, sletter jeg bogstaverne fra søgefeltet igen, og når der er 1-2 bogstaver tilbage, fryser den. Vinduet bliver gråt, som om programmet ikke svarer, men det reagerer så igen efter nogle sekunder (8-10 sek.) hvor søgefeltet er ryddet, og jeg kan se alle mine sange. Hvilket vil sige, at den langsomme reaktion på selve søgningen, samt den enormt langsomme reaktion på sletningen af søgningen gør, at det tager omkring 15-20 sekunder at lave en søgning, alt i alt...
Det skal siges, jeg har en forholdsvist stor musiksamling (ca. 7000 numre), men det har aldrig været et problem før (i Amarok 1.4).

Er der nogle der ved, om det er en bug eller måske to programmer, der "taler dårligt sammen", som man kan gøre noget ved?

VH
Simon

Kort fortalt går det ud på følgende:
Hvis et program ikke reagerer hurtigt nok gør GNOME desktoppen programmets vindue gråt for at for tælle dig at programmet ikke reagerer på det du gør med programmet.

Det var den korte forklaring, her er den lange:

1. Det du tror og hvad der rent faktisk sker.
    Du tror at programmet fryser, men det gør den ikke. Den har faktisk travlt beskæftiget med - her er det en søgning.
  2. Hvad programmet burde gøre
    Alle brugerundersøgelser viser at mennesker bliver utålmodige hvis de ikke får et svar eller en respons efter 2 sekunder. Alt fra 1 til 2 sekunder er acceptabelt, men det bemærkes at det tager den tid. Op til 1 sekund accepteres.

Det er også kendt viden at man skal vise at der sker noget:
    Det kan være en simpel ændring af muse-ikonet: Billede (fra 2 til et par sekunder mere), eller en såkaldt progessbar, hvis programmet laver noget der tager længere tid:
    Billede

Idéen er at brugeren får at vide at programmet er i gang med noget, som tager en del tid at udføre.

Programmet bruger ikke en progressbar lader det til ud fra din beskrivelse. Det er ikke godt.
  3. Så kommer vi til årsagen til at det sker.

Som nævnt i 2 vises der ikke en progressbar.
    Det er ikke det største problem. Det største problem er at programmøren ikke koder programmet sådan at de dele af programmer der tager lang tid, og brugergrænseflade kan køre i hver sit under-program inde i programmet (Softwareudviklere kalder det ikke for et under-program, men derimod for en tråd - engelsk: thread).

Hvis programmøren havde lavet det, så vil der sket det at når du trykker på søg knappen ville søge-koden starte op i en ny tråd, med det resultat at brugergrænseflade-tråden straks er klar til at tage imod nye kommandoer fra dig af igen.

Lige nu sker der det at brugergrænsefladen ikke returner fra søge-funktionen før søgefunktionen er færdig efter 8 sekunder eller mere.
  4. Løsning
    Din løsning må være at rapportere det som en brugeroplevelsesfejl (det er det det er) på launchpad.net siden for programmet https://launchpad.net/amarok. Log ind, og klik på "Report a bug"

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags