Fejl i OPen Office 3.2.0

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Fejl i OPen Office 3.2.0

Indlæg af Finn Bjerke »

Gemmer man i word 95 format så bliver formatering og danske karakterer ukorrekt. Jeg reoder lidt rundt og ser om problemet kan løses jeg vil gerne at folk der bruger MS produkter kan læse hvad jeg skriver.. Gemme i RTF får Word til at gå ned... Det er ikke godt..
Kardemommeloven er en god ting.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Fejl i OPen Office 3.2.0

Indlæg af Stra »

Finn Bjerke skrev:Gemmer man i word 95 format så bliver formatering og danske karakterer ukorrekt. Jeg reoder lidt rundt og ser om problemet kan løses jeg vil gerne at folk der bruger MS produkter kan læse hvad jeg skriver.. Gemme i RTF får Word til at gå ned... Det er ikke godt..
Kan så varmt anbefale at udskrive det som en pdf fil (filer/eksporter som PDF).
Det format kan alle læse.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af tjampman »

Nu bliver man godt nok også advaret når man forsøger at gemme i word filer at der kan ske fejl og at man skal gemme i odt format hvis man vil være sikke på ikke at miste data.

Jeg har ikke undersøgt hvorvidt det er en kendt fejl du nævner, men vil blot foreslå at du gemmer i et nyere format. fx XP eller 2003, de er meget mere brugt og dermed bedre understøttet. Word 95 er meget lidt udbredt (helt ærligt det blev udgivet på disketter! :-) )
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg vil afprøve forskellige muligheder, det er lidt som i gamle dage hvor danske bogstaver pludselig blev kinesisk tegn ... Formateringer med bullet points bliver også underlige. Det gælder kun i Word 95 format, måske er det en sprogindstilling, den tror det er "pidgindansk"

PDF er en fin ting til internet, men jeg søger job og ikke alle modtagere af ansøgninger fatter hvad man gør med en PDF fil...

Trial and error ..
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Jeg er måløs. :shock: Ikke åbne en PDF fil?????

Jeg ville da aldrig sende en redigerbar fil, som en ansøgning!!!!!

Jeg ville så nok sende et link med til en PDF-reader og en lille instruktion. :wink:

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Jeg er også målløs.. jeg har aldrig brugt andet end PDF til modtagere af mine dokumenter. Jeg får lange løg når jeg selv modtager en .doc (hallo hele verden kører altså ikke med Word!!!).

PDF er vejen frem. Det er en åben og accepteret standard der er selvskreven i alle virksomheder. Jeg kan ikke forestille mig noget firma ikke ved hvad en PDF-fil er??

Det er netop til den slags, jobansøgning mv. at PDF er genialt. Du har ingen jordisk chance for at vide om modtageren kan åbne dit alm. dokument, endsige at det ser ud præcist som du har sat det op - med PDF er alt det elimineret. Det' genialt!
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af tjampman »

Finn Bjerke skrev:Jeg vil afprøve forskellige muligheder, det er lidt som i gamle dage hvor danske bogstaver pludselig blev kinesisk tegn ... Formateringer med bullet points bliver også underlige. Det gælder kun i Word 95 format, måske er det en sprogindstilling, den tror det er "pidgindansk"

PDF er en fin ting til internet, men jeg søger job og ikke alle modtagere af ansøgninger fatter hvad man gør med en PDF fil...

Trial and error ..

Computere og special tegn (som æøå) er altså noget der er lavet til at gå ged i! især med ældre software der kun anvender 128 bit til tegnsproget. Som sagt tror jeg ikke der er nogen der seriøst bruger word 95 i dag.

Generelt set bør man kun gemme dokumenter i et redigerbart format (som fx .doc og .odt) hvis modtageren skal kunne redigere i det (fx skole arbejde man deler med gruppen).
Hvis modtageren bare skal læse det burde man istedet vælge pdf, som sikre at layout ser ens ud på alle computere. Alle firmaer modtager tonsvis af pdf filer (fx indscannede dokumenter), så du skal ikke være bange for om de kan åbne det, for det er de er de nødt til at kunne!
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Det kan næppe være en en fejl at OO ikke understøtter et 15 år gammelt dokumentformat ordentligt.

Den "oversætter" som programmet bruger er garanteret lavet før MS frigav alle specifikationer til deres gamle formater og jeg tvivler på at der er nogen der overhovedet gider at bekymre sig om det format.

Selv det nyeste MS office kan stadig ikke læse MS's eget docx format ordentligt - se DET er en fejl
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Måske PDF er en fin ide, også fordi det jo er "færdigt" imidlertid er det ikke alle bjergbønderne der forstår eller vil forstå noget som helst der kommer "udefra" .... Det skal helst tastes ind forfra og i wordformat og under 500 kb osv osv osv..

En typisk ting: der er en standard formular, som tager 45 minutter at udfylde fordi "copy og paste" ikke virker .... Det er et billede på hele Norge ... Andre skal jobbe ekstra og jeg skal lave mindst muligt sådan er mentaliteten her... men det har intet med ubuntu at gøre jo... Ubuntu er vel nærmest det modsatte ..

tak for råd.. PDF og word 2003 er nok bedste bud ser det ud til..............
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

@finn

Jeg fatter bjælde af det sidste indlæg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."