Min PC crasher er der en Hardware tester

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Min PC crasher er der en Hardware tester

Indlæg af Finn Bjerke »

Min PC lukker pludselig ned ingen varsel, bare SLUK. Den kan rebootes, men jeg tror det er er tid for ny PC. Den har været brugt meget i en del år. Dog ville det være fint at teste hvor fejlen er:

RAM.
Bundkort
Harddisk(e)
Grafikkort..

Det ville være fint at genbruge noget af den selve kassen er stor og kan rumme meget.

Hmm og det er en Dansk PC i Norge, der jo har "en anden jording" jeg ved ikke om det har betydning??

Hvor (I Norge eller Sverige) Køber man PC uden Windows ??
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke

Re: Min PC crasher er der en Hardware tester

Indlæg af Finn Bjerke »

Memory test ved opstart crasher PC så mon ikke jeg skal skifte RAM og være glad ?
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Sker det også, at du nogen gange ikke kan starte computeren? Hvis ja, så er det helt sikkert strømforsyningen der er ved at ryge sig en tur.
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tqak f svar.
Den starter altid op. Men den crasher uden varsel, nu har den pludseligt lidt vanskeligt ved at læse ekstern harddisk, den har på et tidspunkt også giver interne harddiske underlige navne. Jeg prøver at pille ram, ud en ad gange og kører memory test. Den nyeste eksterne har ddisk har virket men nu skriver den dette :

Error mounting: mount exited with exit code 13: $MFTMirr does not match $MFT (record 0).
Failed to mount '/dev/sdc1': Input/output error
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.

Det forstår jeg ikke hvad de mener med efter rebnoot med kun en testet ram klods kan jeg formatere den nye eksterne HD og kopiere til den..

Eksterne harddisk nummer 2 funker fint
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Nordsig »

Det sidste med den eksterne harddisk er helt sikkert fordi at du har hevet USB stikket ud inden du har unmountet harddisken.
Har nemlig selv stået med samme problem og det var et helvede at få den op at køre igen. Du skal bruge windows for at få den til at køre og lave en chkdsk /f, mener at det var sådan jeg fik min igang igen.

Mht. at din pc er ustabil.
Får den køling nok ? (har du haft køleren af processoren og måske fået skidt under eller for lidt kølepasta eller er kabinettet/blæsere fyldt med støv)
Har du flyttet kabinettet for nylig, så prøv at trykke alle pci, agp, mm kort fast i deres sokler da de kan give samme symptomer hvis de er gået løse.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Tak for input..
Ja mounting (montering) er vigtigt at huske.

1. Jeg har testet én af de fire ramblokke 100% med det memtest pro0gram der ligger i startup. Den Raklods virker og PC har kørt længe og kopieret 160 gig uden at gå ned.
2. Den eksterne HD kunne formateres og jeg har nu total backup af hele hjemmemappen på den eksterne - det føles godt hvis der er ustabilitet

Nu skal jeg bare tjekke de 3 næste blokke for at se om der findes en fejl der. Det ville være fint ikke at købe ny PC lige nu. Ubuntu spiser jo ike så mange ressourcer.

Om der er støvet indeni ? ja har jeg en støvsuger nej... hmmm
Artificial Intelligence

Indlæg af Artificial Intelligence »

Finn Bjerke skrev:Om der er støvet indeni ? ja har jeg en støvsuger nej... hmmm

Tag computeren med på en tankstation og lån deres air-compressor. Det er virkelig effektivt - Sådan renser jeg computere :D
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg lædr mig ovr god råd og ovr at PC n har vært stabil i mang timr med kun en af de RAM klumper i. Jeg har 4 gig...
thomasjohansen

Indlæg af thomasjohansen »

Artificial Intelligence skrev:
Finn Bjerke skrev:Om der er støvet indeni ? ja har jeg en støvsuger nej... hmmm

Tag computeren med på en tankstation og lån deres air-compressor. Det er virkelig effektivt - Sådan renser jeg computere :D

Renser en gang imellem brugernes pc'er, printere mv. med en luft kompressor, dog påstår vores elektrikker at det er bedre at bruge en støvsuger, da trykluft rundt om kredsløb kan give statisk elektricitet.
Dog har det aldrig givet mig problemer.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Det er altså ikke det smarteste hverken at bruge en støvsuger eller en værkstedkompresser, støvsugeren laver i værste tilfælde statisk elektricitet, og i de fleste kompressorer er der en ganske lille smule olie i systemet, med mindre det er en membrankompressor (og de fleste er stempelkompresorer), desuden er der ofte vand i trykluftsystemer.

Men man kan købe komprimeret luft på dåser der er helt renset og er beregnet til formålet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for tips om "dåseluft" jeg prøver om biltema har det - nu funkter PC stabilt med 2 af de 4 RAM-klodser i. Så Memtesten i starten ser ud til at være en hjælp.