Harddisk formatering og opsætning forståelses problem

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Harddisk formatering og opsætning forståelses problem

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg ønskede at have harddisk #1 med en partition med Ubuntu, en swap ig en data disk. I kampens hede fik jeg formater min 750 gig HD i flere partitioner end jeg egentlig ville:

Nu har jeg fået fat i harddisk redskabet (storage device manager) den viser at jeg har 320 gig jeg bruger til ingenting:
Hvad gør jeg ??

Ps: Igen tak for den enestående hjælpsomhed her på forum... I er helt fantastiske faktisk..
Billede her
http://gratisupload.dk/download/48812/

Billede
Kardemommeloven er en god ting.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Harddisk formatering og opsætning forståelses problem

Indlæg af lath »

Det er forkert at du ikke bruger den - den bruges til / (/ er root, som ikke må forveksles med brugeren root, som er noget helt andet).

Du må ikke lave om på den partition, ellers er din Ubuntu væk!

Jeg kan nævne at alle dine partitions er formatteret med et filsystem, og derfor helt sikkert er i brug.
Du må kun ændre på partition tabellen via en live cd, da et filsystem ikke må være i brug, imens du laver ændringer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for svar, så har jefg altså misforståetdette billede, jeg tolker det som at jeg ikke bruger de 320 gig... men kun en brøkdel af harddiskens plads

http://gratisupload.dk/download/48824

Billede
lath

Indlæg af lath »

Det du ser er:

Et block device* (her er det en harddisk) med en fysisk plads på 750 GB har et filsystem som bruger 320 GB.

/Lars

*: Et block device leverer blokke a 512 bytes. Eksempler på block devices: harddisk (magnetisk pladelager), SSD harddisk, flash SD, USB flash og så videre.
Et block device kan have 1 eller flere filsystemer.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for svar..

Ok, det jeg ser er en harddisk hvor filsystemet ikke bruger hele disken. Hvordan får jeg tilgang til den partition på 320 som ikke er i brug ?
lath

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:tak for svar..

Ok, det jeg ser er en harddisk hvor filsystemet ikke bruger hele disken. Hvordan får jeg tilgang til den partition på 320 som ikke er i brug ?

Den er i brug. Det har jeg også fortalt før.
Den indeholder den vigtigste partition for ubuntu.

Du har ikke nogen fri plads på den harddisk (750 GB harddisken).

/Lars
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for tålmodigt svar....

Undskyld Lars men jeg forstår det ikke.

Der er 4 partitioner af den harddisk på 750 gig, sådan opfatter jeg skærmbillede #1 ovenfor.

1 er på 1.1 gig: indeholder foolderen grub og lost found samt noget andet
2 er på 66 gig: Indeholder bin, boot, root , Sbin og andre
3 er på 337 gig indeholder "Finn" (hjemmemappe) og Lost+found

Den fjerde på 320 gig som du mener indeholder Ubuntu kan jeg ikke se når jeg under menuen "steder/maskine" får det skærmbillede som er vist som nummer 2. Så jeg er lidt hægtet af her. måske din formulering:
Et block device* (her er det en harddisk) med en fysisk plads på 750 GB har et filsystem som bruger 320 GB.

Skal forståes sådan at filsystemet er skjult og optager 320 gig?
Min intention var at have ubuntu alene på en partition og data på en anden og swapfile på en tredje.. Det er måske ikke helt lykkedes ?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Finn Bjerke skrev:tak for tålmodigt svar....

Undskyld Lars men jeg forstår det ikke.

Der er 4 partitioner af den harddisk på 750 gig, sådan opfatter jeg skærmbillede #1 ovenfor.

1 er på 1.1 gig: indeholder foolderen grub og lost found samt noget andet
2 er på 66 gig: Indeholder bin, boot, root , Sbin og andre
3 er på 337 gig indeholder "Finn" (hjemmemappe) og Lost+found

Den fjerde på 320 gig som du mener indeholder Ubuntu kan jeg ikke se når jeg under menuen "steder/maskine" får det skærmbillede som er vist som nummer 2. Så jeg er lidt hægtet af her. måske din formulering:

Skal forståes sådan at filsystemet er skjult og optager 320 gig?
Min intention var at have ubuntu alene på en partition og data på en anden og swapfile på en tredje.. Det er måske ikke helt lykkedes ?

din partitionering er helt i hampen, men sådan er det. du har lavet en manuel partitionering som efter min mening er lidt småtåbelig, men det er for sent at gøre noget ved nu. Nemmeste måde at rette det er at lave en komplet ny install fra bunden.

din tankegang er preget af windows... du tænker i drev som ligger paralelt med hver deres filsystem. sådan fungerer det ikke i linux...
her skal du tænke i et rod-filsystem som bare skal være der. dette er ikke en partition som du kan gøre noget ved. er den der ikke så kan systemet ikke boote, for så er der ikke nogen harddisk som ubuntu kan boote fra. dette rod filsystem kaldes /.
alle dine øvrige partitioner kan du så montere ind i dit eksisterende filsystem. normalt gøres dette i /media (en mappe kaldet media som er i rodmappen /)

du kan se på det således...
for at have noget i lommen, så skal du først have en lomme. du kan ikke tage denne lomme op og se ned i den, for lommen den er der hvor den nu er. uden en lomme kan du ikke have noget i den. når du så har lommen, så kan du putte en lille pose med enkroner ned i lommen. du kan ligeledes putte en pakke tændstikker i lommen. du kan tage æsken med tændstikker samt posen med enkroner op af lommen, putte dem i en anden lomme osv, men selve lommen (i dette billede er det rod-partitionen /) den kan du ikke gøre så meget med andet end at putti ting i den, eller tage ting op af den.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lath

Indlæg af lath »

soundpartner har sådan set givet et godt svar.

Det eneste jeg lige vil tilføje er til:
Den fjerde på 320 gig som du mener indeholder Ubuntu kan jeg ikke se når jeg under menuen "steder/maskine" får det skærmbillede som er vist som nummer 2

Den er der!

Rod-filsystem, / (lommen i sound's analogi) er Steder > Maskine > Filsystem.
Hvis du går 2 mapper op fra Steder > Hjemmemappe befinder du dig i / (lommen).

Den er ikke ledig plads, da det er root filsystemet.
Den er heller ikke skjult, som du nok kan se.

/Lars
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Ok for sportens skyld starter jeg dyret om igen. Clena install Jeg har jo en anden HD jeg kan kopiere "home" til