Her om en lille måneds tid satser jeg på at købe en ny bærbar, og hidtil har jeg været ret sikker på at det skulle være denne Acer Extensa 5235:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=606702
Men nu er jeg faldet over denne Lenovo G555:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=816667
Sammenligningen på edbpriser.dk: http://www.edbpriser.dk/Product/Compare ... 702;816667
Nu står der intet om grafikram på Acer'en inde på edbpriser, men jeg ved den har 128 mb og efter hvad jeg har forstået så kan den låne op til 1631 mb fra systemrammene (?), selv om dette ikke ligefrem behøver være nogen fordel, mens Lenovo'en har 512 mb grafikram.
Umiddelbart virker Lenovo som det bedste valg af disse 2 maskiner, men deres indbyggede grafikkort gør at jeg alligevel kommer i tvivl om hvilken der vil være bedst.
Ubuntu vil jo altid være mit foretrukne OS, men jeg vil også gerne have en Winsucks installeret via Vbox (vil helst undgå dualboot), hvor de få programmer og 3D spil jeg ikke helt kan undvære (og ikke kan finde tilfredsstillende alternativer til) skal køres i, og selv om at Vbox påståes at understøtte 3D acceleration, så har det ikke virket på min nuværende Acer Extensa 5230, og vil derfor næppe heller virke på 5235'eren, da begge maskiner kører med Intel GMA grafikkort, og disse skulle vidst endnu ikke være understøttet i Vbox.
Men Lenovo'en er med ATI Radeon HD 4200 grafikkort, og jeg synes jeg har læst at der er en del problemer generelt med ATI og Linux?
Jeg ved heller ikke om der med ATI vil blive problemer med 3D acceleration i Vbox?
Vil Lenovo'en være det bedste køb?
Lenovo G555 vs. Acer Extensa 5235... hvilken er bedst?
-
- Geografisk sted: Albertslund
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Lenovo G555 vs. Acer Extensa 5235... hvilken er bedst?
Jeg ville jo til enhver tid sige Lenovo.
Der er et ret stort community omkring de laptops også: http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki
Der er nok ikke nogen af de to modeller der er hardcore gamer-laptops men Lenovoen ser bedst ud på specs i mini øjne.
Dog har der været problemer med at få lyden i højttalerne til at slå fra når der tilsluttes hovedtelefoner, men jeg tror at det kan fikses ved at installere seneste alsa og tilføje en linje til bunden af /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Se indlæg nr. 9 her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1546112
Der er et ret stort community omkring de laptops også: http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki
Der er nok ikke nogen af de to modeller der er hardcore gamer-laptops men Lenovoen ser bedst ud på specs i mini øjne.
Dog har der været problemer med at få lyden i højttalerne til at slå fra når der tilsluttes hovedtelefoner, men jeg tror at det kan fikses ved at installere seneste alsa og tilføje en linje til bunden af /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Se indlæg nr. 9 her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1546112
-
Jeg er heller ikke selv hardcore gamer, men engang imellem kan jeg godt lide at slappe af med lidt spil, så en hardcore gamer pc vil nok være lidt overflødigt til mig, pluds at budgettet heller ikke holder til en investering til så kraftige maskine
Så vil jeg hellere købe en billige bærbar, som stadig kan klare lidt 3D spil og helst gennem Vbox og bruge nogle andre penge på at få repareret vores Xbox som led den berømte Red Ring of Doom for 1½ år siden.
Men med grafikkortene, er der så stadig problemer med ATI og hvordan er ATI i forhold til Intel's i bærbare når der skal køres Ubuntu på dyret?
Så vil jeg hellere købe en billige bærbar, som stadig kan klare lidt 3D spil og helst gennem Vbox og bruge nogle andre penge på at få repareret vores Xbox som led den berømte Red Ring of Doom for 1½ år siden.
Men med grafikkortene, er der så stadig problemer med ATI og hvordan er ATI i forhold til Intel's i bærbare når der skal køres Ubuntu på dyret?
Hilsen Kenny
-
- Redaktør
Hvis du spørger mig er det et fedt. Der er problemer med gamle ATI-kort som AMD stoppede supporten på. Men der er rigtig gode open source drivers til ATI nu og de udvikler sig hele tiden. Og Intel drivers har jo ry for at fungere rigtig fint på linux selvom der var en lille svipser i forbindelse med 10.04 release: https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes
Hvis du vil spille 3D spil tror jeg stadig NVIDIA's closed source drivers er toppen af poppen.
Hvis du vil spille 3D spil tror jeg stadig NVIDIA's closed source drivers er toppen af poppen.
-
Jeg takker for inputtene, og jeg hun nu besluttet at jeg vil satse på Lenovo'en
Der er jo heldigvis 14 dages returret i tilfælde af at det viser sig at være noget møg
Der er jo heldigvis 14 dages returret i tilfælde af at det viser sig at være noget møg
Hilsen Kenny
-
Så blev Lenovo'en endelig bestilt, så nu kan det kun gå for langsomt med at blive mandag/tirsdag, hvor den forhåbentligt ankommer
Hilsen Kenny
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Held og lykke med den og husk at skrive her hvor dan det gik med ATI kortet
-
Jeg fik maskinen i mandags og igår startede jeg den for første gang op med LiveCD'en (live-usb'en ) og skærmen så forfærdelig ud.
Det lignede et tv med meget støj på signalet, og det var svært at læse alt, men det lykkedes at køre installationen (og partitionere harddisken), og efter første opstart aktiverede jeg den proprietære driver og genstartede igen, og så så billedet ud som det skulle
Længere er jeg ikke kommet endnu, da vi nu har 3 bærebare der kræver stikdåser med jordforbindelse, men desværre kun har 2 stikdåser, så jeg kommer ikke rigtigt videre før vi har fået skaffet endnu et stik med jordforbindelse (skal købes idag), så indtil videre sidder jeg og leger lidt med temaer for at lave et jeg synes ser godt ud... det kan heller ikke betale sig at indstallere alt for meget på den, nu når der forhåbentligt kun er 4 dage til 10.10 udkommer
Men jeg er meget spændt på om 3D overhovedet virker på den, men det tester jeg først når 10.10 er udkommet og installeret
Det lignede et tv med meget støj på signalet, og det var svært at læse alt, men det lykkedes at køre installationen (og partitionere harddisken), og efter første opstart aktiverede jeg den proprietære driver og genstartede igen, og så så billedet ud som det skulle
Længere er jeg ikke kommet endnu, da vi nu har 3 bærebare der kræver stikdåser med jordforbindelse, men desværre kun har 2 stikdåser, så jeg kommer ikke rigtigt videre før vi har fået skaffet endnu et stik med jordforbindelse (skal købes idag), så indtil videre sidder jeg og leger lidt med temaer for at lave et jeg synes ser godt ud... det kan heller ikke betale sig at indstallere alt for meget på den, nu når der forhåbentligt kun er 4 dage til 10.10 udkommer
Men jeg er meget spændt på om 3D overhovedet virker på den, men det tester jeg først når 10.10 er udkommet og installeret
Hilsen Kenny
-
- Redaktør
Du skal nok ikke lytte til mig, men jeg plejer altså bare at tage en stor tang og knække jordforbindelsen af. I mit hjem, og de fleste andres i DK er der, mig bekendt ikke jordforbindelse alligevel uanset om man så har en stikdåse med hul til sådan en dingenot, så har det fuldstændig samme effekt at knække den af, for det løber alligevel ikke videre fra stikdåsen. Dette er sikkert ikke tilfældet i moderne huse og musikstudier (her bruger man det for at undgå støj).
Som nævnt længere oppe i tråden så er der nok ikke meget gamer-pc over den maskine (men det ville der heller ikke have været over den anden). Men der arbejdes på sagen. Det er vist noget med en ny Gallium driver er ved at overhale den gamle Mesa driver, men det er ikke rigtig noget jeg ved noget om (eller går så meget op i - jeg bruger det egentlig ikke). Hvis du interesserer dig for sådan noget, så følg med på phoronix: http://www.phoronix.com/
Som nævnt længere oppe i tråden så er der nok ikke meget gamer-pc over den maskine (men det ville der heller ikke have været over den anden). Men der arbejdes på sagen. Det er vist noget med en ny Gallium driver er ved at overhale den gamle Mesa driver, men det er ikke rigtig noget jeg ved noget om (eller går så meget op i - jeg bruger det egentlig ikke). Hvis du interesserer dig for sådan noget, så følg med på phoronix: http://www.phoronix.com/
-
zob skrev:Du skal nok ikke lytte til mig, men jeg plejer altså bare at tage en stor tang og knække jordforbindelsen af. I mit hjem, og de fleste andres i DK er der, mig bekendt ikke jordforbindelse alligevel uanset om man så har en stikdåse med hul til sådan en dingenot, så har det fuldstændig samme effekt at knække den af, for det løber alligevel ikke videre fra stikdåsen. Dette er sikkert ikke tilfældet i moderne huse og musikstudier (her bruger man det for at undgå støj).
Har nu ikke lyst til at klippe jordforbindelsen af, men gav i stedet de 27 kr for et hunstik med et ekstra "blindt" hul, ligesom vi har ved de 2 andre bærbare
I aften skal jeg så endelig til at flytte data fra de forskellige harddiske, så serveren kan blive flyttet over i den "gamle" bærbare imorgen eller i overmorgen, alt efter hvor langt tid det tager at flytte dataerne
Hilsen Kenny
-
Jeg installerede XP via VirtualBox, og Direct3D virker... eller noget
Altså programmet dxdiag registrerer grafikkortet (ATI Radeon HD 4200) og siger at Direct3D er "enabled", hvilket den ikke ville med den gamle Acer med Intel-grafikkort i VirtualBox, og 3D testen virkede også på den nye Lenovo.
Men... og ja, der jo selvfølgelig et men...
Da jeg installerede det gamle spil Delta Force Land Warrior, stod der under opstarten af spillet at der ikke var noget 3D grafikkort i computeren.
Jeg skal have prøvet nogle andre spil også, for at se om det bare er DFLW der ikke registrerer grafikkort med 3D understøttelse.
Altså programmet dxdiag registrerer grafikkortet (ATI Radeon HD 4200) og siger at Direct3D er "enabled", hvilket den ikke ville med den gamle Acer med Intel-grafikkort i VirtualBox, og 3D testen virkede også på den nye Lenovo.
Men... og ja, der jo selvfølgelig et men...
Da jeg installerede det gamle spil Delta Force Land Warrior, stod der under opstarten af spillet at der ikke var noget 3D grafikkort i computeren.
Jeg skal have prøvet nogle andre spil også, for at se om det bare er DFLW der ikke registrerer grafikkort med 3D understøttelse.
Hilsen Kenny