Hej
Efter at have prøvekørt den Ubuntu 10.10 beta 64-bit fra CD, hvor jeg nemt fik installeret det mobile internet, har jeg nu installeret på HDD, men Studio versionen, da det nok passer bedre til det jeg skal! Her kan jeg dog ikke finde frem til den der mobile menu opsætning...!?
Mobil internet på Ubuntu Studio 10.10 beta
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Mobil internet på Ubuntu Studio 10.10 beta
Er det ikke soundpartners script du skal have fat i: http://scripts.linux.dk/joomla/index.ph ... dbans.html
Nu er jeg ikke lige logget ind på mit studio, men jeg mener da at du har et tray icon for netværksforbindelse som standart på panelet øverst til højre. Den kan der højreklikkes på og vælges "Redigér forbindelser..." hvis du har brug for at redigere manuelt, men kik først på soundpartners script. Det skulle gerne gøre det hele for dig.
EDIT: og så alligevel. Nu jeg tænker mig om, er jeg ikke sikker på at version 10.10 er understøttet. Men jeg er sikker på at soundpartner gerne vil have fingrene i en der kunne teste det for ham, og det kunne jo så blive dig.
Nu er jeg ikke lige logget ind på mit studio, men jeg mener da at du har et tray icon for netværksforbindelse som standart på panelet øverst til højre. Den kan der højreklikkes på og vælges "Redigér forbindelser..." hvis du har brug for at redigere manuelt, men kik først på soundpartners script. Det skulle gerne gøre det hele for dig.
EDIT: og så alligevel. Nu jeg tænker mig om, er jeg ikke sikker på at version 10.10 er understøttet. Men jeg er sikker på at soundpartner gerne vil have fingrene i en der kunne teste det for ham, og det kunne jo så blive dig.
-
Tak, har forsøgt link og virker ikke, men har lagt en blog!
Jeg troede at Studio var en form for "instance"/overbygning af standarden, således at det der fungere i standarden også er med i Studio, men det er måske mere den anden vej at Studio halter lidt efter...!
Jeg troede at Studio var en form for "instance"/overbygning af standarden, således at det der fungere i standarden også er med i Studio, men det er måske mere den anden vej at Studio halter lidt efter...!
-
- IRC nickname: sound
Odin skrev:Tak, har forsøgt link og virker ikke, men har lagt en blog!
i studio er der en del der er skiftet ud. networkmanageren er så vidt jeg husker en anden, hele kærnen er optimeret til realtime procesering osv. jeg er derfor ikke sikker på hvordan studio håndtere mobilt bredbånd, men jeg ville personligt sige at hvis jeg skulle køre studio så ville det være for at lave den slaks arbejde den er optimeret til, og så skulle den ikke i nærheden af det mobile bredbånd.
-
- Redaktør
Enig med soundpartner.
Jeg har også en ubuntu-studio for sig, hvor jeg er ret kræsen med hvad jeg installerer.
Resten laver jeg på en standard-ubuntu.
Hvad var det du skulle bruge på ubuntu-studio. Hvis det er grafik-relateret tror jeg ikke den er nødvendigt. Men ok.
Jeg har også en ubuntu-studio for sig, hvor jeg er ret kræsen med hvad jeg installerer.
Resten laver jeg på en standard-ubuntu.
Hvad var det du skulle bruge på ubuntu-studio. Hvis det er grafik-relateret tror jeg ikke den er nødvendigt. Men ok.
-
Tjah, altså jeg ville bruge det til 3D-rendering, men til privat brug er det måske fint med standard versionen!? Blender kan jeg jo bare installere via software centret, så det går nok
-
Odin skrev:Tjah, altså jeg ville bruge det til 3D-rendering, men til privat brug er det måske fint med standard versionen!? Blender kan jeg jo bare installere via software centret, så det går nok
til egentlig rendering der vil jeg tro at du vinder 1-2% ved at bruge studio frem for alm ubuntu.
var der tale om "live" editering af lyd og billeder så var der nærmere tale om 5-8 % da kernen netop er optimeret til realtime procesering. ligeledes vil du med studio versionen kunne trække flere spor når vi snakker realtime lyd, men det bruger du jo slet ikke som jeg hører det
-
1-2% det kan vel også hentes på OC Det kommer til at handle om animationer af i starten kun nogle få minutter, men ved længere animationer kan det måske godt betyde noget! Lyd har jeg ikke så meget styr på endnu, så du må meget gerne forklare hvad "live" og realtime betyder i den sammenhæng?
I sidste ende skal jeg også bruge andre 3D-programmer, såsom Unity og Poser pro (+ layout/web/flash såsom QuarkXpress), og det afhænger så af at jeg kan køre dem over Wine, og det ser ikke så godt ud! Jeg var ellers spændt på om jeg kunne vinde noget ved at køre Ubuntu da det efter sigende skulle bruge mindre ressourcer, men hvis Wine æder det hele, bliver det måske blot endnu værre?
I sidste ende skal jeg også bruge andre 3D-programmer, såsom Unity og Poser pro (+ layout/web/flash såsom QuarkXpress), og det afhænger så af at jeg kan køre dem over Wine, og det ser ikke så godt ud! Jeg var ellers spændt på om jeg kunne vinde noget ved at køre Ubuntu da det efter sigende skulle bruge mindre ressourcer, men hvis Wine æder det hele, bliver det måske blot endnu værre?
-
- Redaktør
Jeg har nu ikke overmåde stor fidus til wine, men på det seneste har jeg alligevel haft held med at køre et par ting ganske godt.
realtime bruger jeg især i lydsammenhæng. Det er fordi der opstår en forsinkelse mellem det øjeblik hvor computeren har dannet en lyd til det øjeblik hvor det kommer ud af lydkortet. Så det er en forsinkelse der opstår i lydkortet (latency). Det er især irriterende hvis man spiller på et softwareinstrument Live. Man sender MIDI information til instrumentet og så går der lige lidt for lang tid til lyden kommer. Det føles forkert og meget umusikalsk. Det samme sker på windows. Hvis ikke du ved hvad ASIO-drivers er til windows, så har du sikkert heller ikke bruge for at vide hvad en real-time kernel er endnu. Men med hensyn til lyd har en realtime-kernel samme effekt som ASIO-drivers til windows.
Indrømmet jeg ved ikke hvad den gør i forhold til 3D rendering. Mit bud ville have været - ikke noget. Men det er nok forkert. Der er desuden ikke længere installeret realtime-kernel som standard i ubuntu-studio - den skal man selv installere. Den giver forskellige andre uheldige effekter. Jeg bruger der for en low-latency kernel i stedet, som en eller anden fyr for communitiet har lavet. Kan desværre ikke lige huske hvad han hedder lige nu.
Jeg synes du skal starte på en standard-ubuntu (eller triple-boote, som jeg selv gør, for at holde mit studie lean & mean) og så kan du ellers installere alt hvad ubuntu-studio indeholder af grafikværktøjer hvad at køre denne ene kommando (den installerer det der hedder en meta-package):
Og til video:
Jeg kan afsløre at lyd-delen kan installeres med følgende, selvom jeg ikke synes du skal installere det hvis ikke du har brug for det (det roder ret meget for en der i forvejen er ny):
Du kan sagtens køre kommandoerne selvom du er begyndt at installere enkeltdele manuelt. Den finder selv ud af hvad du allerede har installeret og hvad du ikke har installeret.
Du må endeligt melde tilbage hvordan det går. Jeg tror ikke vi har så mange der har arbejdet så meget med animation (men jeg kan tage fejl). Og jeg har en ven med et tegnefilmsstudio. Jeg ved ikke om jeg tør bilde ham ind at linux kunne være noget for ham. Men måske til at køre renderingen bare, som de store gør:
http://jordanhall.co.uk/general-article ... m-4701468/
realtime bruger jeg især i lydsammenhæng. Det er fordi der opstår en forsinkelse mellem det øjeblik hvor computeren har dannet en lyd til det øjeblik hvor det kommer ud af lydkortet. Så det er en forsinkelse der opstår i lydkortet (latency). Det er især irriterende hvis man spiller på et softwareinstrument Live. Man sender MIDI information til instrumentet og så går der lige lidt for lang tid til lyden kommer. Det føles forkert og meget umusikalsk. Det samme sker på windows. Hvis ikke du ved hvad ASIO-drivers er til windows, så har du sikkert heller ikke bruge for at vide hvad en real-time kernel er endnu. Men med hensyn til lyd har en realtime-kernel samme effekt som ASIO-drivers til windows.
Indrømmet jeg ved ikke hvad den gør i forhold til 3D rendering. Mit bud ville have været - ikke noget. Men det er nok forkert. Der er desuden ikke længere installeret realtime-kernel som standard i ubuntu-studio - den skal man selv installere. Den giver forskellige andre uheldige effekter. Jeg bruger der for en low-latency kernel i stedet, som en eller anden fyr for communitiet har lavet. Kan desværre ikke lige huske hvad han hedder lige nu.
Jeg synes du skal starte på en standard-ubuntu (eller triple-boote, som jeg selv gør, for at holde mit studie lean & mean) og så kan du ellers installere alt hvad ubuntu-studio indeholder af grafikværktøjer hvad at køre denne ene kommando (den installerer det der hedder en meta-package):
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install ubuntustudio-graphics
Og til video:
sudo apt-get install ubuntustudio-video
Jeg kan afsløre at lyd-delen kan installeres med følgende, selvom jeg ikke synes du skal installere det hvis ikke du har brug for det (det roder ret meget for en der i forvejen er ny):
sudo apt-get install ubuntustudio-audio ubuntustudio-audio-plugins
Du kan sagtens køre kommandoerne selvom du er begyndt at installere enkeltdele manuelt. Den finder selv ud af hvad du allerede har installeret og hvad du ikke har installeret.
Du må endeligt melde tilbage hvordan det går. Jeg tror ikke vi har så mange der har arbejdet så meget med animation (men jeg kan tage fejl). Og jeg har en ven med et tegnefilmsstudio. Jeg ved ikke om jeg tør bilde ham ind at linux kunne være noget for ham. Men måske til at køre renderingen bare, som de store gør:
http://jordanhall.co.uk/general-article ... m-4701468/
-
Odin skrev:1-2% det kan vel også hentes på OC Det kommer til at handle om animationer af i starten kun nogle få minutter, men ved længere animationer kan det måske godt betyde noget! Lyd har jeg ikke så meget styr på endnu, så du må meget gerne forklare hvad "live" og realtime betyder i den sammenhæng?
I sidste ende skal jeg også bruge andre 3D-programmer, såsom Unity og Poser pro (+ layout/web/flash såsom QuarkXpress), og det afhænger så af at jeg kan køre dem over Wine, og det ser ikke så godt ud! Jeg var ellers spændt på om jeg kunne vinde noget ved at køre et OS, da det efter sigende skulle bruge mindre ressourcer, men hvis Wine æder det hele, bliver det måske blot endnu værre?
du må endelig ikke sammenligne ubuntu og windows på den måde. min erfaring er at fra windows (vista) > ubuntu (9.10) der er der ca 20% at vinde i rå resourcer. nu var det disse 2 jeg havde da jeg lavede sammenligningen med rendering af en dvd-film.
så der er helt klart færre "spildte" resourcer i ubuntu som kan høstes og bruges fornuftigt. Det ændrer dog ikke på en anden fact... hvis du SKAL bruge en masse windows programmer, så brug windows! grunden er at programmer skrevet til windows de fungerer bedst i windows. sådan er det og sådan vil det altid være.
Når det er sagt så husk at en masse af de store studier de kører altså efterhånden linux. Det betyder at de et stykke hen ad vejen måske bruger nogle lidt andre programmer til deres animationsarbejde, men resultatet taler vel for sig selv.
ønsker du det hårdt nok så må su jo bare sætte dig ind i nogle af disse nye programmer og så lære at benytte disse i stedet for hvad du bruger nu...
redigering og animation er normalt en "offline proces" hvor du laver nogle ændringer på det billede du ser her og nu, og så renderer disse efterfølgende. Man kan se hvad man laver visuelt uden at man behøver at afspille det hele i realtime (se det som det 100% færdige resultat)
Arbejder du med lyd så foregår det ofte lidt anderledes. her kan du have behov for at afspille måske 30-50 lydkilder samtidig. stopper du afspillingen så stopper du også med at høre, og skal du påføre effekter eller lignende så bliver du nød til at afspille det hele på en gang og i realtime for at du kan høre hvad der sker. afspiller maskinen i halv hastighed, tjaaa så ved vi vel alle hvordan det lydder, og det er ikke noget der kan bruges til noget. når du arbejder med lyd er der altså behov for "live" redigering i realtime eller også kaldet "online procesering" da det hele skal ske nu og her. skruer du på en knap så skal effekten af dette beregnes nu og her, samt på alt efterfølgende og ikke først om nogen tid, eller når man lige har tid til at rendere ændringerne.
-
- Redaktør
Lad mig tilføje. Jeg har ovenfor brugt kommandoen
Jeg, og mange andre på forum, plejer ellers at brugeMen den kommando er ikke længere en del af pakken på ubuntu 10.10 (for at spare plads, så det kan være på en CD). Du kunne overveje at installere aptitude, så du ikke bliver forvirret over diverse tutorials på nettet og hjælp her på forum. Det betyder ikke noget for dit system i øvrigt (jo, 8 MB cirka).
EDIT:
For resten er Lightworks vist på vej til Linux (men der går nok en rum tid):
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/04/osca ... -open.html
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/05/osca ... Ubuntu!%29
sudo apt-get install
Jeg, og mange andre på forum, plejer ellers at bruge
sudo aptitude install
sudo apt-get install aptitude
EDIT:
For resten er Lightworks vist på vej til Linux (men der går nok en rum tid):
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/04/osca ... -open.html
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/05/osca ... Ubuntu!%29
-
Ok, tak er mest støt på realtime i forbindelse med ERP, lidt noget andet, men dog ikke helt!
(Men hverken Ubuntu/Studio kan vel ikke rigtig køre uden en eller anden internet forbindelse, jeg mener hver gang man skal installere fra software center og updatere, så kræver det en forbindelse!).
Hvis jeg en dag skal gøre det prof og finde et pengetræ, så hyre jeg nok nogen til lyd delen
Lige nu er det kun et hobby/fritidsprojekt og er også ny med 3D, så det med at bruge lang tid på at sætte sig ind i grundprogrammer til Ubuntu, venter jeg med!
Mao. jeg har behov for de her "nemme" windows programmer, der gør det meste for mig, og i det omfang jeg skal bruge det, giver det ikke de store begrænsninger. Problemet var for lang renderingstid på macbook'en!
Den nye comp. skal faktisk kun bruges til de her win programmer, så jeg siger undskyld jeg forstyrrede og forsøger at se om jeg få windows installeret påny (MEN med lidt plads, når Ubuntu 10.10 er helt færdig).
(Men hverken Ubuntu/Studio kan vel ikke rigtig køre uden en eller anden internet forbindelse, jeg mener hver gang man skal installere fra software center og updatere, så kræver det en forbindelse!).
Hvis jeg en dag skal gøre det prof og finde et pengetræ, så hyre jeg nok nogen til lyd delen
Lige nu er det kun et hobby/fritidsprojekt og er også ny med 3D, så det med at bruge lang tid på at sætte sig ind i grundprogrammer til Ubuntu, venter jeg med!
Mao. jeg har behov for de her "nemme" windows programmer, der gør det meste for mig, og i det omfang jeg skal bruge det, giver det ikke de store begrænsninger. Problemet var for lang renderingstid på macbook'en!
Den nye comp. skal faktisk kun bruges til de her win programmer, så jeg siger undskyld jeg forstyrrede og forsøger at se om jeg få windows installeret påny (MEN med lidt plads, når Ubuntu 10.10 er helt færdig).