Jeg fik i søndags stjålet ikke mindre end 3 computere ude til en revy hvor jeg var lyd og lysmand. dette var en ubehagelig oplevelse men sådan er det.
som erstatning for min lille eee1000 som jeg havde med mig over alt har overvejede jeg mig en sony 10" netbook, og hvilken succesoplevelse.
specs er følgende
Intel Atom N450 (1,66 GHz)
10,1" HD X-black skærm (1366x768)
1 GB DDR2 RAM og 250 GB harddisk
10/100 Mbit, trådløst netkort (b/g/n) og Bluetooth
2 x USB 2.0 porte, VGA
Webcam, mikrofon og stereohøjttalere
MultiTouch trackpad
3G/WWAN modul
Microsoft Windows 7 Starter
bevæbnet med tålmodighed gik jeg ned i fona og spurgte lidt ind til om jeg måtte lege lidt med den og det måtte jeg. windows 7 blev jeg hurtigt træt af, så jeg spurgte lidt ind til om jeg måtte prøve med linux.
kort forklaring senere røg der en usb-stick i dyret, og efter 49 sekunder der var vi booted i en livesession og sælgeren blev en smule nysgerrig.
det jeg var interesseret i var følgende
1 hvilken opløsning havde den i ubuntu. i windows 7 kørte maskinen jo med 1366x768 på en 10" skærm, og det var ret imponerende... i ubuntu tjaaa grafikkortet spillede bare ud af boksen så det var ikke det der skulle afbryde købet.
2 netkortet... ja ja jeg er godt klar over at jeg hurtigt kunne få de fleste netkort til at spille, men det var nu alligevel interessant at se om det trådløse net spiller ud af boksen, og til den kære sælgers overraskelse kunne vi direkte logge på et wpa2 krypteret net.
3 sidst men ikke mindst var jeg interesseret i det der indbyggede 3g/wwan modul. dette skulle der detsværre lige tygges på. dels fordi vi ikke havde et simkort så vi ikke kunne teste det i butikken, men bevæbnet med en god følelse så købte jeg sgu dyret, og kom hjem med den.
windows 7 fik lov til at beholde ca 30 gb, så den var der hvis jeg nu ikke kunne få det modem til at spille. jeg installerede lucid, og alt spillede. via lsusb kunne jeg se modemet var et
Bus 001 Device 003: ID 05c6:9224 Qualcomm, Inc. Sony Gobi 2000 Wireless Modem (QDL mode)
så så langt så godt... jeg fandt så lidt kedelige nyheder. de der gobi modems de var offer for nogle kærneproblemer som blev fikset i 2.6.33 og lucid bruger 2.6.32. det er muligt selv at kompile kærnen så den virker, men det så besværligt ud så jeg opdaterede til maverick alfaen (hey der var jo tale om en sprit ny maskine så jeg havde intet at tabe ved dette)
Nu bevæbnet med en 2.6.35 kærne skulle den del være i den skønneste orden.
Jeg læste lidt viddere i bugreporten og så hvordan en anden bruger havde fået sit til at virke ved at finde 3 firmwarefiler der skulle bruges (kunne nemt findes på windows7 partitionen) og så installere en gobi-loader skrevet til disse modems. hmmm det virkede ikke helt så jeg lagde maskinen fra mig efter en 10-12 min det skulle jo klart rodes mere med det modem.
2 timer senere fik jeg så tid igen, tager maskinen tænder den, og vupti blev jeg bedt om min pinkode... hahaha nåååå ja hardwaren skulle jo lige startes op det havde jeg da godt set noget om.
med et smil på læben kan jeg derfor nu sige at min nye sony vaio netbook kører med en opløsning på 1366x768, alt hardware incl det indbyggede modem virker og det har taget ca 20 min at fikse det der ikke virkede ud af æsken.
endviddere er her et par målinger.
fra tryk på knappen til grub menu 5 sek
fra grub valg til ubuntu beder om login 22 sek
fra login til et brugbart desktop 13 sek
fra luk ned til powerknappen slukker 9 sek
fra tryk på knappen til grub menu 5 sek
fra grub valg til windows7 beder om login 38 sek
fra login til et brugbart desktop 32 sek
fra luk ned til powerknappen slukker 28 sek
sådan ubuntu!!!!!!!
en vild succes-oplevelse
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
-
- Geografisk sted: Køge
Re: en vild succes-oplevelse
\o/
1-0 til Ubuntu, sådan!
1-0 til Ubuntu, sådan!
-
- Geografisk sted: Køge
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
en lille update...
med fuldt opladet batteri påstår den at der er batteri til ca 9 timer
en lille test siger at det passer egentlig meget godt. ved normalt brug der fik jeg i går et rødt advarsels batteri efter 7½ time, og ved dette påstod den at der stadig var 1 time og 20 min tilbage. så alt i alt en super fed maskine
med fuldt opladet batteri påstår den at der er batteri til ca 9 timer
en lille test siger at det passer egentlig meget godt. ved normalt brug der fik jeg i går et rødt advarsels batteri efter 7½ time, og ved dette påstod den at der stadig var 1 time og 20 min tilbage. så alt i alt en super fed maskine