Opsætning af netværk; printing og file sharing

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Gneeew
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Gneeew »

Jeg sidder på en stationær pc med Ubuntu Feisty. Jeg har selv en Powerbook og min roommate har en Macbook. Jeg søger en guide (rimelig rookie friendly) til at konfigurere Ubuntu, så vi begge to kan få adgang til en shared folder på min PC og desuden skrive ud på min printer, som er forbundet til PC'en.
Jeg har klikket lidt rundt på nettet, og selvom det ser ud som om, at jeg ikke er den eneste med dette problem, så er det sparsomt, hvad der findes af guides. Jeg har tidligere fået fildelingen til at fungere mellem min egen mac og min pc, men der brugte jeg et SMB netværk. Nu kan jeg dels ikke huske, hvordan jeg fik det op at køre, og dels virker det lidt tåbeligt at bruge en Windows standard, når det nu drejer sig om tre Unix baserede computere; ville NFS ikke være en bedre løsning?

Er der en venlig sjæl, der kan give mig et skub i den rigtige retning?
På forhånd tak.
tbresson

Indlæg af tbresson »

Jeg google lidt.. måske dette kan hjælpe?
http://czarism.com/easy-peasy-ubuntu-li ... le-sharing
Gneeew
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Gneeew »

Joh, det ser umiddelbart fornuftigt ud. Vil jeg lige checke ved lejlighed. Nogen, der ved, hvordan jeg får printerdeling til at fungere over et nfs netværk?
Læste i øvrigt et sted at netværkskonfigureringen vil blive noget lettere, når 7.10 udkommer her om en uges tid; er det korrekt, og ville det i givet fald bedre kunne svare sig helt at vente?
Asathoor
Geografisk sted: Viby J

printer netværk

Indlæg af Asathoor »

[quote="Gneeew"]Joh, det ser umiddelbart fornuftigt ud. Vil jeg lige checke ved lejlighed. Nogen, der ved, hvordan jeg får printerdeling til at fungere over et nfs netværk?

Hvorfor bruger du ikke bare CUPS? 8)
med venlig hilsen,

Asathoor
[Ubuntu 7.04]